Polska obrona powietrzna na najwyższym poziomie. To pierwszy taki radar wyprodukowany w kraju
Stacja radiolokacyjna Bystra to jedno z najnowocześniejszych narzędzi obrony powietrznej, które zostanie wkrótce wprowadzone do polskiej armii. Dzięki niej Wojsko Polskie będzie mogło lepiej strzec naszego nieba, co z pewnością zwiększy nasze bezpieczeństwo. Czym dokładnie jest stacja radiolokacyjna Bystra, jak działa i jakie są jej najważniejsze cechy? Dowiedz się więcej na temat nowoczesnej polskiej obrony powietrznej i stacji radiolokacyjnej Bystra.
Zdolna do Przerzutu Stacja Radiolokacyjna Bystra to innowacyjne urządzenie z polskiej produkcji, które ma na celu zapewnienie skutecznej i niezawodnej ochrony granic naszego kraju. Jest to zaawansowany system radiolokacyjny, który dzięki swoim możliwościom jest w stanie wykryć wszystko, co lata. Wojsko Polskie zamówiło właśnie 22 takie radary. Zgodnie z zapisami realizacja umowy ma zakończyć się w październiku 2028 r. Wartość zamówienia to blisko 1 mld 110 mln zł.
Stacje radiolokacyjne Bystra to nowoczesne polskie konstrukcje, dostosowane do wymagań współczesnego pola walki. To nie pierwsze stacje tego typu, które zamówiło wojsko. Trwa realizacja wcześniejszego zakupu 16 egzemplarzy.
Radar Bystra na podwoziu Żubra
Zdolna do Przerzutu Stacja Radiolokacyjna (ZDPSR) Bystra to, jak to w wojsku bywa, cały system. W skrócie jest to niewielki radar zamontowany na podwoziu samochodu terenowego Żubr/P z firmy AMZ Kutno. Całość jest bardzo mobilna, a głównym zadaniem radaru Bystra jest wykrywanie niemal wszystkiego co lata, a następnie wskazywanie obronie przeciwlotniczej celów do zniszczenia.
Stacja Bystra jest wykorzystywana też do ostrzegania wojska przed niebezpieczeństwem. To zaawansowane urządzenie, które posiada wszechstronne zdolności wykrywania i śledzenia klasycznych zagrożeń powietrznych takich jak samoloty i śmigłowce (ruchome i w zawisie), pociski rakietowe, bezpilotowe statki powietrzne (drony), a nawet pociski moździerzowe. Możliwości te zostały potwierdzone podczas wielu badań. Co ważne, Bystra jest przy tym odporna na zakłócenia.
Głównym zadaniem stacji Bystra jest wykrywanie i wskazywania celów w przeciwlotniczych zestawach klasy V‑SHORAD i SHORAD czyli bardzo i krótkiego zasięgu. Bystra składa się z wielu elementów. Do najważniejszych z nich należą radar, który wykorzystuje fale elektromagnetyczne, anteny służące do odbierania i przetwarzania sygnałów, oraz stacja kontrolna, która pozwala na zarządzanie systemem oraz analizę zebranych danych.
Pierwszy polski radar AESA
Radar Bystra może pracować w kilku trybach. W każdym przeszukuje przestrzeń za pomocą obracającej się anteny radaru. Cele wykrywane są z odległości 80 km, a widok odświeżany jest co dwie sekundy. Załoga stacji składa się z dwóch osób.
Bystra wykorzystuje innowacyjne rozwiązania techniczne pozwalające na uzyskanie bardzo wysokich osiągów między innymi zasięgu wykrywania różnych celów, dokładności lokalizacji celów, filtracji zakłóceń i niezawodności. Rozwiązania te obejmują m.in. pierwszą w kraju wdrożoną produkcyjnie antenę aktywną (AESA, ang. Active Electronically Scanned Array) z półprzewodnikowymi modułami nadawczymi GaN (ang. Gallium Nitride) chłodzonymi cieczą.
Radar AESA (Active Electronically Scanned Array) to rodzaj radaru aktywnego, który wykorzystuje tablicę antenową składającą się z wielu małych anten o regulowanej fazie i amplitudzie. Dzięki temu radar AESA umożliwia precyzyjne śledzenie i identyfikację celów powietrznych, jak również umożliwia skuteczne zwalczanie zagrożeń, takich jak pociski balistyczne i wrogie samoloty.
W porównaniu do tradycyjnych radarów, które posiadają jedną dużą antenę, radar AESA oferuje znacznie większą elastyczność i wydajność. Dzięki swojej modułowej strukturze, może on jednocześnie wykrywać, śledzić i atakować wiele celów, a także zmieniać kierunek emisji fal radarowych w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że radar AESA może skutecznie neutralizować wrogie cele, zwłaszcza w warunkach zmiennych i trudnych do przewidzenia np. podczas ataku roju dronów.
Radar AESA jest używany w różnych systemach uzbrojenia, w tym w samolotach myśliwskich, okrętach wojennych i systemach obrony powietrznej. Jest on uważany za jedną z najbardziej zaawansowanych technologii w dziedzinie radarów i ma kluczowe znaczenie w zapewnianiu skutecznej obrony przeciwlotniczej.
Radar AESA to zaawansowany system radarowy, który umożliwia skuteczną detekcję, śledzenie i zwalczanie celów powietrznych. Dzięki swojej modułowej strukturze i elastyczności, radar AESA jest coraz częściej stosowany w różnych systemach uzbrojenia, co czyni go jednym z najważniejszych narzędzi w walce z zagrożeniami powietrznymi.
Bystra wykorzystuje też systemy identyfikacji swój-obcy IFF Mod 5 (Mark XIIA), obowiązujący w armiach NATO.
Bystra potrafi się maskować
Zestaw radaru Bystra uzupełnia niezwykły system maskujący. To imitator sygnału radiolokacyjnego zainstalowany na holowanej przyczepie. Imitator ustawiany jest w bezpiecznej odległości od prawdziwego radaru. Nadaje on sygnały zbliżone do stacji Bystra, ale bardziej widoczne dla urządzeń przeciwnika. W razie ataku wrogich rakiet przeciwradarowych ich ofiarą stanie się imitator.
Bystra jest przeznaczona do współpracy zestawami obrony przeciwlotniczej typu Pilica+ (podwójne działo 23 mm plus rakiety Grom o zasięgu do 6 km) lub Narew (brytyjskie rakiety CAMM o zasięgu do 25 km). Jest też przygotowywana do współpracy z amerykańskim systemem IBCS razem z bateriami Patriot.
Jako że Bystra może wykrywać też pociski moździerzowe, może ona analizować ich tor pocisku i w ten sposób wykryć miejsce, z którego strzela przeciwnik. W ten sposób Bystra może przekazywać cele do systemu kierowania ogniem artylerii 120 mm samobieżnych moździerzy Rak.