REKLAMA

Potężny statek transportowy ciągnięty przez latawiec. Najlepsze, że to działa

Transport morski w swojej obecnej formie znacząco przyczynia się do ocieplenia klimatu. Problem w tym, że z transportu morskiego nie da się zrezygnować, co doskonale nam unoaczniło zablokowanie na kilka dni Kanału Sueskiego przez statek Ever Given w 2021 roku. Jedynym zatem rozwiązaniem jest modernizacja jednostek pływających tak, aby spalały jak najmniej paliw kopalnych.

airseas
REKLAMA

Pomysłów mniej i bardziej nietypowych pojawia się wiele. Wystarczy tutaj wspomnieć pomysł norweskiego producenta nawozów - Yara International - który w 2021 roku zadeklarował plany przejścia z transportu swoich produktów za pomocą floty pojazdów ciężarowych na transport morski realizowany za pomocą zeroemisyjnego elektrycznego statku transportowego. W sektorze turystyki morskiej już za kilka lat będziemy mogli obserwować wodowanie nowego luksusowego i zarazem największego na świecie żaglowca Orient Express Silenseas.

REKLAMA

Istnieje jednak jeszcze jeden bardziej szalony pomysł. Każdy, kto w ostatnich latach w sezonie letnim pojawił się na nadmorskiej plaży, z pewnością mógł zobaczyć popisy miłośników stosunkowo młodego sportu, jakim jest kite-surfing. Zasada jest prosta: zawodnik na desce ciągnięty jest przez latawiec chwytający wiatr kilkadziesiąt metrów nad taflą wody.

Skoro zatem latawiec jest w stanie ciągnąć surfera, to może większy latawiec mógłby ciągnąć statek towarowy?

Na pierwszy rzut oka pomysł wydaje się irracjonalny. Jest jednak pewna różnica między ważącym 70 kg surferem a statkiem, którego masę z ładunkiem liczy się w dziesiątkach tysięcy ton.

Mimo to, ktoś postanowił jednak sprawdzić, czy latawiec mógłby choć trochę wspomóc silniki statku transportowego, tym samym obniżając ilość emitowanych przez nie szkodliwych substancji.

W listopadzie francuski startup Airseas jako pierwszy przetestował gigantyczny latawiec na Oceanie Atlantyckim. Latawiec „Seawing” o powierzchni 250 m kw. został zainstalowany na pokładzie statku transportowego Ville de Bordeaux o masie 21 528 ton.

Warto tutaj zwrócić uwagę, że nie jest to jedynie test. Airseas już teraz ma podpisane umowy z kilkoma operatorami na świecie. W jednej z japońskich stoczni latawiec został w ostatnich dniach zainstalowany na pokładzie budowanego jeszcze masowca Capsize, który do służby wejdzie w 2024 roku.

Czy to coś naprawdę daje?

Jak przekonują specjaliści z Airseas, latawiec Seawing można zainstalować praktycznie na każdym statku towarowym. W zależności od specyfikacji latawiec jest w stanie obniżyć zużycie paliwa nawet o 20 proc.

REKLAMA

Warto tutaj zwrócić uwagę na to, że wbrew pozorom system ten nie składa się jedynie z kawałka materiału. Mamy tutaj do czynienia z zaawansowanym zestawem wyposażonym w system sterowania i nawigacji latawcem z mostka oraz w system masztów i uwięzi rozwijających, zwijających i przechowujących latawiec, gdy nie jest wykorzystywany.

W pełni rozłożony latawiec przystosowany jest do pracy na wysokości 200 metrów, gdzie przemieszcza się po trajektorii zbliżonej do rysowania ósemki na niebie. W ten sposób dziesięciokrotnie skuteczniej wspomaga silniki niż latawiec statyczny.

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA