Pomylił kable autopilota. Zginęło 160 osób. Najtragiczniejsza katastrofa lotnicza w Chinach
W poniedziałek rano polskiego media poinformowały o katastrofie samolotu Boeing 737-800 lecącego z Kunmingu do Guangzhou. Na pokładzie samolotu było 123 pasażerów i 9 członków załogi. Katastrofy najprawdopodobniej nikt nie przeżył. To najtragiczniejsza katastrofa lotnicza w Chinach od 1994 roku. Co się wydarzyło w 1994 roku?
6 czerwca 1994 roku w okolicach Xian, stolicy prowincji Shaanxi w północno-wschodnich Chinach doszło do katastrofy samolotu Tupolew Tu-154M lecącego w ramach lotu 2303 z Xi’an do Guangzhou. Była to najpoważniejsza katastrofa lotnicza na terytorium Chin.
Samolot Tu-154M o numerach rejestracyjnych B-2610 został dostarczony do chińskiej linii lotniczej China Northwest Airlines pod koniec 1986 roku, a więc w momencie katastrofy samolot miał zaledwie nieco ponad 7 lat i 12 500 godzin nalotu.
Dziesięć minut od startu do katastrofy
6 czerwca 1994 r. samolot wystartował z Międzynarodowego Portu Lotniczego w Xi’an. Zaledwie dwadzieścia sekund po starcie piloci poinformowali kontrolę lotu, że samolot wydaje niepokojące dźwięki. Mimo to nadal piloci utrzymywali wysokość i prędkość rzędu 400 km/h. Podążając zgodnie z planem lotu, samolot przeleciał nad Xi’an, po czym piloci wykonali skręt w kierunku południowym. Choć samolot wykonał zakręt, to jednocześnie zwiększył kąt natarcia. W krótkim czasie samolot uniósł dziób na tyle, że samolot skierowany był pod kątem 30 stopni względem powierzchni. Piloci skorygowali tempo wznoszenia na autopilocie, jednak samolot nie był w stanie go utrzymać. W tym momencie piloci postanowili przejąć kontrolę nad samolotem. Wyłączenie autopilota spowodowało jednak natychmiastowy przechył w prawo. O 8:22, zaledwie dziewięć minut po starcie z lotniska w Xi’an po raz pierwszy w kokpicie rozległ się dźwięk ostrzeżenia o możliwości przeciążenia.
Chwilę po ostrzeżeniu samolot mocno przechylił się na lewe skrzydło i gwałtownie obniżył wysokość lotu o całe dwa kilometry w ciągu zaledwie 12 sekund. W tym momencie konstrukcja samolotu nie wytrzymała i kadłub samolotu uległ dezintegracji. Fragmenty samolotu wraz z pasażerami, z których większość najprawdopodobniej była świadoma do samego końca, spadły na obszary uprawne trzydzieści kilometrów od Xi’an. Szczątki samolotu znajdowano następnie w promieniu 15 km od miejsca uderzenia.
Co poszło nie tak?
W przeciwieństwie do czasów obecnych, w latach dziewięćdziesiątych w Chinach nie przykładało się odpowiedniej wagi do serwisowania samolotów. Tupolew Tu-154M, który brał udział w wypadku, dzień przed katastrofą przechodził przegląd w nieautoryzowanym serwisie. Osoba, która przeprowadzała serwis, popełniła jeden kluczowy błąd, który najprawdopodobniej doprowadził do katastrofy. Analiza szczątków wykazała, że przewody sterujące obrotem samolotu wokół osi pionowej podłączono do systemu kontroli przechyłu samolotu, a przewody sterujące przechyłem do systemu obrotu wokół osi pionowej. Ta pomyłka uniemożliwiła najpierw autopilotowi, a potem pilotom, prawidłowe sterowanie samolotem i doprowadziła do śmierci 160 osób. Była to najtragiczniejsza katastrofa lotnicza, do jakiej kiedykolwiek doszło na terytorium Chin.
China Northwest w 2003 roku została włączona w skład linii China Eastern Airlines, której samolot rozbił się w poniedziałek.