Sposób na tani prąd, smart ławka i parking, który mówi, gdzie są wolne miejsca - przegląd najciekawszych projektów z Orange Fab
Od wypożyczalni powerbanków, przez monitory z reklamami wykorzystującymi rozszerzoną rzeczywistość po wbudowywany w rower GPS. Podczas podsumowania Orange Fab 2018 zaprezentowano biorące udział w projekcie startupy.
15 startupów zaprezentowało na konferencji podsumowującej zeszłoroczny Orange Fab swoje produkty. Część projektów znajdowała się dopiero na początku drogi rozwoju, inne zostały już przetestowane w boju. Dumni twórcy opowiadali z przejęciem o tym, jak ich projekty zmienią nasze życie w obszarze Internetu Rzeczy i fintechu.
Internet Rzeczy to od dawna zapowiadana rewolucja. Nic dziwnego, że duża część rozwiązań pochodziła z tego obszaru.
Wiele rozwiązań dla biznesu zmierza kierunku optymalizacji istniejących procesów. Teraz Energia wzięła sobie za cel ułatwienie i ulepszenie zarządzania energią w firmach. Oferowana przez nią aparatura pomiarowa, systemy monitorujące i analizujące dane mają zapewnić klientowi energetyczną optymalizację. Firma jest bardzo pewna swojego rozwiązania i gwarantuje, że oszczędności związane z wykorzystaniem jej usług zawsze będą większe niż wysokość płaconego za nie abonamentu. Wydaje się, że to nie tylko czcze przechwałki. Pierwsze wdrożenia Teraz Energia ma już za sobą. Dzięki Orange udało jej się nawiązać współpracę z popularną siecią siłowni City Fit. Jej oszczędności na rachunkach na energię wynoszą ok. 35 proc.
Z kolei rozwiązanie oferowane przez Retailic pomaga właścicielom efektywniej zarządzać sklepową przestrzenią. Sieć sensorów opartych o kamery identyfikuje ścieżki, którymi wędrują klienci, po wejściu do sklepu. Do ścieżek są potem przypisywane transakcje i plan sklepu. Dzięki temu właściciel może chociażby zidentyfikować produkty, które, choć się nie sprzedają, to przyciągają uwagę kupujących lub przymierzalnię, po wyjściu z której, nikt nic nigdy nie kupił.
Warto wspomnieć także o innych projektach. Za uatrakcyjnienie reklamy zabrał się zespół Magic to go. Firma pomaga reklamodawcom walczyć o uwagę odbiorców, zamieniając nudną reklamę na monitorze w rozwiązanie kontekstowe, atrakcyjne dzięki wykorzystaniu rozszerzonej rzeczywistości. Fabryka Bezpieczeństwa FABE tworzy rozwiązania, które pomagają profesjonalnie dbać o bezpieczeństwo instalacji przemysłowych i unikać potencjalnych katastrof. Unified API oferuje przedsiębiorstwom z branży fintechów API, które pozwala na automatyzacji procesów bankowych, a jt weston ze swoim projektem Makigami zaprezentował platformę, która ma łatwo automatyzować wszystkie te procesy biznesowe, które do tej pory wykonywane były ręcznie.
Na tle pomysłów optymalizacyjnych wyróżniał się Fastpass od tpay. Firma chce zmienić smartfony przedsiębiorców w kieszonkowe terminale do przyjmowania płatności za pomocą Blika.
Startupy zaprezentowane podczas Orange Fab miały też rozwiązania dla klientów indywidualnych.
Shield.Bake oferuje system monitoringu jednośladów, czyli wszelkiej maści rowerów, elektrycznych hulajnóg czy motocykli. Dzięki niewidocznemu lokalizatorowi umieszczonemu w sprzęcie użytkownik może mieć cały czas na oku swój ukochany pojazd. A jeśli ktoś niepowołany też poczuje do niego miętę i spróbuje go ukraść, aplikacja poinformuje o tym i pokaże, jak złodziej się przemieszcza.
BillTech z kolei chce wyzwolić klientów z rachunkowego koszmaru pełnego faktur z różnymi datami, e-faktur i rachunków. Co prawda firma nie zapłaci ich za nas (szkoda), ale znacznie to ułatwi. Aplikacja zbiera wszystkie rachunki w jedno miejsce, sprawiając, że ogarnianie całej tej porozrzucanej wszędzie papierologii przestanie być drogą przez mękę. Od nas zależy czy chcemy zautomatyzować proces całkowicie i wprowadzić automatyczne płatności, czy ustawić powiadomienia o zbliżającej się dacie opłacania rachunków i już nigdy więcej nie obudzić się bez prądu. BillTech pracuje też nad nowym rozwiązaniem. Na podstawie rachunków analizuje oferty, z których korzystają jego klienci. Jeśli aplikacja uzna, że jej użytkownik mógłby bardziej skorzystać na przykład na zmianie taryfy czy operatora, zaproponuje mu ją.
Ławka (i nie tylko) z prądem.
Wszyscy zbyt dobrze znamy problem rozładowującego się w najgorszym momencie telefonu. Erly chce go rozwiązać. Idea jest podobna do tej, która stoi chociażby za wypożyczaniem samochodów na minuty. Firma chce stworzyć na terenie dużych miast sieć wypożyczalni powerbanków. Prosta w użyciu stacja wydaje, przyjmuje i ładuje powerbanki, które na wyposażeniu mają wbudowane kable do wszystkich smartfonów. Z kolei Whirla podchodzi do rozwiązania problemu nieco inaczej. Firma oferuje hotdeski, przy których pracownicy, klienci galerii handlowych czy przestrzeni coworkingowych mogą szybko naładować telefon.
Za ten sam problem wzięła się Seedia, choć jej rozwiązanie ma dodatkową wartość. Oferowane przez firmę, pięknie zaprojektowane ławki, infokioski, przystanki autobusowe, a nawet kosze na śmieci są ładowane energią słoneczną. Ławki naładują nasz sprzęt, ale także przyczynią się do popularyzacji rozwiązań opartych o energię odnawialną.
Nie mogło zabraknąć rozwiązań przeznaczonych dla inteligentnych miast.
Naviparking to platforma, którą doceni każdy, kto spędził długie minuty, szukając wolnego miejsca, w którym może zaparkować. Dzięki systemowi kamer, sprawdzającymi, gdzie, kto stoi, łączy poszukujących miejsca parkingowego z tymi, którzy mają je do zaoferowania.
Asta Labs jest gotowa na rozwój miast przyszłości i już odpowiada na problemy, których z czasem będzie coraz więcej. Firma oferuje pomoc inteligentnych asystentów dla serwisantów i instalatorów inteligentnego sprzętu, a także dla mieszkańców miast, którzy z niego korzystają. Łatwe w obsłudze boty, z którymi można porozmawiać przez Messengera czy z pomocą Asystenta Google, mają ułatwić pracę specjalistów i komunikację mieszkańców z zarządami miast i gmin.
Na konferencji zaprezentowano zarówno rozwiązania dla klientów indywidualnych, przedsiębiorców, jak i wielkich hal przemysłowych. Widać, że firmom nie brakuje pomysłów, a dzięki takim programom jak Orange Fab, mogą je z powodzeniem realizować.
* Materiał powstał we współpracy z marką Orange.