Mamy rynek pracownika, ale kobiety wciąż napotykają wiele barier w rozwoju zawodowym
Polki są przedsiębiorcze. Zapytane o to, co zrobiłyby, gdyby wygrały 10 mln zł, ponad połowa odpowiedziała, że zainwestowałaby te pieniądze we własną firmę, w zakup mieszkania na cele inwestycyjne lub same zostałyby inwestorkami wspierającymi inne firmy lub start-upy.
Niestety życie ma swoje ograniczenia. Aż 4 mln Polek nie pracuje i nie szuka pracy. Wypadamy pod tym kątem nieco słabiej niż unijna średnia. Aktywność kobiet bez pracy przejawia się przede wszystkim w sferze domowej - opiece nad dziećmi czy osobami starszymi.
Przedsiębiorczości Polek poświęcony jest najnowszy raport Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką - „Szanse i bariery w biznesie i na rynku pracy".
Polki w biznesie - gotowe na awans, ale w drodze na szczyt czują się samotne i potrzebują wsparcia.
Dlaczego odpowiednia reprezentacja kobiet w biznesie jest tak ważna? Firmy zatrudniające kobiety i mężczyzn na stanowiskach liderskich charakteryzują się o 15 proc. większym prawdopodobieństwem przynoszenia zysków wyższych niż rynkowa mediana dla danego kraju.
Historia pokazała również, że 55 proc. firm, które wypadły z prestiżowego rankingu Fortune 1000 Index (tysiąc największych firm w Stanach Zjednoczonych) nie miało w zarządzie ani jednej kobiety. Tymczasem na polskiej giełdzie w 2017 r. wśród członków zarządu było zaledwie 13 proc. kobiet
Zmiana następuje więc stanowczo zbyt wolno, bo Polki chcą się rozwijać już teraz. Jak pokazuje raport Fundacji Sukces Pisany Szminką:
- 65 proc. ankietowanych kobiet chce się rozwijać. Uznają także, że ich obecne stanowisko to tylko przystanek na drodze do awansu.
- 37 proc. przyjęłoby awans bez wahania
- 22 proc. przyjęłoby awans, mimo że zastanawiałyby się, czy sprostają nowym zadaniom
- Tylko 17% zastanawiałoby się, czy ma odpowiednie kompetencje.
- 10 proc. miałoby obawy, czy pogodzi to z obowiązkami rodzinnymi
- Zaledwie 2 proc. uzależniłoby decyzję od rozmowy z partnerem.
Dziś 1/3 polskich firm jest tworzona lub kierowana przez kobietę.
To wbrew pozorom całkiem duży odsetek. Tylko sześć krajów może pochwalić wyższym wynikiem. Polkom brakuje jednak mentorów. Na ten problem wskazało 32 proc. ankietowanych.
Sytuacja ulega jednak poprawie. Jednym z przykładów organizacji działających na rzecz zmiany status quo jest australijska Male Champions of Change. Skupia ona mężczyzn, którzy działają na rzecz włączania kobiet, promują kobiece przywództwo. Wierzą, że kobiety wnoszą do biznesu prawdziwą wartość. W zeszłym roku pierwszy klub Champions of Change powstał w Polsce.
Polkom brakuje też pewności siebie (36 proc.) czy jasnej ścieżki kariery. 14 procentom przeszkadza również niejasna polityka wynagrodzeń.
Czas na zmiany w prawie.
Choć biernych zawodowo jest aż 52 proc. Polek, to pozostałe bardzo często angażują się w innowacyjne startupy lub wręcz same zakładają firmy. Tu jednak zaczynają się schody, bo polskie prawo nie należy do najbardziej łaskawych dla przedsiębiorców. Aż 62 proc. ankietowanych kobiet wskazało niższe podatki oraz bardziej przyjazną biurokrację jako szansę na rozwój.
Wśród kobiet, które już prowadzą firmy, największym wyzwaniem jest poradzenie sobie z nadmierną biurokracją (42 proc.) i kosztami podatkowymi oraz kosztami pracy (25 proc).
Polskie społeczeństwo w trakcie epokowej zmiany.
W styczniu 1919 r. Polki po raz pierwszy poszły do urn wyborczych. 100 lat temu byliśmy liderami emancypacji, ale dziś żyjemy w czasie kolejnej, bardzo ważnej zmiany. Kobiety na równi z mężczyznami wchodzą w różne obszary życia publicznego, nie tylko w biznesie.
Dzięki ich większej aktywności zawodowej polski rynek pracy uniknąć może zapaści. Zgodnie z przewidywaniami do 2050 r. może na nim zabraknąć nawet 8 mln pracowników. Dlatego włączenie tej grupy kobiet staje się absolutną koniecznością.
Firmowany jej nazwiskiem raport wylicza, że gdybyśmy przywrócili na rynek pracy 160 tys. kobiet, polska gospodarka zyskałaby do 2025 r. ponad 51 mld zł. To pieniądze, obok których nie powinniśmy przejść obojętnie. Więcej kobiet na rynku pracy i wśród firmowych liderów opłaci się nam wszystkim.
Czytaj także:
- YEP powie ci, ile zarobisz w pracy i czy w ogóle się do niej nadajesz. Startuje nowa platforma dla Milenialsów od Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką.
- Słaba znajomość rynku pracy czy po prostu inne oczekiwania – z czego wynika roszczeniowość Milenialsów? Wywiad z Olgą Zarachowicz, prowadzącą Fundację Sukces Pisany Szminką.