Menu ustawień, o którym mało kto wiedział - tutaj sprawdzisz i ustalisz, jakie reklamy wyświetli ci Facebook
Jest na Facebooku takie miejsce, w którym możesz ustawić tematykę reklam, jakie chcesz widzieć. Możesz też ukryć niektóre typy reklam lub konkretnych reklamodawców. Podpowiadamy, jak to zrobić.
Mark Zuckerberg znalazł się pod gradobiciem pytań senatu, a wydarzenie to było transmitowane i oglądane za pośrednictwem internetu na całym świecie. Również w Polsce społeczność zawodowo związana z social mediami śledziła na żywo odpowiedzi Zuckerberga i żywiołowo je komentowała. Na Facebooku oczywiście.
I właśnie podczas tych rozmów wiele osób związanych z mediami społecznościowymi dziwiło się, że jest na Facebooku menu ustawień, w którym użytkownik może sprawdzić, do jakiej tematyki reklam został przypisany oraz - co zdecydowanie ciekawsze - zmienić te parametry.
Wspomniane menu widziałem już jakiś czas temu, ale przyznaję, że dopiero teraz zacząłem z uwagą sprawdzać, co tam Facebook do mnie przypisał.
Według Facebooka interesuje mnie bydło domowe i kałamarnice.
Facebook śledzi aktywność użytkowników, wie, w co klikają i czego szukają. Na tej podstawie określa ich zainteresowania, aby później wyświetlać im reklamy, które mogą być dla nich interesujące.
W moim przypadku Facebook dość dobrze dobrał zainteresowania. Są nowe technologie, są rowery, jest rodzicielstwo. To oczywiście dopiero wierzchołek tej góry lodowej. Zagłębiając się w kolejne kategorie tematyczne zauważyłem, że Facebook uważa, iż interesuje mnie też bydło domowe oraz kałamarnice. Początkowo pomyślałem, że to jakiś żart, ale przeglądając kategorie dalej, połączyłem pewne punkty.
Kiedyś szukałem na Facebooku informacji na temat aplikacji Squid - to słowo po angielsku oznacza kałamarnicę. Innym razem szukałem informacji na temat platformy inwestycyjnej eToro - toro to po hiszpańsku byk. Podejrzewam, że te nazwy własne zostały przez Facebooka wzięte zbyt dosłownie. Platforma nie wyłapała kontekstu, w jakich występowały słowa toro i squid, dlatego do moich zainteresowań przypisano bydło domowe oraz kałamarnice.
Menu preferencji reklam pozwala usunąć takie pomyłki.
Po wejściu na stronę „Twoje preferencje dotyczące reklam”, użytkownik może poznać szczegóły dotyczące wyświetlania reklam i zmienić kilka ustawień.
Twoje zainteresowania
W tym miejscu znajdują się zainteresowania przypisane do kategorii tematycznych, takich jak: biznes i przemysł, wiadomości i rozrywka, hobby i zainteresowania, itd.
Użytkownik może przeklikać się przez wszystkie kategorie i sprawdzić, co według Facebooka znajduje się w zakresie jego zainteresowań. Każdą kategorię można dodatkowo rozwinąć, klikając „Zobacz więcej”. Wybierając konkretne zainteresowanie, można też wyświetlić listę przykładowych reklam z danej tematyki, aby podjąć decyzję, czy rzeczywiście tego typu treści są dla nas ciekawe. Jeśli na liście znajdą się niewłaściwe pozycje, które omyłkowo zostały przypisane do konta użytkownika, można je usunąć, klikając krzyżyk.
Reklamodawcy, z którymi nawiązano interakcje
Ta zakładka nie została w pełni przetłumaczona na język polski. Szkoda. Polscy użytkownicy Facebooka powinni móc przeglądać tego typu ustawienia w rodzimym języku.
Znajduje się tutaj:
- lista reklamodawców, którzy zsynchronizowali z Facebookiem swoje listy kontaktów, w których znalazły się dane o użytkowniku,
- lista reklamodawców, z których witryny internetowej lub aplikacji korzystał użytkownik,
- lista reklamodawców, których odwiedził użytkownik,
- lista reklamodawców, w których reklamy kliknął użytkownik,
- lista reklamodawców, których ukrył użytkownik.
Na każdej z tych list można dokonać zmian - ukrywając danego reklamodawcę lub ponownie włączając jego reklamy.
Twoje informacje
W tym miejscu użytkownik Facebooka może zadecydować o tym, czy reklamodawcy będą mogli wyświetlać mu reklamy na podstawie informacji podanych w profilu - status związku, pracodawca, stanowisko i wykształcenie. Jeśli nie chcemy, aby tak precyzyjnie reklamodawcy trafiali z reklamami, to możemy łatwo wyłączyć wybrane opcje.
W tej samej kategorii jest jeszcze jedna zakładka „Twoje kategorie”. Są to informacje, na podstawie których reklamodawcy mogą profilować reklamy, które później widzimy. Warto je przejrzeć.
W moim przypadku było tutaj kilka totalnie nietrafionych informacji - Facebook np. przykleił mi łatkę osoby, która ma „związki na odległość”. Nic mi o tym nie wiadomo.
Ustawienia reklam
W tym miejscu ustawimy, czy chcemy oglądać:
- reklamy wyświetlane w oparciu o informacje dotyczące korzystania przez ciebie z witryn internetowych i aplikacji
- oraz reklamy w aplikacjach i witrynach poza firmami Facebooka.
Zdecydujemy też o tym, kto może zobaczyć nasze działania społecznościowe powiązane z reklamami. Są to reklamy w stylu „Mateusz Nowak lubi stronę bydło domowe i kałamarnice”. Jeśli nie chcecie, żeby znajomi widzieli tego typu rzeczy, to w tym miejscu możecie to wyłączyć.
Ukryj tematy reklam
W tym miejscu znajdziemy bardzo ciekawe ustawienia, które pozwalają na ukrycie reklam z kategorii: alkohol, rodzicielstwo i zwierzęta domowe na wybrany okres: 6 miesięcy, 1 rok lub na stałe.
Ustawienia te mogą się przydać osobom, które zmagają się z problemem alkoholowym i nie chcą, aby Facebook kusił je reklamami trunków. To samo menu będzie przydatne m.in. dla rodziców, którzy stracili dziecko - jednym kliknięciem będą mogli zatrzymać na Facebooku wyświetlanie reklam, które do tej pory mogły być dla nich interesujące, ale z powodu rodzinnej tragedii ich tematyka stała się bardzo bolesna.
Jak działają reklamy na Facebooku?
Jeśli zastanawiasz się, dlaczego Facebook wyświetla ci konkretne reklamy, to polecam odwiedzić specjalną stronę, na której firma wyjaśnia, jak działa jej system reklamowy. W skrócie: reklamodawcy mogą decydować, do kogo dotrze ich reklama na podstawie informacji o zainteresowaniach, wieku, lokalizacji i innych danych związanych z użytkownikami Facebooka.
Warto mieć tego świadomość. Facebook w celach biznesowych wykorzystuje liczne informacje dotyczące swoich użytkowników. Jeśli chcesz, aby precyzyjnie wyświetlał ci reklamy, to musisz poświęcić trochę czasu na przejrzenie ustawień szczegółowo opisanych powyżej.
A jeśli masz już dość Facebooka i zbierania przez niego danych o tobie, to możesz przyłączyć się do bojkotu albo... usunąć konto.