Kiedyś mieliśmy Szerloka, dziś OLX i Facebook Marketplace. Jak zmieniały się serwisy ogłoszeniowe
Wejście Facebook Marketplace do Polski sprawia, że na rodzimym rynku serwisów ogłoszeniowych zaczyna się robić tłoczno. Sprawdźmy jednak najpierw jak ten rynek wygląda i jak kształtowała się jego historia.
Jest początek XXI wieku. W Polsce zaczyna popularyzować się modemowa Neostrada. Na jednej linii można już więc jednocześnie dzwonić i surfować po sieci. To także czas pierwszych serwisów ogłoszeniowych: Gratki, Ogłoszenia WP i Szerloka.
Szerlok
Dziś ta nazwa jest już bardzo zapomniana i wielu młodszych internautów zapewne zdziwi, że Szerlok to protoplasta dzisiejszego OLX, który w międzyczasie nazywał się jeszcze zupełnie inaczej.
Szerlok był w polskim internecie obecny aż do marca 2011 roku, kiedy zmienił się w Tablicę. Skąd taki rebranding? Otóż Szerlok miał się kojarzyć ze znajdowaniem okazji, tymczasem Tablica była bliżej rzeczywistej funkcji serwisu - każdy mógł tu jak na tablicy przeglądać lokalne ogłoszenia.
Sama Tablica z kolei trwała przez trzy lata, kiedy to właściciel, Grupa Allegro (czyli Naspers), zadecydował, że warto wprowadzić do polski swoją globalną markę - OLX. Co ciekawe, OLX był obecny w polskim internecie od 2007 roku.
Przekierowanie ruchu z Tablicy na OLX w marcu 2014 roku obyło się bez spadków, a jak pokazała przyszłość użytkownicy szybko przyzwyczaili się do nowego adresu i logo. Na początku sieć była jednak pełna obaw czy obco brzmiąca nazwa wpadnie w ucho ludziom przyzwyczajonym do swojskiej Tablicy.
A czy dziś OLX obawia się wejścia Facebook Marketplace do Polski?
Gratka
Gratka należy dziś do Polska Press Grupy (właściciela takich tytułów jak Dziennik Bałtycki czy Dziennik Zachodni), ale jej historia sięga ostatniego roku XX wieku. Serwis od początku podzielony był na 4 główne kategorie: motoryzacja, nieruchomości, praca i turystyka. Później do tego grona dołączyła Ale.Gratka.pl z ogłoszeniami drobnymi.
W 2004 roku Gratka była największą w kraju bazą ogłoszeń, w sumie zawierała ich 550 tys. Miesięcznie odwiedzało ja 990 tys. unikalnych użytkowników.
W 2007 roku Gratka otworzyła biuro ogłoszeń w Second Life. To były czasy kiedy w drugim życiu prowadzono kampanie wyborcze, ambasady otwierały tam swoje placówki, a ludzie myśleli, że to następny etap rozwoju internetu.
W 2009 roku Gratka wprowadziła system podbić. W serwisie motoryzacyjnym "użytkownik sam decydował ile jest w stanie zainwestować, by jego oferta znalazła się w czołówce listy wyszukiwania. Im więcej punktów wyróżniających ogłoszenie, tym ogłoszenie zajmuje wyższą pozycję na listach wynikowych wśród ogłoszeń wyróżnionych" - czytamy w Wirtualnych Mediach.
W 2012 roku Gemius przeprowadził badanie, z którego wynikało, że serwisów ogłoszeniowych używa co trzeci polski internauta. Najwięcej z nich kojarzyło wtedy Gratkę. Niewiele mniej Tablicę.
Swój dzisiejszy wygląd Gratka zawdzięcza liftingowi z 2015 roku. W 2017 roku Gratka promowała się jako największy portal ogłoszeń naprawdę ważnych.
Ogłoszenia WP
Jeden z dwóch największych w kraju portali horyzontalnych prawie od samego początku ułatwiał ludziom handel przez internet.
Portal przez długi czas był partnerem innych, specjalistycznych serwisów, takich jak Otomoto, Autotrader, Domiporta czy Alegratka. Dziś odwiedzających go internautów wita napis:
Gumtree
Gumtree to brytyjski serwis ogłoszeniowy, który swoją pierwszą zamorską ekspansję przeprowadził właśnie w Polsce we wrześniu 2004 roku. Można się domyślać, że wpływ mieli tu nasi rodacy, którzy po włączeniu Polski do EU rozpuszczali wici, że na rodzimym rynku jest miejsce na jeszcze jeden serwis.
Gumtree do dziś jest mocnym graczem w swojej niszy, ale zdecydowanie przegrywa np. z OLX.
Allegro
Allegro wrzucam na koniec tej listy, ponieważ specyfika tego serwisu nie skupia się na ogłoszeniach lokalnych. To bowiem serwis transakcyjny i platforma aukcyjna, której częścią są ogłoszenia lokalne.
Tym niemniej wejście do Polski Facebook Marketplace może i dla Allegro być twardym orzechem do zgryzienia.
Dziś Allegro to niekwestionowany król polskiego e-commerce. Co miesiąc jego użytkownicy mają do dyspozycji niemal 70 milionów ofert, które oferuje im 100 tysięcy polskich firm handlowych.
Ostatnio platforma wprowadziła usługę kurier wieczór wspólnie z DHL, a także metodę płatności BLIK one click wspólnie z Przelewy24.
Jestem ciekaw czy przy tak rozwiniętym i dość zatłoczonym rynku, globalnemu graczowi uda się przebić do szerszej świadomości klientów.
eBay już próbował i poległ, ale nie miał milionów użytkowników jak Facebook.