Co najmniej 3 powody, dla których nie powinieneś wydawać 999 zł na nową ładowarkę Apple
Jeśli z jakiegoś powodu zamierzacie kupić kosztującą blisko 1000 zł ładowarkę Apple AirPower do swojego nowego iPhone’a, to… mam moralny obowiązek was przed tym powstrzymać.
Sklep Apple pełny jest absurdalnie drogich sprzętów i akcesoriów, ale nowa ładowarka indukcyjna AirPower przekracza nie tylko granice zdrowego rozsądku, lecz przyzwoitości i dobrego smaku.
Jak wynika z informacji w sklepie X-kom, najnowsza ładowarka indukcyjna Apple AirPower ma kosztować… 999 zł. Zapytaliśmy sklep o to, kiedy urządzenie trafi do sprzedaży i czy to aby nie błąd, bo jego dostępność była wstępnie zapowiadana na 2018 rok. Gdy tylko otrzymamy komentarz, zaktualizujemy o niego ten tekst.
Przyjmijmy jednak, że ładowarka Apple faktycznie niebawem trafi do sprzedaży. Wtedy musimy odpowiedzieć sobie na dwa pytania:
1 - Dlaczego tak drogo?
Ok, łatwo byłoby napisać, że AirPower jest drogie, „bo to Apple”. I w dużej mierze tak jest. Cena wynika jednak również z tego, że ładowarka AirPower nie jest jedynie ładowarką Qi, jakich na rynku wiele, ale ładowarką obsługującą kilka urządzeń ładowanych różnymi standardami jednocześnie.
Apple kolejny raz urządza swoim konsumentom pomieszanie z poplątaniem, jak z Lightning i USB-C. Z jednej strony mamy nowe iPhone’y, które ładowane są standardem Qi. Z drugiej strony jest Apple Watch, którego możemy ładować bezprzewodowo, ale wykorzystuje autorską wersję tego standardu i wymaga dedykowanej ładowarki. Dołóżmy jeszcze do tego bezprzewodowe ładowanie słuchawek Apple AirPods i… mamy niezły bałagan.
I właśnie za posprzątanie tego bałaganu Apple żąda 999 zł. Wszystko po to, żeby użytkownik nie musiał trzymać na szafce nocnej trzech ładowarek, ale jedną – elegancką, obsługującą wszystkie urządzenia firmy.
A teraz odłóżmy na bok marketingowe slogany. Apple najzwyczajniej w świecie obraca swoją porażkę w zysk. Bezczelnie dojąc przy tym użytkowników, którzy nie są winni temu, że Gigant z Cupertino nie potrafił się zdecydować na to, jaki standard bezprzewodowego ładowania chce stosować.
To przekracza granice dobrego smaku. Wiem jednak, że taki argument nie trafi do konsumentów firmy, którzy z radością rzucają dolarami w stronę monitora mogąc wydać kolejne tysiące na akcesoria. A to prowadzi do pytania nr 2.
2 – Dlaczego nie warto kupić Apple AirPower?
Są trzy obiektywne argumenty, dla których nikt nie powinien rozważać zakupu ładowarki Apple AirPower. Przynajmniej nie teraz.
Po pierwsze – nie naładujesz na niej swoich słuchawek.
Apple chwali się, że AirPower naładuje iPhone’a 8/8 Plus bądź iPhone’a X jednocześnie z Apple Watche’em i słuchawkami AirPods. Tylko że… to nieprawda.
Gdyby ładowarka trafiła na rynek w tej chwili, moglibyśmy nią naładować wyłącznie smartfona i zegarek. Słuchawki niestety nie mają jeszcze wbudowanej możliwości ładowania bezprzewodowego. Obecni posiadacze AirPodsów będą musieli dokupić do nich nowe – zapewne nietanie – etui, a osoby chcące zakupić nowe słuchawki, będą musiały poczekać aż Apple wypuści wersję z bezprzewodowo ładowanym case’em. O ile w ogóle to nastąpi.
Etui do bezprzewodowego ładowania słuchawek AirPods ma się pojawić na początku przyszłego roku.
Po drugie – to będzie… wolna ładowarka.
Największą wadą bezprzewodowych rozwiązań Apple jest to, że są one bardzo wolne. Wiem, że posiadacze iPhone’ów są przyzwyczajeni do tego, że ich telefony ładują się znacznie dłużej, niż smartfony z Androidem, ale w przypadku bezprzewodowego ładowania nie będzie można tego problemu obejść stosując ładowarkę od iPada. iPhone będzie się ładował bardzo wolno.
Ze wszystkich dostępnych informacji wynika, że Apple AirPower będzie wolną ładowarką bezprzewodową. Tymczasem Business Insider donosi, iż Apple planuje wypuścić aktualizację do iPhone’ów, która umożliwi im korzystanie z szybkiego, 7,5 W ładowania bezprzewodowego. Którego… AirPower nie obsługuje.
Jeśli to okaże się prawdą, to nabywcy AirPower musieliby za jakiś czas kupić nową ładowarkę, by móc ładować telefon szybciej. Kolejny raz – warto się wstrzymać.
Po trzecie – to tylko ładowarka, naprawdę. Są inne, są tańsze.
Wiem, że Apple buduje taką narrację dookoła bezprzewodowego ładowania, by wyznawcy firmy uwierzyli, iż to Cupertino niesie blask oświecenia dla ciemnogrodu ładującego swoje telefony kablami, ale… tak po prostu nie jest. Bezprzewodowe ładowanie i standard Qi są z nami od wielu lat, a wewnątrz nowej ładowarki AirPower naprawdę nie biegają tęczowe jednorożce – to po prostu ładowarka.
Na rynku nie brakuje innych urządzeń tego typu. Często ładniejszych, zazwyczaj dużo tańszych, działających dokładnie tak samo. Ok, może żadna inna ładowarka nie naładuje jednocześnie iPhone’a i Apple Watcha, ale… czy to naprawdę taki problem?
Biorąc pod uwagę pierwszy i drugi argument – raczej nie. Zamiast wydawać więc 999 zł na AirPower, lepiej wydać znacznie mniej na bezprzewodową ładowarkę firmy trzeciej. Albo kupić lampkę nocną lub inny mebel z wbudowaną ładowarką bezprzewodową. Takich akcesoriów naprawdę na rynku nie brakuje; można je kupić choćby w Ikei. Nawet takie, które ładują kilka sprzętów na raz.
A zaoszczędzone pieniądze lepiej przeznaczyć na pozostałe niezbędne akcesoria do iPhone’a, takie jak etui czy powerbank, którego nowy iPhone X z pewnością będzie potrzebował bardziej, niż ładowarki za 999 zł.
Apple robi się coraz bardziej bezczelny. Bo konsumenci na to pozwalają.
Powiem wprost – tak naprawdę jestem zdania, że każdy może sobie kupować co chce. Jeśli stać cię na ładowarkę za 999 zł, to droga wolna, twój pieniądz, twoja decyzja. Nie mnie oceniać.
W mojej gestii leży jednak ocena tego, kiedy jakaś firma robi się po prostu bezczelna. I to dokładnie dzieje się w tej chwili z Apple'em. Akcesoria firmy zawsze były drogie. Sprzęty z nadgryzionym jabłkiem jeszcze bardziej. Jednak obecna sytuacja przekracza granice dobrego smaku.
Cen iPhone’a X oraz nowej ładowarki AirPower nie da się niczym usprawiedliwić. Niczym. To ordynarny skok na portfele użytkowników, którzy przez lata po prostu zobojętnieli na zagrywki uwielbianej przez siebie firmy.
Sprzęty Apple nie są żadnym towarem luksusowym. To po prostu elektronika użytkowa. Dopracowana, ładna, (w większości) przemyślana, ale nadal – tylko elektronika. A jednak Apple’owi udało się przez lata wcisnąć konsumentom kit, że jest inaczej. Że kupują coś więcej, niż tylko sprzęt.
W moim odczuciu w tym roku to wciskanie kitu poszło o krok za daleko.
Lecz cóż… ktoś inny nazwie to geniuszem marketingu. I pewnie będzie miał rację. Bo, jak widać po kwartalnych wynikach firmy, bezczelność firmy popłaca. I to jak!