1. SPIDER'S WEB
  2. Tech

AKTUALIZACJA: Spotify zaprasza na 25 października do Krakowa. To już pewne - będzie Spotify w Polsce!

Rok temu z dwóch niezależnych źródeł związanych z polskimi deweloperami słyszałem, że Spotify wchodzi do Polski. Tak się jednak wtedy nie stało i Spotify wciąż na polskim rynku nie działa. Tymczasem teraz, rok później jest pewne, że Spotify w końcu do Polski zawita. Zapewne już naprawdę niedługo.

To już pewne - będzie Spotify w Polsce!
318 interakcji
dołącz do dyskusji

Gazeta.pl odkryła dwie wszystko mówiące oferty pracy na stronach Spotify. Ten szwedzki start-up oferujący streaming muzyki szuka w Polsce: Growth Managera i Sales Managera. Zakres ich obowiązków jest jednoznaczny. - Będziesz odpowiedzialny za debiut Spotify w Polsce, jak również zarządzanie jego długoterminowym wzrostem po premierze - czytamy w opisie obowiązków przyszłego Growth Managera Spotify. To oznacza, że debiut Spotify w Polsce jest tuż za rogiem, a właściciele szukają ludzi, którzy wynegocjowaną przez nich premierę sprawnie poprowadzą.

Dla mniej wtajemniczonych – Spotify to serwis streamingujący muzykę z sieci, czyli udostępniający nielimitowany (w wersji płatnej premium) dostęp do przepastnego archiwum muzycznego w sieci bez możliwości pobrania plików na dysk użytkownika, choć udostępniający możliwość przechowywania w cache dysku twardego użytkownika ulubionych playlist. Cały fun z korzystania z aplikacji zawiera się jednak z doskonałych programów, zarówno w wersji desktopowej, jak i na urządzenia mobilne, gdzie Spotify wydaje się najbardziej przydatne.

Jak zapewne stali Czytelnicy Spider’s Web wiedzą – od dawna jestem szczęśliwym użytkownikiem Spotify w wersji premium, co zawdzięczam wstawiennictwu u szefów tego muzycznego startupu ze Szwecji CEO BookLikes, Dawidowi Piaskowskiemu. To jedna z tych usług, bez których nie wyobrażam sobie dzisiaj codziennego funkcjonowania.

Spotify działa dziś na następujących rynkach: szwedzkim, australijskim, austriackim, belgijskim, duńskim, fińskim, francuskim, niemieckim, holenderskim, nowozelandzkim, norweskim, hiszpańskim, szwajcarskim, amerykańskim oraz brytyjskim. Wszędzie tam oferuje trzy rodzaje abonamentów na słuchanie muzyki w sieci: darmowy (z reklamami pomiędzy utworami, ograniczona liczba odsłuchań), unlimited (w wersji amerykańskiej 4,99 dol. miesięcznie, bez reklam, abonament na usługę w przeglądarce desktopowej) oraz premium (w wersji amerykańskiej 9,99 dol. miesięcznie, bez reklam, z możliwością korzystania z pełnej wersji serwisu na urządzeniach mobilnych). W Polsce serwis będzie zapewne dostępny w podobnych cenach jak u naszych zachodnich sąsiadów, czyli: Unlimited za 4,99 euro, a Premium za 9,99 euro.

Spotify uważany jest za pioniera kolejnej rewolucji na globalnym rynku muzycznym po tym, jak iTunes przeniósł dystrybucję muzyki z płyt CD na pliki cyfrowe. Mimo reputacji pioniera, Spotify jest kontrowersyjnym projektem w ujęciu finansowym. Od powstania w 2008 r. serwis jest nierentowny, a każdego roku jego strata operacyjna się powiększa. To głównie dlatego, że biznes streamingu oparty jest na bardzo niskich marżach (bądź też jak kto woli na wysokich opłatach dla wydawnictw fonograficznych). Do tego, aby serwis zaczął zarabiać potrzebna jest więc globalna ekspansja i setki milionów klientów usługi premium. Na razie z serwisu korzysta ponad 15 mln osób na świecie, z czego płaci zaledwie 4 mln.

Mimo to, nie brakuje entuzjastów modelu Spotify. Jeden z jego prominentnych inwestorów - Sean Parker uważa, że że filozofia funkcjonowania serwisu jest bardzo zbliżona do oryginalnego konceptu serwisu Napster, którym Parker najpierw zaszokował rynek fonograficzny, a następnie podbił miliony użytkowników internetu na całym świecie. Nielimitowany dostęp do praktycznie dowolnej muzyki, bez czekania na jej pobranie, na dodatek z możliwością dostępu do niej z poziomu komputera bądź urządzenia mobilnego to wygoda wręcz nieoceniona.

O tym, czy tak jest już wkrótce przekonają się polscy klienci. Spotify powalczy w Polsce m.in. z Deezerem, który osiągnął umiarkowany sukces i ma grono zadeklarowanych fanów. Jako użytkownik obu usług jestem jednak przekonany o wyższości Spotify nad jakimkolwiek innym serwisem oferującym usługi streamingu w sieci. To zupełnie inna bajka co Deezer, Last.fm, czy polskie próby w postaci chociażby Tuba.fm.

Dobrze, że polscy klienci będą się mogli o tym wkrótce przekonać!

AKTUALIZACJA: Szybko się dzieją rzeczy związane z obecnością Spotify w Polsce. 25 pażdziernika 2012 r. o godzinie 19:00 w krakowskim klubie Plaża odbędzie się spotkanie o tytule "Spotify Tech Talk Kraków". 

- Przyjeżdżamy do Krakowa porozmawiać o naszej technologii. Spotkaj się z ludźmi, którzy tworzą Spotify - popularny serwis do streamingu muzyki.

Wprawdzie spotkanie ma opierać się na rozmowach o technologii Spotify, ale równie interesująco czyta się ostatnie zdanie na zaproszeniu: "Po prezentacjach będzie czas na luźne rozmowy w kuluarach. Piwo gratis".

Mamy nadzieję, że podczas tych luźnych rozmów w kuluarach padnie konkretna data debiutu Spotify w Polsce.