REKLAMA

Uber: nasze taxi bez kierowcy wjedzie do Europy już w 2026 r.

Autonomiczne taksówki bez kierowców coraz śmielej wyjeżdżają na światowe drogi. Uber, który dotąd swoje robotaksówki testował głównie w USA, szykuje się do ekspansji także w Europie.

Uber: nasze taxi bez kierowcy wjedzie do Europy już w 2026 r.
REKLAMA

Amerykański gigant transportowy ogłosił plany wdrożenia usług autonomicznych taksówek w 15 miastach na całym świecie, a wśród nich mają znaleźć się również lokalizacje w Europie. Pierwsze pojazdy mają pojawić się już w 2026 r.

REKLAMA

We wdrożeniu robotaksówek Ubera w Europie mają pomóc partnerzy z Chin

Uber zawarł strategiczne partnerstwa z trzema czołowymi chińskimi firmami z branży autonomicznej jazdy: Momenta, Pony.ai i WeRide. Każda z nich ma już doświadczenie w testowaniu i wdrażaniu pojazdów bez kierowców, a teraz – dzięki wsparciu Ubera – planują globalną ekspansję. WeRide już działa w Abu Zabi. W przypadku Momenta pierwsze wdrożenie zaplanowano właśnie na kontynencie europejskim.

Z kolei wspierany przez Toyotę startup Pony.ai, zapowiedział debiut autonomicznych taksówek na Bliskim Wschodzie jeszcze na 2025 r. Nowa, 7. generacja pojazdów ma oferować oszczędności kosztów na poziomie nawet 70 proc. w porównaniu ze wcześniejszymi modelami i żywotność sięgającą 600 tys. km lub 10 lat. Równolegle Uber rozwija swoje partnerstwo z firmą WeRide, której celem jest wprowadzenie robotaksówek do 15 miast poza Chinami i USA w ciągu pięciu lat. W kwietniu 2025 r. obie firmy ogłosiły kolejne ambitne plany, tym razem Dubaj i Europę.

Co dalej z autonomicznym transportem?

Według danych McKinsey Center for Future Mobility, robotaksówki mogą stać się powszechnym środkiem transportu już do 2030 r., o ile uda się pogodzić przystępność cenową dla pasażerów z opłacalnością biznesową. Dla Ubera outsourcing technologii to sposób na skalowanie swojej sieci bez konieczności prowadzenia własnych prac badawczo-rozwojowych – a dla chińskich firm to bilet do globalnej ekspansji.

obrazek stworzony z pomocą AI

Wielu ekspertów wskazuje, że Stary Kontynent dotychczas bardzo ostrożnie podchodził do tematu pojazdów autonomicznych. Zacieśniająca się współpraca między Uberem a liderami z Chin może ten impas przełamać. Jeśli unijne regulacje nadążą za technologią, robotaksówki mogą stać się nowym standardem miejskiego transportu. Czy tak rzeczywiście będzie? Czas pokaże. Jedno jest pewne – robotaksówki są szansą na zmniejszenie emisji spalin i korków w zatłoczonych aglomeracjach.

Przeczytaj także:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-07-16T17:44:48+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T16:30:49+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T14:48:36+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T13:15:38+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T13:08:33+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T10:47:01+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T10:19:56+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T09:54:08+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T09:26:48+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T08:22:46+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T07:32:57+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T06:51:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T06:41:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T06:31:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T06:21:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-16T06:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T21:04:52+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T20:31:08+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T20:08:30+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T19:40:25+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T19:02:53+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T18:17:50+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T17:36:50+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T17:11:10+02:00
Aktualizacja: 2025-07-15T15:39:19+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA