REKLAMA

Chcą cię wykiwać na mObywatela. Lepiej uważaj, w co klikasz na Facebooku

Oszuści nie śpią i szukają kolejnych metod. Tym razem wzięli się za mObywatela i Facebooka oraz chcą wyłudzić kluczowe dane. Uważaj, w co klikasz.

facebook
REKLAMA

Ostatnio usłyszeliśmy o powrocie oszustwa na paczkę z Chin. Chińskie platformy zakupowe typu Shein czy Temu coraz to bardziej zyskują na popularności i podobnie jest z mObywatelem – z aplikacji korzysta więcej osób. Pod koniec 2024 r. Ministerstwo Cyfryzacji chwaliło się 8 mln użytkowników. Dlatego potencjalna grupa ofiar jest duża. Cyberprzestępcy tym razem celują w stronę użytkowników Facebooka – szczególnie w określoną grupę wiekową.

REKLAMA

Mówią, że masz dopłatę. Chcą, abyś zalogował się w mObywatelu

W tej metodzie oszuści wykorzystują specyfikę platformy Marka Zuckerberga. Meta nie ma w zwyczaju walczyć z reklamami promującymi oszustwa, a więc często możemy się spotkać z różnymi przekrętami na tej popularnej platformie społecznościowej. Tym razem cyberprzestępcy chcą zachęcić do kliknięcia reklamę rzekomymi świadczeniami socjalnymi dla Polaków powyżej 50 roku życia. Grafika informuje o nawet 2150 zł do wypłaty.

Klikając w reklamę przechodzimy na stronę internetową skutecznie udającą mObywatela. Witryna ma na celu wyłudzić dane osobowe za sprawą sztuczek psychologicznych – m.in. na zrzutach ekranu podanych przez CSIRT KNF widzimy, że rzekome wprowadzenie PESEL ma pozwolić sprawdzić dostępność świadczeń socjalnych. To jednak pułapka, dzięki której cyberprzestępcy zyskują dostęp do jedenastocyfrowego numeru. PESEL można łatwo chronić, ponieważ w prawdziwej aplikacji mObywatel jest dostępna opcja zastrzeżenia tego numeru.

Dalsza część oszustwa jest jednak dużo groźniejsza, ponieważ strona zachęca do zalogowania się rzekomym profilem zaufanym, logując się przy pomocy konta bankowego. Podanie danych potrzebnych do logowania może mieć tragiczne skutki – m.in. utratę środków na koncie. Takie oszustwa należą do najgroźniejszych, ponieważ żerują na niewiedzy użytkowników nieświadomych zagrożeń czyhających w przestrzeni internetowej.

Ogromnym problemem jest wciąż to, że Facebook zezwala na takie reklamy. Nawet jeśli ta konkretna zostanie usunięta, to w przyszłości pojawią się kolejne. To błędne koło, które musi zostać zatrzymane.

REKLAMA

Więcej o oszustwach internetowych znajdziesz na Spider's Web:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA