REKLAMA

Koniec z oszustwami przez telefon. Operatorzy mają nowy obowiązek

Operatorzy mają nowy obowiązek - chronić nas przed oszustwami telefonicznymi. To ostateczna faza ważnej ustawy. Na czym polega zmiana?

spoofing
REKLAMA

Od 25 września 2024 r. wchodzi w życie wymóg, który zobowiązuje telekomy do zwalczania CLI spoofingu. To istotna zmiana, ponieważ problem fałszywych połączeń jest realny i dotyka wielu osób. CLI spoofing to stosunkowo proste oszustwo, które jeszcze do niedawna było bardzo chętnie wykorzystywane przez przestępców. Wystarczy spojrzeć na sytuację z zeszłego miesiąca, w której popularny twórca internetowy Boxdel padł ofiarą takiego oszustwa – cyberprzestępcy poinformowali o rzekomym podłożeniu bomby w samolocie. Dzięki nowym przepisom, takie przekręty będą teraz rzadkością.

REKLAMA

Będziesz chroniony przed fałszywymi połączeniami

Dokładnie rok temu – 25 września 2023 r. weszła w życie ustawa o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. UKE podzieliło wdrażanie ustawy na kilka etapów – w ubiegłym roku były to kroki przygotowawcze. Pierwsze efekty zobaczyliśmy na początku 2024 r., kiedy to 25 marca wdrożono ochronę przez fałszywymi wiadomościami SMS (smishing).

Pół roku później, czyli dziś, wchodzi kolejny ważny element ustawy, który zakłada ochronę przed CLI Spoofing. To typ oszustwa, gdzie cyberprzestępca dzwoni do wybranej osoby i podaje się za zupełnie kogoś innego – przedstawiciela banku, policjanta, wnuczka czy np. jakąś instytucję. Oczywiście wszystko to z zamiarem wyłudzenia pieniędzy, danych osobowych, a także m.in. kont internetowych.

Dotychczas nie było to uregulowane. Można powiedzieć, że tego typu metody stanowiły raj dla cyberprzestępców. Dlatego tak często zdarzały się najróżniejsze oszustwa, przez które Polacy tracili mnóstwo pieniędzy. Operatorzy nie mieli obowiązku analizowania ruchu telekomunikacyjnego pod kątem ewentualnych przekrętów telefonicznych. Do teraz. Czy to znaczy, że oszustwa telefoniczne CLI spoofing całkowicie znikną?

Rząd na swojej stronie internetowej jasno daje do zrozumienia, że obecnie nie ma możliwości, aby zidentyfikować każde fałszywe połączenie. Wdrożone metody jednak znacznie poprawią sytuację i istotnie zmniejszą liczbę przypadków telefonicznych oszustw. Rozwiązania mają za zadanie ograniczenie najpopularniejszych metod cyberprzestępców. Zdarzają się jednak nad wyraz pomysłowi oszuści, którzy potrafią ominąć wszelkie zabezpieczenia.

Ustawa zakłada, że nie będą możliwe również połączenia z numerów, które służą wyłącznie do wykonywania połączeń wychodzących – UKE prowadzi bowiem wykaz numerów infolinii banków i innych firm. Jeśli oszust wykona takie połączenie, zostanie ono zablokowane przez operatora.

Nie pozostaje nam nic innego, jak cieszyć się, że rząd wprowadził taki obowiązek. Operatorzy w razie nieprzestrzegania przepisów będą musieli płacić kary. To dość radykalny wymóg, natomiast chodzi tu o nasze bezpieczeństwo. W dalszym ciągu jednak warto mieć z tyłu głowy, że takie oszustwa mogą się zdarzać.

REKLAMA

Więcej o oszustwach internetowych przeczytasz na Spider's Web:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA