Nareszcie. Oto baterie, które można naładować w kilka sekund
Świat technologii pędzi niczym rozpędzony bolid, a baterie są jego paliwem, lecz co, gdy paliwo kończy się zbyt szybko? Naukowcy z Koreańskiego Instytutu Nauk i Technologii (KAIST) mają rozwiązanie.
Wyobraź sobie telefon, który naładujesz w kilka sekund, laptopa, który działa cały dzień bez przerwy, a samochód elektryczny, który pokona dystans z Warszawy do Gdańska bez postoju na ładowanie. To już niedaleka przyszłość.
Sód ma przewagę nad litem
Sekretem tej rewolucji są baterie sodowe. Sód (Na), który na Ziemi występuje w ponad 500 razy większej ilości niż lit (Li), wzbudził ostatnio duże zainteresowanie ze względu na jego potencjał w technologiach akumulatorów sodowo-jonowych (SIHES).
Opracowane akumulatory sodowo-jonowe napotykają jednak na podstawowe ograniczenia - niższą moc wyjściową, szybsze rozładowywanie i dłuższe czasy ładowania. To nie brzmi jak przełom. Naukowcy z Koreańskiego Instytutu Nauk i Technologii (KAIST) pokonali jednak te bariery.
Ich nowy hybrydowy akumulator sodowo-jonowy o dużej mocy, zdolny do szybkiego ładowania, został właśnie zaprezentowany światu. Dzięki innowacyjnym materiałom i konstrukcji, bateria ta może być ładowana w zaledwie kilka sekund, osiągając jednocześnie imponującą gęstość energii i mocy.
Nowy akumulator ma większą gęstość energii niż komercyjne akumulatory litowo-jonowe. Ma być idealny do zastosowań związanych z szybkim ładowaniem, od pojazdów elektrycznych po inteligentne urządzenia elektroniczne i technologie lotnicze.
Zespół profesora Jeung Ku Kanga podaje, że ich urządzenie osiągnęło gęstość energii 247 Wh/kg i gęstość mocy 34 748 W/kg. "Stanowi to przełom w przezwyciężaniu obecnych ograniczeń systemów magazynowania energii" - napisano w oświadczeniu wydanym przez KAIST.
Potencjał na rewolucję
Wyniki badań opublikowano w serwisie Science Direct. Zespół wykorzystał dwie różne struktury metaloorganiczne do zoptymalizowanej syntezy akumulatorów hybrydowych. Podejście to doprowadziło do opracowania materiału anodowego o ulepszonej kinetyce poprzez dodanie drobnych materiałów aktywnych do porowatego węgla pochodzącego ze struktur metaloorganicznych.
Zmontowane pełne ogniwo, składające się z nowo opracowanej anody i katody, tworzy wysokowydajne hybrydowe urządzenie magazynujące energię sodowo-jonową.
Należy jednak pamiętać, że technologia jest jeszcze w fazie rozwoju. Opracowanie komercyjnych baterii sodowych zajmie trochę czasu. Mimo to, potencjał tej technologii jest ogromny i z pewnością odmieni sposób, w jaki korzystamy z energii.
Więcej o bateriach przyszłości przeczytasz na Spider's Web:
- Europa chce mieć swoją baterię. Pracowały nad nią najtęższe umysły kontynentu
- Ta bateria sprawi, że twój telefon będzie działał bez ładowania przez 50 lat. Jest tylko jeden mały haczyk
- Oto 4 typy baterii przyszłości, które będą zasilać nasze urządzenia. Baterie ze skał? Proszę bardzo
- Oto baterie przyszłości. Mają same zalety i nie wybuchną