REKLAMA

Nareszcie. Oto baterie, które można naładować w kilka sekund

Świat technologii pędzi niczym rozpędzony bolid, a baterie są jego paliwem, lecz co, gdy paliwo kończy się zbyt szybko? Naukowcy z Koreańskiego Instytutu Nauk i Technologii (KAIST) mają rozwiązanie.

Problem z bateriami
REKLAMA

Wyobraź sobie telefon, który naładujesz w kilka sekund, laptopa, który działa cały dzień bez przerwy, a samochód elektryczny, który pokona dystans z Warszawy do Gdańska bez postoju na ładowanie. To już niedaleka przyszłość.

REKLAMA

Sód ma przewagę nad litem

Sekretem tej rewolucji są baterie sodowe. Sód (Na), który na Ziemi występuje w ponad 500 razy większej ilości niż lit (Li), wzbudził ostatnio duże zainteresowanie ze względu na jego potencjał w technologiach akumulatorów sodowo-jonowych (SIHES).

Opracowane akumulatory sodowo-jonowe napotykają jednak na podstawowe ograniczenia - niższą moc wyjściową, szybsze rozładowywanie i dłuższe czasy ładowania. To nie brzmi jak przełom. Naukowcy z Koreańskiego Instytutu Nauk i Technologii (KAIST) pokonali jednak te bariery.

Ich nowy hybrydowy akumulator sodowo-jonowy o dużej mocy, zdolny do szybkiego ładowania, został właśnie zaprezentowany światu. Dzięki innowacyjnym materiałom i konstrukcji, bateria ta może być ładowana w zaledwie kilka sekund, osiągając jednocześnie imponującą gęstość energii i mocy.

Nowy akumulator ma większą gęstość energii niż komercyjne akumulatory litowo-jonowe. Ma być idealny do zastosowań związanych z szybkim ładowaniem, od pojazdów elektrycznych po inteligentne urządzenia elektroniczne i technologie lotnicze.

Zespół profesora Jeung Ku Kanga podaje, że ich urządzenie osiągnęło gęstość energii 247 Wh/kg i gęstość mocy 34 748 W/kg. "Stanowi to przełom w przezwyciężaniu obecnych ograniczeń systemów magazynowania energii" - napisano w oświadczeniu wydanym przez KAIST.

Potencjał na rewolucję

Wyniki badań opublikowano w serwisie Science Direct. Zespół wykorzystał dwie różne struktury metaloorganiczne do zoptymalizowanej syntezy akumulatorów hybrydowych. Podejście to doprowadziło do opracowania materiału anodowego o ulepszonej kinetyce poprzez dodanie drobnych materiałów aktywnych do porowatego węgla pochodzącego ze struktur metaloorganicznych.

Zmontowane pełne ogniwo, składające się z nowo opracowanej anody i katody, tworzy wysokowydajne hybrydowe urządzenie magazynujące energię sodowo-jonową.

Należy jednak pamiętać, że technologia jest jeszcze w fazie rozwoju. Opracowanie komercyjnych baterii sodowych zajmie trochę czasu. Mimo to, potencjał tej technologii jest ogromny i z pewnością odmieni sposób, w jaki korzystamy z energii.

REKLAMA

Więcej o bateriach przyszłości przeczytasz na Spider's Web:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA