PKP obiecuje - Wi-Fi w Intercity będzie śmigało jak tralala
Wieloletni problem polskich pociągów ma zostać wreszcie rozwiązany. Już wcześniej podpisano porozumienie z operatorami i wzmocniono sygnał w wagonach, a teraz PKP Intercity chwali się nowym narzędziem.
PKP Intercity opracowało system WiFiX, którego zadaniem jest dostarczanie informacji potrzebnych do „monitorowania i sprawnej obsługi systemów Wi-Fi dostępnych dla pasażerów”. Został właśnie produkcyjnie uruchomiony dla pociągów przewoźnika, a kontrolę nad nim sprawował będzie zespół IT PKP Intercity.
System WiFiX umożliwia monitorowanie funkcjonowania urządzeń odpowiedzialnych za dostarczanie internetu, jak również kontrolę parametrów sieci Wi-Fi w czasie rzeczywistym bez względu na to, gdzie dany wagon czy zespół trakcyjny się znajdują. Umożliwia również dokładne określenie lokalizacji poszczególnych wagonów czy EZT i monitorowanie działania internetu w każdym z nich.
Nowy system posiada funkcje, dzięki którym m.in.: automatycznie prezentuje przypisanie wagonów do danej relacji i składu, pokazuje przebytą trasę pociągu oraz informuje, na którym jej odcinku nastąpiły problemy dotyczące np. zasięgu sieci, ponadto generuje wykresy i zestawienia wspierające szczegółową analizę danych związanych z funkcjonowaniem sieci W-Fi
– wyjaśnia przewoźnik.
Wiedząc gdzie i kiedy problemy występują, łatwiej będzie można je rozwiązać. A przynajmniej są na to szanse.
Obecnie urządzenia objęte monitoringiem zapewniające pasażerom dostęp do internetu pracują w ponad 720 pojazdach w tym m.in. w 20 ED250 oraz 32 ED160.
Przy okazji PKP Intercity przypomina, że na dostępność Wi-Fi w pociągach wpływa wiele czynników
Są to m.in. aktualne położenie składu względem zasięgu nadajników poszczególnych operatorów komórkowych, stan techniczny urządzeń odpowiedzialnych za dostarczanie Internetu do konkretnego składu lub wagonu, ale też usterki po stronie dostawcy sygnału komórkowego GSM/LTE/5G czy warunki atmosferyczne.
Jesienią PKP Intercity ogłosiło, że w 300 nowych wagonach poprawi się sygnał – co było zasługą porozumienia z operatorami i instalacji specjalnych urządzeń, tzw. repeaterów. Orange wyjaśnił, dlaczego wdrożenie rozwiązania nie było prostą sprawą. Repeatery wzmacniają sygnał, ale jednocześnie mogą wpływać na działanie sieci komórkowej. Przez to mogłyby pojawiać się utrudnienia w miejscach, przez które pociąg przejeżdża.
Przed włączeniem zainstalowanych w wagonach repeaterów, razem z innymi operatorami uczestniczyliśmy w testach. Pozwoliły one sprawdzić, czy i w jakim stopniu urządzenia mogą oddziaływać na sieci mobilne poszczególnych operatorów
- wyjaśniał Orange.
PKP Intercity dodaje również, że spółka zakupiła i zainstalowała w pojazdach ED160 Flirt nowoczesne routery GSM/WIFI pracujące w trybie agregacji łącz kilku sieci komórkowych, co ”zapewni pasażerom stabilne połączenie z internetem”.
Więcej o nowościach w polskich pociągach przeczytasz na Spider's Web: