Mówią, że znaleźli sposób na opóźnienia pociągów. Polscy naukowcy pracują nad rewolucją
Kolej to jeden z najpopularniejszych środków transportu w Polsce, a w nadchodzących latach korzystać będzie z niej jeszcze więcej pasażerów. Niestety naszą kolej trapią dość częste i irytujące spóźnienia. Z pomocą przychodzi zespół naukowców z Politechniki Warszawskiej, drony i sztuczna inteligencja.
Kto chociaż raz nie odczuł na własnej skórze problemów na kolei? Uszkodzenia, wypadki, złe warunki atmosferyczne i związane z nimi opóźnienia mogą skutecznie uprzykrzyć życie. Wszystkim. Nie tylko pasażerom.
Zespół z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa PW zamierza opracować rozwiązanie, które będzie automatycznie identyfikować usterki oraz potencjalne zagrożenia na trakcji kolejowej. Naukowcy wykorzystają do tego autonomiczne drony, oraz sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do analizy danych zbieranych. System będzie działać w czasie rzeczywistym, co oznacza, że będzie mógł natychmiast ostrzegać o potencjalnych zagrożeniach.
Więcej o dronach przyszłości przeczytasz na Spider`s Web:
Sztuczna inteligencja w akcji
Żeby to zrealizować, potrzeba odpowiedniego systemu monitorowania torów, trakcji oraz otoczenia torowiska. Naukowcy chcą do tego wykorzystać drony, które zostaną zintegrowane z urządzeniami pomiarowymi na ziemi. Do analizy zebranych danych posłuży system automatycznej identyfikacji usterek wykorzystujący sztuczną inteligencję. Wykorzystując takie podejście, system będzie raportował nie tylko o widocznych usterkach na trakcji i w jej otoczeniu, ale przede wszystkim o potencjalnych uszkodzeniach.
Całodobowe śledzenie setek kilometrów torowisk będzie wymagało stworzenia unikatowego systemu ładowania baterii dronów. Bezzałogowce będą to wykonywać całkowicie autonomicznie, bez potrzeby nadzoru czy sterowania przez człowieka.
Innowacyjnym rozwiązaniem w projekcie będzie opracowanie stacji ładująco-dokującej dla drona. Rozwiązanie to ma zwiększyć autonomię pracy całego systemu. Dzięki stacji system staje się niemal bezobsługowy i wymaga wyłącznie nadzoru pracownika kolei
- podkreśla lider zespołu dr inż. Antoni Kopyt z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa.
Testy na lotnisku
W realizacji projektu Politechnikę Warszawską będą wspierać dwaj konsorcjanci – firmy Sky Snap (odpowiedzialna za analizę zdjęć) oraz Enprom (zajmie się prowadzeniem lotów).
W projekcie część badań będzie realizowana na terenie lotniska z wykorzystaniem Ośrodka Badań Lotniczych i Kosmicznych PW (OBLot) w Sierakowie pod Przasnyszem. Jest to nowa i w skali europejskiej unikatowa infrastruktura badawcza, wyposażona w nowoczesny park maszynowy znajdujący się na terenie lotniska. Część lotów testowych oraz działanie systemu stacji dokującej współpracującej z dronem będzie prowadzona właśnie na terenie lotniska, gdzie próby terenowe odbywają się w bezpiecznych warunkach.
Zakończenie projektu planowane jest w połowie 2026 r., jednak naukowcy zapowiadają, że pierwsze efekty prac widoczne będą wcześniej.