REKLAMA

Mówią, że znaleźli sposób na opóźnienia pociągów. Polscy naukowcy pracują nad rewolucją

Kolej to jeden z najpopularniejszych środków transportu w Polsce, a w nadchodzących latach korzystać będzie z niej jeszcze więcej pasażerów. Niestety naszą kolej trapią dość częste i irytujące spóźnienia. Z pomocą przychodzi zespół naukowców z Politechniki Warszawskiej, drony i sztuczna inteligencja.

Mówią, że znaleźli sposób na opóźnienia pociągów. Polscy naukowcy pracują nad rewolucją
REKLAMA

Kto chociaż raz nie odczuł na własnej skórze problemów na kolei? Uszkodzenia, wypadki, złe warunki atmosferyczne i związane z nimi opóźnienia mogą skutecznie uprzykrzyć życie. Wszystkim. Nie tylko pasażerom.

REKLAMA

Zespół z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa PW zamierza opracować rozwiązanie, które będzie automatycznie identyfikować usterki oraz potencjalne zagrożenia na trakcji kolejowej. Naukowcy wykorzystają do tego autonomiczne drony, oraz sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do analizy danych zbieranych. System będzie działać w czasie rzeczywistym, co oznacza, że ​​będzie mógł natychmiast ostrzegać o potencjalnych zagrożeniach.

Więcej o dronach przyszłości przeczytasz na Spider`s Web:

Sztuczna inteligencja w akcji

Żeby to zrealizować, potrzeba odpowiedniego systemu monitorowania torów, trakcji oraz otoczenia torowiska. Naukowcy chcą do tego wykorzystać drony, które zostaną zintegrowane z urządzeniami pomiarowymi na ziemi. Do analizy zebranych danych posłuży system automatycznej identyfikacji usterek wykorzystujący sztuczną inteligencję. Wykorzystując takie podejście, system będzie raportował nie tylko o widocznych usterkach na trakcji i w jej otoczeniu, ale przede wszystkim o potencjalnych uszkodzeniach.

Całodobowe śledzenie setek kilometrów torowisk będzie wymagało stworzenia unikatowego systemu ładowania baterii dronów. Bezzałogowce będą to wykonywać całkowicie autonomicznie, bez potrzeby nadzoru czy sterowania przez człowieka.

Innowacyjnym rozwiązaniem w projekcie będzie opracowanie stacji ładująco-dokującej dla drona. Rozwiązanie to ma zwiększyć autonomię pracy całego systemu. Dzięki stacji system staje się niemal bezobsługowy i wymaga wyłącznie nadzoru pracownika kolei

- podkreśla lider zespołu dr inż. Antoni Kopyt z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa.

Testy na lotnisku

W realizacji projektu Politechnikę Warszawską będą wspierać dwaj konsorcjanci – firmy Sky Snap (odpowiedzialna za analizę zdjęć) oraz Enprom (zajmie się prowadzeniem lotów). 

REKLAMA

W projekcie część badań będzie realizowana na terenie lotniska z wykorzystaniem Ośrodka Badań Lotniczych i Kosmicznych PW (OBLot) w Sierakowie pod Przasnyszem. Jest to nowa i w skali europejskiej unikatowa infrastruktura badawcza, wyposażona w nowoczesny park maszynowy znajdujący się na terenie lotniska. Część lotów testowych oraz działanie systemu stacji dokującej współpracującej z dronem będzie prowadzona właśnie na terenie lotniska, gdzie próby terenowe odbywają się w bezpiecznych warunkach. 

Zakończenie projektu planowane jest w połowie 2026 r., jednak naukowcy zapowiadają, że pierwsze efekty prac widoczne będą wcześniej. 

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA