Dni abonamentu RTV policzone. Oto co może go zastąpić
Pogłoski o śmierci abonamentu RTV raczej nie są mocno przesadzone. Od dłuższego czasu mówi się o nowej płatności, a teraz mamy kolejny dowód, że pytanie brzmi nie „czy?”, a „kiedy?” wejdzie ona w życie. Wstępny termin już jest.
Niewiadomą pozostaje jeszcze sposób finansowania mediów publicznych. Jeśli na ostatniej prostej nic się nie zmieni to na pewno nie będzie to tradycyjny abonament RTV. Co zastąpi dotychczasową formę opłat? Wygląda na to, że rozważane są dwie opcje.
W rozmowie z wirtualnemedia.pl przewodniczący sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu Bogdan Zdrojewski potwierdził, że trwają prace nad „kompleksową reformą”.
Pierwsza analizowana opcja zakłada, że media publiczne byłyby finansowane z budżetu państwa
Przeznaczano by na to „minimalny procent od PKB”. Zaletą rozwiązania (stosowanego przez wiele państw europejskich) jest to, że media publiczne posiadałaby „pewne środki gwarantowane nie corocznie, tylko w długiej perspektywie”, jak tłumaczy Zdrojewski.
Druga propozycja to opłata audiowizualna na poziomie ok. 9 zł pobierana miesięcznie z PIT-u i CIT-u w „formie pewnego automatu”.
Opłata byłaby od adresu domowego i domownika, podatnika. Nie od smartfona czy określonego urządzenia
– podkreślił Zdrojewski.
To właśnie tę formę forsował członek Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, prof. Tadeusz Kowalski.
Opcje w grze są dwie, ale pewne jest jedno: od opłaty się już nie ucieknie.
Więcej o telewizji i sprzęcie RTV przeczytasz na Spider's Web:
Co ciekawe w odróżnieniu od obecnego abonamentu może istnieć furtka pozwalająca wymigać się z opłaty. Autorzy projektu chcą wziąć pod uwagę tych, którzy faktycznie nie korzystają z udostępnianych przez media publiczne treści. Po złożeniu stosownej deklaracji taka osoba musiałaby liczyć się z kontrolą.
Dodajmy, że teraz takie zagrożenie również istnieje, choć sama Poczta Polska zaznacza, że gospodarstwa domowe to niewielki odsetek sprawdzanych miejsc. Rzadko kiedy kontrolerzy wchodzą do mieszkań i sprawdzają, czy znajduje się w nich telewizor.
Według planów ustawa mogłaby wejść w życie już od 1 stycznia 2025 r.
- Jeżeli likwidujemy abonament i ograniczamy reklamy - bo te dwa elementy są wpisane w obu wariantach – chcemy rozpocząć rok 2025 od 1 stycznia z nowymi rozwiązaniami ustawowymi – podkreślił Bogdan Zdrojewski.
zdjęcie główne: Fotophoto / Shutterstock.com