Wielki wyciek w obozie PlayStation. Poznaliśmy premiery gier do 2035 roku
Hakerzy opublikowali ponad terabajt danych wykradzionych firmie Insomniac Games. To czołowe studio należące do obozu PlayStation, odpowiedzialne za takie serie jak Spider-Man, Spyro the Dragon, Resistance oraz Ratchet and Clark.
To jeden z największych wycieków we współczesnej branży gier. Utalentowane studio Insomniac Games stało się ofiarą ataku hakerskiego. Cyberprzestępcy weszli w posiadanie ponad terabajta niezwykle wrażliwych danych: kodu źródłowego, firmowych dokumentów, danych pracowników, a nawet wczesnych wersji produkowanych gier.
Wyciek przedstawia kalendarz premier gier AAA dla PS5 sięgający aż 2035 roku.
Insomiac Games podało do publicznej wiadomości informacje o wyłącznie jednej grze, nad którą pracuje studio - to Marvel's Wolverine. Po ataku hakerów wiemy jednak, że studio rozwija kilka wielkich projektów AAA osadzonych w uniwersum Marvela, a także wraca do Ratcheta. Poza Wolverine'em w planach Sony jest Venom, Spider-Man 3, nowy Ratchet and Clank oraz Marvel's X-Men.
Wśród danych opublikowanych przez hakerów znajduje się nawet wewnętrzny kalendarz wydawniczy, z sugerowanymi datami premier każdego z tych tytułów. Sony planuje premierę Venoma w 2025 roku, a Wolverine'a w 2026. W 2028 roku otrzymalibyśmy Spider-Mana 3, a rok później nowego Ratcheta. Z kolei w 2030 roku zadebiutuje Marvel's X-Men.
- Marvel's Venom - jesień 2025
- Marvel's Wolverine - jesień 2026
- Marvel's Spider-Man 3 - jesień 2028
- Nowy Ratchet & Clank - jesień 2029
- Marvel's X-Men - jesień 2030
- Nowa gra - 2031/2032
- Marvel's X-Men 2 - 2033
- Nowa gra - 2035
Kalendarz wydawniczy wydaje się niezwykle napięty, ale Insomniac Games jest znane z "maszynowego" tworzenia gier AAA na niezwykle wysokim poziomie. Miałem okazję pytać o ten fenomen szefa technologii tego studia, a jego odpowiedź wydała mi się bardzo sensowna.
Wiemy też, że Insomniac pracował nad wieloosobowym Spider-Manem pod roboczym tytułem The Great Web, mającym działać trochę jak krzyżówka Marvel's Spider-Man z GTA Online. Na szczęście projekt został anulowany, co wpisuje się w szerszy kontekst nietrafionej szarży Sony w obszarze gier wieloosobowych.
W danych z wycieku znajdują się informacje dotyczące finansów, w tym kosztów produkcji gier.
W ten sposób wiemy, że produkcja świetnej gry Marvel's Spider-Man 2 kosztowała Sony aż 315 milionów dolarów. To więcej niż budżety takich filmów jak Doctor Strange in the Multiverse of Madness, Spider-Man: No Way Home czy Black Panther. To także więcej niż uśredniony koszt produkcji gry AAA, szacowany na 200 - 250 milionów dolarów.
Z wycieku wiemy również, że bardzo dobre Ratchet and Clark: Rift Apart nie było w stanie wygenerować zysku. Szkoda, chociaż z drugiej strony wydaje się to zrozumiałe: produkcja debiutowała w początkowej fazie dostępności PS5 i wyłącznie na tę konsolę. Dramatycznie niska podaż PlayStation 5 musiała mieć dewastujący wpływ na wyniki sprzedaży.
Wyciek jest pełen wrażliwych informacji pracowników studia oraz wielkich umów między korporacjami.
W plikach można znaleźć m.in. dane paszportowe oraz adresowe pracowników Insomniac Games, co stawia ich w bezpośrednim zagrożeniu. Dlatego, publikując terabajt wrażliwych danych, hakerzy szkodzą nie tylko interesom korporacji, ale także zwykłym osobom pracującym w branży gier wideo.
Będąc przy korporacjach, z wycieku wynika, że Sony zapewniło sobie wyłączność produkcji gier z X-menami aż do 2035 roku. To wielki sojusz z Marvelem, w centrum którego znajduje się studio Insomniac Games, jako podmiot tworzący gry z komiksowymi herosami przez ponad dekadę. Marvel wiele na tej współpracy zyskuje, zgarniając 9 - 26 proc. z każdej kupionej gry.
Nie ma wątpliwości, że właśnie dokonał się jeden z największych ataków w historii całej branży gier wideo. Ataków podłych, bo przestępcy publikują osobiste dane zwykłych ludzi, co może im przysporzyć wiele problemów. Dlatego liczę, że sprawcy zostaną odnalezieni i pociągnięci do odpowiedzialności.