REKLAMA

Sztuczna inteligencja dla lekarzy. Będzie pomagać w szpitalach

Balans czasu lekarza pomiędzy pacjentem a wypełnianiem jego dokumentów jest problemem każdego systemu służby zdrowia. Do tego dochodzą problemy z dostępem do danych w nagłych wypadkach i przetwarzania dużej ilości danych w bardziej złożonych przypadkach medycznych. Na te i inne problemy Google Cloud ma całkiem współczesne rozwiązanie: generatywną AI, która będzie asystentem dla lekarzy i pielęgniarek.

Sztuczna inteligencja dla lekarzy. Będzie pomagać w szpitalach
REKLAMA

Generatywna AI w szpitalu brzmi jak mieszanka wybuchowa. A to nie tylko za sprawą halucynacji - wymyślania informacji i popełniania błędów rzeczowych - ale i uprzedzeń powiązanych z płcią, kolorem skóry czy wiekiem. Mimo to Google podjęło wyzwanie i zaprezentowało swoją wizję tego jak służba zdrowia może wykorzystywać AI.

REKLAMA

Czy tak będzie wyglądać szpital przyszłości? Google Cloud z AI dla służby zdrowia

W poniedziałek Google Cloud ogłosiło wprowadzenie do swojej oferty narzędzia wyszukiwania przeznaczonego dla instytucji oraz firm zajmujących się zdrowiem i naukami przyrodniczymi. Specjalna oferta dla służby zdrowia opiera się na istniejących produktach Google Healthcare API i Healthcare Data Engine. Do wyszukiwania wykorzystywana będzie technologia platformy Vertex AI Search, używana już teraz przez klientów biznesowych - m.in. General Motors.

Jak informuje stacja CNBC, produkt Google adresuje problem, w którym informacje o pacjentach (wyniki badań, poprzednie recepty, informacje zebrane podczas wywiadu itd.) zwykle istnieją w wielu różnych formatach i ze względu na ich ilość lekarze podczas jednej wizyty (lub w nagłych wypadkach) nie są w stanie przetworzyć ich wszystkich, by podjąć najlepszą dla pacjenta decyzję. Nowe narzędzie wyszukiwania Google Cloud umożliwi lekarzom pobieranie informacji z m.in. zeskanowanych dokumentów i elektronicznej dokumentacji medycznej, dzięki czemu będą one dostępne w jednym miejscu.

Ponadto dzięki wykorzystaniu AI lekarze będą mogli wpisywać różne zapytania w języku naturalnym (np. "Jakie leki brał pacjent w ciągu ostatnich 12 miesięcy?"), na które sztuczna inteligencja wygeneruje odpowiedzi na podstawie posiadanych danych.

Jak powiedziała Lisa O'Malley, starsza dyrektor ds. zarządzania produktami Cloud AI w Google Cloud, nowe możliwości wyszukiwania Google Cloud mogą być również wykorzystywane do innych zastosowań, takich jak stosowanie prawidłowych kodów rozliczeniowych (istotnych z perspektywy sprywatyzowanej służby zdrowia w Stanach Zjednoczonych) i określanie, czy pacjenci spełniają wymogi niezbędne do włączenia leczenia.

- Chociaż możliwość przeprowadzenia takiego wyszukiwania powinna oszczędzać czas, powinna również zapobiegać frustracji lekarzy i [zapewniać] łatwiejsze uzyskanie odpowiedzi

- powiedziała Lisa O'Malley.

Nadal pozostaje jednak kwestia halucynacji i zagrożeń wynikających z generowania niepoprawnych odpowiedzi. Jak powiedziała O'Malley, Google zaadresowało ją poprzez generowanie przypisów do każdej odpowiedzi, a owe przypisy prowadzą do źródeł w wewnętrznych bazach danych instytucji. Wobec czego lekarz może sam zweryfikować poprawność otrzymanej odpowiedzi.

Choć Google Cloud oficjalnie zaprezentowało Vertex AI Search dla sektora medycznego w poniedziałek, to narzędzie testowane jest już od wielu miesięcy przez wybrane placówki w Stanach Zjednoczonych.

Jak mówi Cris Ross, dyrektor ds. informacji w Mayo Clinic, jednej z placówek biorących udział w pilotażowych testach, Vertex AI Search nie został jeszcze wdrożony do bezpośredniej pracy z pacjentami. Póki co Mayo Clinic wykorzystuje technologię Google do spraw administracyjnych, rozważając oddanie jej w ręce pielęgniarek, co usprawniłoby m.in. tworzenie podsumowań stanu pacjenta czy uzyskiwanie informacji na temat podstawowych aspektów stanu pacjenta (np. "Czy pacjent w przeszłości palił?").

Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Google Cloud, koncern nie uzyskuje dostępu do danych klientów ani nie wykorzystuje ich do szkolenia modeli AI. Jak podaje Google, nowa usługa jest zgodna z ustawą o przenośności i odpowiedzialności w ubezpieczeniach zdrowotnych (Health Insurance Portability and Accountability Act, HIPAA). HIPAA to ustawa prawa federalnego Stanów Zjednoczonych, która chroni prywatność i bezpieczeństwo informacji zdrowotnych pacjentów oraz ustanawia standardy dotyczące sposobu ich wykorzystywania i udostępniania.

REKLAMA

Więcej na temat technologii w służbie zdrowia:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA