REKLAMA

Ze smartwatchami i opaskami sportowymi jest coraz gorzej

Ha, wiem - to trzeci z serii podobnych tytułów, ale nie mogłem się powstrzymać, bo sytuacja na rynku smartwatchy i opasek fitness jest bliźniaczo podobna do tej na rynku smartfonów i komputerów PC.

Fitbit Inspire 3 Fitbit Versa 4 Fitbit Sense 2 smartwatch opaska fitness
REKLAMA

Czwarty kwartał zeszłego roku, czyli ten, w którym tradycyjnie sprzedaje się najwięcej gadżetów elektronicznych, był fatalny dla producentów smartwatchy oraz opasek sportowych. Sprzedaż spadła o 18 proc. do 50 mln sztuk licząc rok do roku - czytam w raporcie Canalys.

REKLAMA

I to chyba nie tak, że nagle smartwatche i opaski sportowe przestały być popularnymi prezentami pod choinką, lecz bardziej to, że konsumenci uznali akurat ten wydatek za mocno zbędny w dobie szalejącego kryzysu i inflacji.

Żródło: Canalys

Co ciekawe, najmocniej spadła sprzedaż chińskich producentów: Xiaomi oraz Huawei - sprzedali o odpowiednio 46 oraz 42 proc. mniej urządzeń z kategorii wearables niż przed rokiem. To o tyle zastanawiające, że przecież Huawei bardzo mocno stawia właśnie na tę kategorię sprzętu elektronicznego po tym, jak smartfony zostały wykastrowane z usług Google'a. Skądinąd wiemy, że w Polsce inteligentne zegarki Huaweia należą do najpopularniejszych na rynku. Widocznie polski rynek to za mało, by obronić się przed globalnymi spadkami.

Źrodło: Canalys

Liderem oczywiście jest Apple, który swoim Apple Watchem bije na głowę całość stawki. Mimo 17 proc. spadku sprzedaży Watchy w Q4 2022 do 13,8 mln sztuk, Apple wręcz zwiększył udział w rynku o 0,4 pkt proc.

Nieco lepiej wygląda sytuacja w kontekście całego minionego roku

Tu spadek całej kategorii to jedynie 5 proc., choć tak naprawdę wszyscy liderzy poza Apple'em (+ 5 proc r/r) mocno spadli: Xiaomi o 41 proc., Huawei o 21 proc, a Samsung o 4 proc.

Źródło: Canalys

Warto też zwrócić uwagę na to, że coraz więcej konsumentów wybiera smartwatcha zamiast opaski fitness. To o tyle ciekawe, że są to dużo droższe sprzęty, a wiadomo, że czynnik kosztowy odgrywa w tej kategorii sporą rolę. Sprzedaż opasek spada już zresztą drugi rok z rzędu w tempie narastającym - w 2021 r. temu sprzedaż spadła o 27 proc., a w 2022 r. już o 39 proc. Nie wróży to dobrze przyszłości tej kategorii. Ale za to wróży lepiej smartwatchom.

Źródło: Canalys

Analitycy Canalys oczekują, że rynek urządzeń obieralnych wzrośnie o 2 proc. w 2023 r., ale podobnie jak w przypadku prognoz dot. sprzedaży smartfonów i komputerów PC w 2023, podchodziłbym do tych projekcji mocno zachowawczo. Tak naprawdę nie wiemy jaka będzie skala kryzysu w 2023 r.

REKLAMA

Czytaj dalej:

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA