Wybór miejsca w PKP Intercity jeszcze nigdy nie był taki łatwy. Wystarczy dotknąć fotel
Po latach próśb i błagań PKP Intercity wprowadza graficzną rezerwację miejsc. Niestety jest pewien zgrzyt, ale i tak cieszę się, jak małe dziecko.
Uwielbiam jeździć pociągami, jestem na grupie miłośników kolei, znam nawet kilka slangowych określeń prosto z peronu i potrafię odróżnić Darta od Flirta. Jednak nawet ta wiedza nie pozwala mi kupować biletów online, bo nigdy nie wiem, gdzie będę siedział. Mam na dysku graficzne rozrysowanie miejsc w kilku pociągach, ale zamiast tego wolę pójść do kasy na peronie i tam kupić bilet na interesujące mnie połączenie.
Zawsze proszę panią kasjerkę o miejsce przy oknie, najlepiej w wagonie bezprzedziałowym, przodem do kierunku jazdy i przy stoliku. Czasem się udaje, czasem nie. Teraz koszmar związany z samodzielnym wyborem miejsc się skończy. Jeżeli myślicie, że przesadzam, to spójrzcie na to zdjęcie: czterej pasażerowie, którzy chcą siedzieć przy jednym stoliku mają numery miejsc 42, 48, 51 i 53. Jeżeli jest w tym jakaś logika, to ja jej nie odnajduję.
PKP Intercity wprowadza graficzną rezerwację miejsc
Aż wstałem z wrażenia, gdy przeczytałem informację prasową od mojego ulubionego przewoźnika. Do tej pory ta funkcja była dostępna wyłącznie w spalinowych i elektrycznych pociągach (powinienem pisać zespołach trakcyjnych, ale to nie forum miłośników kolei, tylko miejsce dla normalsów) o stałej liczbie miejsc. W praktyce oznacza to, że było równie powszechne, co palmy na Antarktydzie.
Prawdziwym problemem były pociągi, w których liczba wagonów i ich kombinacja zmienia się w zależności od dnia, pory roku, czy sezonu. Dodatkowo PKP Intercity dysponuje flotą złożoną z wagonów różnego rodzaju, z różną liczbą miejsc siedzących. Połączenie tego wszystkiego w jeden graficzny system rezerwacji wymagało ogromu prac. Wszyscy wiemy, że kolej nie jest miejscem, gdzie zmiany wprowadza się dynamicznie, więc musiało upłynąć sporo wody Wiśle, zanim udało się wypracować sensowne rozwiązanie.
Pilotażowy graficzny system rezerwacji miejsc w PKP Intercity będzie wprowadzany stopniowo
Na pierwszy ogień poszły pociągi kategorii Express Intercity (EIC). Miejsca będzie można wybrać w następujących pociągach:
- EIC 17000/1 (248) – 71000/1 (249) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
- EIC 17002/3 (246) – 71002/3 (247) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
- EIC 17004/5 (48) – 71004/5 (49) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
- EIC 17006/7 (44) – 71006/7 (45) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
- EIC 17008/9 (40) – 71008/9 (41) Berlin Warszawa Express (tylko w relacji krajowej);
- EIC 1800/1 – 8100/1 Chrobry;
- EIC 1350/1 – 3150/1 Tatry;
- EIC 1410/1 – 4110/1 Ondraszek;
- EIC 1550/1 – 5150/1 Jantar (uruchamiany w okresie wakacji);
- EIC 1600/1 – 6100/1 Panorama;
- EIC 1850/1 – 8150/1 Posejdon (uruchamiany w okresie wakacji);
- EIC 4550/1 – 5450/1 Klimczok;
Graficzna rezerwacja będzie pozwalać wybrać wagon, konkretne miejsce, w tym miejsca specjalne np. dla osób na wózkach inwalidzkich czy pasażerów z rowerami. Za jej pomocą sprawdzimy również obłożenie poszczególnych wagonów. Żeby nie było tak kolorowo, to funkcja na razie będzie działać wyłącznie na stronie internetowej przewoźnika. Dopiero za jakiś czas trafi do aplikacji mobilnej.
W końcu szklane kule potrzebne do odszyfrowania, co oznacza miejsce 63 w wagonie nr 12 i dlaczego miejsca obok siebie mają numery 32 i 38 przestaną być potrzebne. Cieszę się jak małe dziecko, ale z drugiej strony miłośnicy kolei stracą dostęp do tajemnej wiedzy, jaką była mapa wagonów. Technologia zabija magów.
Zdjęcie tytułowe: Longfin Media/shutterstock.com