Legendarne F-15E pojawiły się w Polsce. Te samoloty mogą mocno uderzyć
F-15E to samolot wyjątkowy pod każdym względem. Zaprojektowany do wykonywania głębokich uderzeń na tyłach wroga w każdą pogodę, ma niesamowite możliwości i ciekawy rodowód. Te maszyny przyleciały właśnie do Polski, by strzec naszego nieba w ramach misji NATO.
F-15E, które przyleciały do Polski służą w 48 Skrzydle Lotnictwa Myśliwskiego Sił Powietrznych USA. Miejscem stacjonowania tej jednostki baza w Lakenheath w Wielkiej Brytanii.
F-15E w Polsce stacjonują w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Wykonują tu misję NATO Air Shielding, która polega na wzmocnieniu osłony powietrznej wschodniej flanki Sojuszu. Samoloty F-15E zastąpiły w tej roli myśliwce F-22 Raptor, które wróciły do swojej bazy na Alasce.
F-15E działa w każdą pogodę
McDonnell Douglas (obecnie Boeing) F-15E Strike Eagle to samolot określany w języku angielskim jako all-weather multirole strike fighter co można przetłumaczyć jako wielozadaniowy myśliwiec szturmowy zdolny do działania w każdą pogodę. Samolot wywodzi się wprost z myśliwca McDonnell Douglas F-15 Eagle.
F-15E został zaprojektowany w latach 80. XX wieku z myślą o potężnych uderzeniach na zaplecze przeciwnika, wykonywanych przez maszyny osiągające ogromne prędkości i działające bez samolotów eskorty.
Misje głębokiego uderzenia, które wykonuje F-15E są radykalnym odejściem od pierwotnego i najważniejszego założenia, które towarzyszyło narodzinom F-15. Samolot ten powstał jako myśliwiec przewagi powietrznej.
Płatowiec okazał się jednak na tyle udany i wszechstronny, że można było przystosować go do roli myśliwca szturmowego, który zachowuje wszystkie cechy myśliwca przewagi powietrznej.
Aby zwiększyć zasięg i udźwig, F-15E jest wyposażony w mocniejsze silniki i dwa konforemne zbiorniki paliwa, które przylegają do kadłuba. Wytwarzają one mniejszy opór niż konwencjonalne podwieszane zbiorniki, ale nie można ich odrzucić.
F-15E Strike Eagle z dwuosobową załogą
Miejsce z tyłu kokpitu przeznaczone jest dla Weapon systems officer (oficera systemów uzbrojenia), który obsługuje uzbrojenie i systemy takie jak kamery termowizyjne, systemy zakłócające radary przeciwnika, systemy informujące o zagrożeniach. On też wybiera cele i odpala uzbrojenie. WSO posiada też drążek i przepustnicę, by w nagłym wypadku móc pilotować samolot.
F-15E jest zdolny do precyzyjnych ataków, bo do ciągłego monitorowania pozycji samolotu i dostarczania informacji do centralnego komputera i cyfrowej mapy w obu kokpitach jego system nawigacji bezwładnościowej wykorzystuje żyroskop laserowy.
Dodatkowo system nocnej nawigacji i celowania w podczerwieni LANTIRN pozwala maszynie latać na małych wysokościach, w dzień i w nocy, w każdych warunkach pogodowych i jednocześnie atakować cele naziemne za pomocą różnych precyzyjnie kierowanych pocisków i bomb.
LANTIRN to zintegrowany system nawigacyjno celowniczy, opracowany przez amerykańską firmę Martin Marietta (obecnie Lockheed Martin), umożliwiający lot na niewielkiej wysokości z omijaniem przeszkód terenowych oraz służący do identyfikacji, wyboru celów i naprowadzania na cele kierowanego uzbrojenia. System posiada też radar śledzenia ukształtowania terenu, który informuje o przeszkodach.
LANTIRN jest akronimem nazwy Low Altitude Navigation and Targeting Infrared for Night (nocny system nawigacji i celowania w zakresie podczerwieni na niskim pułapie).
Obraz dostarczany przez dwa zasobniki LANTIRN, pilot może zobaczyć na wyświetlaczu tzw. HUD. Jak to wygląda, zobaczycie niżej.
Podczas ataku pilot może walczyć z innymi samolotami, a oficer uzbrojenia zrzucać bomby na cel.
Samolot może zabrać 10,5 t uzbrojenia i osiąga prędkość 1448 km/h na bardzo niskim pułapie. Zasięg maksymalny 1272 km, a pułap maksymalny to 18 000 m.
F-15E zabiera cały przekrój uzbrojenia od rakiet dalekiego zasięgu do niszczenia innych samolotów AIM-120 w różnych wersjach po najnowsze bomby GBU-53/B StormBreaker o zasięgu 160 km, czy pociski manewrujące AGM-158 JASSM-ER o zasięgu 900 km.
48 Skrzydło Lotnictwa Myśliwskiego jest jedynym skrzydłem F-15 stacjonującym w Europie i składa się zarówno z samolotów F-15C/D Eagle, jak i F-15E Strike Eagle.
Samoloty F-111 należące do tej właśnie jednostki brały udział 15 kwietnia 1986 r. w Operacji El Dorado Canyon czyli ataku USA na Libię. Atak został przeprowadzony w odwecie za zamach bombowy na dyskotekę w Berlinie Zachodnim dziesięć dni wcześniej, za który prezydent USA Ronald Reagan obwinił libijskiego przywódcę Muammara Kaddafiego.
Jednostka brała też udział w Operacji Pustynna Burza w 1991 r. czyli ataku na Irak. Saddama Husseina. 48 skrzydło wykonało w sumie 1919 lotów bojowych, niszcząc 2203 cele.