REKLAMA

Niewidzialne samoloty F-22 będą miały bazę w Polsce. Mają chronić NATO od Bałtyku po Morze Czarne

Siły Powietrzne USA wysyłają do Polski myśliwce F-22 Raptor. Te niewidzialne samoloty, prawdziwe myśliwce V generacji przylecą do nas aż z Alaski.

Amerykanie przenoszą do Polski myśliwce F-22
REKLAMA

Sześć Raptorów z 90. Eskadry Myśliwskiej (90th Fighter Squadron) z siedzibą w bazie Elmendorf AFB na Alasce (oznaczenie AK na płatowcu) przybyło we wtorek wieczorem do bazy RAF Lakenheath w Anglii - poinformowali w środę przedstawiciele Sił Powietrznych USA. 

Zgodnie z oświadczeniem myśliwce F-22 trafią do Polski i będą stacjonować w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Ich misją będzie wzmocnienie sił NATO w naszym regionie i odstraszanie Rosji na wschodniej flance sojuszu w ramach misji NATO Air Shielding.

REKLAMA

Mariusz Błaszczak, wicepremier i szef MON zapowiedział, że myśliwce trafią do Polski na początku przyszłego tygodnia. Ich zadaniem będzie patrolowanie i współpraca z polskimi siłami powietrznymi. Po rozmieszczeniu jednostka będzie określana jako 90. Ekspedycyjna Eskadra Myśliwska.

Warto tu dodać, że w Łasku stacjonują już F/A-18 Hornets z 2. Skrzydła Piechoty Morskiej (MAW).

F-22 Raptor jest uważany za pierwszy samolot piątej generacji. Jest w stanie wykonywać zarówno misje powietrze-powietrze, jak i powietrze-ziemia. Siły Powietrzne USA posiadają125 maszyn F-22 Raptor.

Głównym wytwórcą jest koncern Lockheed Martin, odpowiedzialny za konstrukcję płatowca, uzbrojenie oraz końcowy montaż samolotu. Firma Boeing Integrated Defense Systems dostarcza natomiast skrzydła, tylną część kadłuba oraz awionikę.

F-22 został zaprojektowany tak, aby był bardzo trudny do wykrycia i śledzenia przez radar. Płatowiec F-22 został zaprojektowany tak, aby łączyć cechy niewidzialności z wysoką manewrowością.

 class="wp-image-2280423"
Myśliwiec F-22 Raptor

Zastosowano w nim wiele rozwiązań, które mają zmniejszyć jego RCS (sygnaturę radarową). Poza samym ukształtowaniem płatowca, wlotów powietrza czy turbin wykorzystano specjalny materiał pochłaniający promieniowanie radarów (RAM).

Podczas gdy dokładny RCS F-22 jest tajny, w 2009 r. Lockheed Martin opublikował informację wskazującą, że pod pewnymi kątami samolot ma RCS 0,0001 m2 - równoważne sygnaturze radarowej małej stalowej kulki.  

REKLAMA

F-22 został również zaprojektowany tak, aby miał zmniejszoną emisję radiową, sygnaturę w podczerwieni i sygnaturę akustyczną.

Na blisko 40 proc. całkowitej masy składa się najwyższej klasy tytan. Kompozyty RTM, żywice epoksydowe i wysokotemperaturowe kompozyty stanowią 24 proc. masy samolotu.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-08T20:30:49+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T20:03:42+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T19:56:02+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T18:16:36+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:49:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T17:30:09+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T16:32:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:50:13+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:39:40+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T15:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:59:04+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:21:26+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T12:51:43+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T10:31:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T06:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:44:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:41:14+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T19:59:16+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:13:17+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:07:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T17:31:21+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:46:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:34:41+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA