REKLAMA

Niewidzialne samoloty F-22 będą miały bazę w Polsce. Mają chronić NATO od Bałtyku po Morze Czarne

Siły Powietrzne USA wysyłają do Polski myśliwce F-22 Raptor. Te niewidzialne samoloty, prawdziwe myśliwce V generacji przylecą do nas aż z Alaski.

Amerykanie przenoszą do Polski myśliwce F-22
REKLAMA

Sześć Raptorów z 90. Eskadry Myśliwskiej (90th Fighter Squadron) z siedzibą w bazie Elmendorf AFB na Alasce (oznaczenie AK na płatowcu) przybyło we wtorek wieczorem do bazy RAF Lakenheath w Anglii - poinformowali w środę przedstawiciele Sił Powietrznych USA. 

Zgodnie z oświadczeniem myśliwce F-22 trafią do Polski i będą stacjonować w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Ich misją będzie wzmocnienie sił NATO w naszym regionie i odstraszanie Rosji na wschodniej flance sojuszu w ramach misji NATO Air Shielding.

REKLAMA

Mariusz Błaszczak, wicepremier i szef MON zapowiedział, że myśliwce trafią do Polski na początku przyszłego tygodnia. Ich zadaniem będzie patrolowanie i współpraca z polskimi siłami powietrznymi. Po rozmieszczeniu jednostka będzie określana jako 90. Ekspedycyjna Eskadra Myśliwska.

Warto tu dodać, że w Łasku stacjonują już F/A-18 Hornets z 2. Skrzydła Piechoty Morskiej (MAW).

F-22 Raptor jest uważany za pierwszy samolot piątej generacji. Jest w stanie wykonywać zarówno misje powietrze-powietrze, jak i powietrze-ziemia. Siły Powietrzne USA posiadają125 maszyn F-22 Raptor.

Głównym wytwórcą jest koncern Lockheed Martin, odpowiedzialny za konstrukcję płatowca, uzbrojenie oraz końcowy montaż samolotu. Firma Boeing Integrated Defense Systems dostarcza natomiast skrzydła, tylną część kadłuba oraz awionikę.

F-22 został zaprojektowany tak, aby był bardzo trudny do wykrycia i śledzenia przez radar. Płatowiec F-22 został zaprojektowany tak, aby łączyć cechy niewidzialności z wysoką manewrowością.

 class="wp-image-2280423"
Myśliwiec F-22 Raptor

Zastosowano w nim wiele rozwiązań, które mają zmniejszyć jego RCS (sygnaturę radarową). Poza samym ukształtowaniem płatowca, wlotów powietrza czy turbin wykorzystano specjalny materiał pochłaniający promieniowanie radarów (RAM).

Podczas gdy dokładny RCS F-22 jest tajny, w 2009 r. Lockheed Martin opublikował informację wskazującą, że pod pewnymi kątami samolot ma RCS 0,0001 m2 - równoważne sygnaturze radarowej małej stalowej kulki.  

REKLAMA

F-22 został również zaprojektowany tak, aby miał zmniejszoną emisję radiową, sygnaturę w podczerwieni i sygnaturę akustyczną.

Na blisko 40 proc. całkowitej masy składa się najwyższej klasy tytan. Kompozyty RTM, żywice epoksydowe i wysokotemperaturowe kompozyty stanowią 24 proc. masy samolotu.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-18T15:23:11+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T14:41:01+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T13:02:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T12:32:56+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T11:13:24+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T10:51:28+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T09:29:43+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T08:27:25+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T07:40:53+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T06:56:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T06:45:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-18T06:23:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T21:55:35+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T21:41:40+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T20:08:35+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T20:00:50+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T18:37:23+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T14:00:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T13:55:21+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T13:01:45+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T12:57:38+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T11:28:36+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T10:22:16+02:00
Aktualizacja: 2025-06-17T09:47:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA