Niewidzialne samoloty F-22 będą miały bazę w Polsce. Mają chronić NATO od Bałtyku po Morze Czarne
Siły Powietrzne USA wysyłają do Polski myśliwce F-22 Raptor. Te niewidzialne samoloty, prawdziwe myśliwce V generacji przylecą do nas aż z Alaski.
Sześć Raptorów z 90. Eskadry Myśliwskiej (90th Fighter Squadron) z siedzibą w bazie Elmendorf AFB na Alasce (oznaczenie AK na płatowcu) przybyło we wtorek wieczorem do bazy RAF Lakenheath w Anglii - poinformowali w środę przedstawiciele Sił Powietrznych USA.
Ta misja zapewni tarczę od Bałtyku do Morza Czarnego, zapewniając sojusznikom lepszą ochronę ludności i sił zbrojnych przed zagrożeniem z powietrza
- poinformowały w komunikacie Siły Powietrzne USA.
Mariusz Błaszczak, wicepremier i szef MON zapowiedział, że myśliwce trafią do Polski na początku przyszłego tygodnia. Ich zadaniem będzie patrolowanie i współpraca z polskimi siłami powietrznymi. Po rozmieszczeniu jednostka będzie określana jako 90. Ekspedycyjna Eskadra Myśliwska.
Warto tu dodać, że w Łasku stacjonują już F/A-18 Hornets z 2. Skrzydła Piechoty Morskiej (MAW).
F-22 Raptor jest uważany za pierwszy samolot piątej generacji. Jest w stanie wykonywać zarówno misje powietrze-powietrze, jak i powietrze-ziemia. Siły Powietrzne USA posiadają125 maszyn F-22 Raptor.
Głównym wytwórcą jest koncern Lockheed Martin, odpowiedzialny za konstrukcję płatowca, uzbrojenie oraz końcowy montaż samolotu. Firma Boeing Integrated Defense Systems dostarcza natomiast skrzydła, tylną część kadłuba oraz awionikę.
F-22 został zaprojektowany tak, aby był bardzo trudny do wykrycia i śledzenia przez radar. Płatowiec F-22 został zaprojektowany tak, aby łączyć cechy niewidzialności z wysoką manewrowością.
Zastosowano w nim wiele rozwiązań, które mają zmniejszyć jego RCS (sygnaturę radarową). Poza samym ukształtowaniem płatowca, wlotów powietrza czy turbin wykorzystano specjalny materiał pochłaniający promieniowanie radarów (RAM).
Podczas gdy dokładny RCS F-22 jest tajny, w 2009 r. Lockheed Martin opublikował informację wskazującą, że pod pewnymi kątami samolot ma RCS 0,0001 m2 - równoważne sygnaturze radarowej małej stalowej kulki.
F-22 został również zaprojektowany tak, aby miał zmniejszoną emisję radiową, sygnaturę w podczerwieni i sygnaturę akustyczną.
Na blisko 40 proc. całkowitej masy składa się najwyższej klasy tytan. Kompozyty RTM, żywice epoksydowe i wysokotemperaturowe kompozyty stanowią 24 proc. masy samolotu.