REKLAMA

Niewidzialne samoloty F-22 będą miały bazę w Polsce. Mają chronić NATO od Bałtyku po Morze Czarne

Siły Powietrzne USA wysyłają do Polski myśliwce F-22 Raptor. Te niewidzialne samoloty, prawdziwe myśliwce V generacji przylecą do nas aż z Alaski.

Amerykanie przenoszą do Polski myśliwce F-22
REKLAMA

Sześć Raptorów z 90. Eskadry Myśliwskiej (90th Fighter Squadron) z siedzibą w bazie Elmendorf AFB na Alasce (oznaczenie AK na płatowcu) przybyło we wtorek wieczorem do bazy RAF Lakenheath w Anglii - poinformowali w środę przedstawiciele Sił Powietrznych USA. 

Zgodnie z oświadczeniem myśliwce F-22 trafią do Polski i będą stacjonować w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku. Ich misją będzie wzmocnienie sił NATO w naszym regionie i odstraszanie Rosji na wschodniej flance sojuszu w ramach misji NATO Air Shielding.

REKLAMA

Mariusz Błaszczak, wicepremier i szef MON zapowiedział, że myśliwce trafią do Polski na początku przyszłego tygodnia. Ich zadaniem będzie patrolowanie i współpraca z polskimi siłami powietrznymi. Po rozmieszczeniu jednostka będzie określana jako 90. Ekspedycyjna Eskadra Myśliwska.

Warto tu dodać, że w Łasku stacjonują już F/A-18 Hornets z 2. Skrzydła Piechoty Morskiej (MAW).

F-22 Raptor jest uważany za pierwszy samolot piątej generacji. Jest w stanie wykonywać zarówno misje powietrze-powietrze, jak i powietrze-ziemia. Siły Powietrzne USA posiadają125 maszyn F-22 Raptor.

Głównym wytwórcą jest koncern Lockheed Martin, odpowiedzialny za konstrukcję płatowca, uzbrojenie oraz końcowy montaż samolotu. Firma Boeing Integrated Defense Systems dostarcza natomiast skrzydła, tylną część kadłuba oraz awionikę.

F-22 został zaprojektowany tak, aby był bardzo trudny do wykrycia i śledzenia przez radar. Płatowiec F-22 został zaprojektowany tak, aby łączyć cechy niewidzialności z wysoką manewrowością.

 class="wp-image-2280423"
Myśliwiec F-22 Raptor

Zastosowano w nim wiele rozwiązań, które mają zmniejszyć jego RCS (sygnaturę radarową). Poza samym ukształtowaniem płatowca, wlotów powietrza czy turbin wykorzystano specjalny materiał pochłaniający promieniowanie radarów (RAM).

Podczas gdy dokładny RCS F-22 jest tajny, w 2009 r. Lockheed Martin opublikował informację wskazującą, że pod pewnymi kątami samolot ma RCS 0,0001 m2 - równoważne sygnaturze radarowej małej stalowej kulki.  

F-22 został również zaprojektowany tak, aby miał zmniejszoną emisję radiową, sygnaturę w podczerwieni i sygnaturę akustyczną.

REKLAMA

Na blisko 40 proc. całkowitej masy składa się najwyższej klasy tytan. Kompozyty RTM, żywice epoksydowe i wysokotemperaturowe kompozyty stanowią 24 proc. masy samolotu.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-05-24T07:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T21:47:42+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T21:02:41+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T20:30:01+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T20:08:22+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T18:45:13+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T18:34:16+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T18:07:40+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T17:38:56+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T17:22:52+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T16:22:46+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T15:30:10+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T15:24:39+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T14:48:16+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T12:38:15+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T11:42:04+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T11:08:03+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T10:32:24+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T07:02:08+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T06:36:21+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T06:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T21:48:15+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T21:18:27+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T20:47:01+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T20:24:45+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA