YouTube wprowadza nową funkcję. Brakowało jej od początku
Pośród wielu funkcji YouTube, które zostały zainspirowane innymi serwisami społecznościowymi, twórcom dawał się we znaki brak jednej: identyfikatorów. Jak zapowiada serwis, w ciągu najbliższego miesiąca ma się to zmienić, a znane z TikToka czy Instagrama @nicki na stałe zagoszczą w YouTube.
W większości serwisów społecznościowych nasza nazwa użytkownika ma dwa wymiary - nazwę wyświetlaną i identyfikator. Tak jest choćby na Instagramie, Twitterze czy TikToku. Jednak nie posiadała go jedna z wieloletnich ikon internetu, aż do dzisiaj.
YouTube wprowadza nicki
Nicki pojawią się na stronach kanałów i w YouTube Shorts, więc będą natychmiastowo i stale rozpoznawalne. Użytkownicy będą mogli je wykorzystywać do m.in. wspominania o sobie nawzajem w komentarzach, w postach na karcie Społeczność czy w opisach filmów.
Dotychczas wspominając o konkretnym kanale, twórcy mogli zrobić to jedynie poprzez niesformatowany tekst lub link do kanału, co zdaniem YouTube ograniczało widoczność i zasięg wśród nowych widzów. Ponadto, jak zaznacza serwis w informacji opublikowanej na blogu, nicki - w przeciwieństwie do nazw kanałów - są unikalne i niemożliwym będzie itnienie dwóch kont o takim samym nicku.
Kanały, których właściciele samodzielnie nie utworzą nicku, po 14 listopada bieżącego roku dostaną automatycznie wygenerowany nick, który później będzie można zmienić z poziomu YouTube Studio.
Nowa funkcja zostanie wprowadzona w ciągu najbliższego miesiąca. YouTube poinformuje twórców o możliwości ustawienia nicku dla kanału. Jeżeli kanał posiada już spersonalizowany adres URL, nazwa w nim zawarta automatycznie stanie się nickiem, który właściciel kanału będzie mógł później zmienić.
Jednocześnie serwis zaznacza, że funkcja nicków będzie udostępniana stopniowo, a kolejność dostępu zależy od wielu czynników, taki jak np. liczby subskrybentów, aktywności kanału czy "ogólnej prezencji na YouTube".
Gdy twórca utworzy swój nick, automatycznie utworzony zostanie również pasujący adres URL (w formacie youtube.com/@nick) przekierowujący do kanału. Jeśli kanał ma już spersonalizowany adres URL, aktualizacja linków nie będzie wymagana: zostaną one automatycznie przekierowane na nowy, oparty na nicku adres URL.
YouTube to nie tylko wideo. Serwis społecznościowy zbudowany wokół filmów
Serwis YouTube został utworzony 14 lutego 2005 roku przez Steve'a Chena, Chada Hurley'a i Jaweda Karima, byłych pracowników firmy PayPal. Pierwotnie YouTube było platformą do oglądania i udostępniania filmów, która szybko podbiła Internet, osiągając 25 milionów wyświetleń wideo dziennie w ciągu roku od otwarcia serwisu.
W listopadzie 2006 roku Google widząc porażkę swojej autorskiej platformy, Google Video, zakupił platformę YouTube za sumę 1,65 miliarda dolarów. Od tego czasu YouTube stopniowo ewoluował, stając się platformą łączącą udostępnianie wideo z opcjami społecznościowymi. W 2016 roku YouTube uruchomił kartę społeczność, która stanowi platformę mikroblogową dla twórców posiadających ponad 500 subskrybentów. Z kolei we wrześniu 2020 roku YouTube uruchomiło YouTube shorts, które swym pionowym i dynamicznym formatem ma stanowić konkurencję dla TikToka.
YouTube w czerwcu bieżącego roku ogłosiło przekroczenie progu półtora miliarda aktywnych użytkowników miesięcznie, wyprzedzając pod tym względem TikToka, który na początku bieżącego roku posiadał miliard aktywnych użytkowników miesięcznie.