REKLAMA

Od tego zaczynają polscy piloci F-35. Orlik jak nowy

PZL-130 Orlik jest pierwszym polskim samolotem śmigłowym, który naśladuje własności samolotu odrzutowego. To na Orlikach stawiają pierwsze kroki przyszli piloci polskich F-35. Polskie Siły Powietrzne odebrały właśnie najnowszą wersję samolotu PZL-130 Orlik TC-II.

Od tego zaczynają polscy piloci F-35. Orlik jak nowy
REKLAMA

Zanim kadeci Sił Powietrznych wzbiją się w niebo, pilotując odrzutowe F-16 czy F-35, muszą nauczyć się latać i wyrobić wiele nawyków. Pomagają im w tym samoloty szkoleniowe. W Polsce szkolenie rozpoczyna się od samolotów Orlik.

REKLAMA

W najbliższym czasie będziemy potrzebować około tysiąca pilotów, proszę sobie wyobrazić, jak wielki wysiłek czeka tych, którzy szkolą młodą kadrę. Orlik będzie pierwszym ogniwem szkolenia przyszłych pilotów F-16, F-35 czy Fa-50. Podkreślam wagę tej maszyny dla polskich sił powietrznych, bez tego samolotu nie mielibyśmy pilotów wojskowych, którzy zapewniają nam bezpieczeństwo

- powiedział gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak, zastępca inspektora sił powietrznych.

PZL-130 Orlik TC-II został zaprojektowany w taki sposób, by budował prawidłowe nawyki u przyszłych pilotów samolotów odrzutowych. Od wstępnych etapów szkolenia, przez latanie na przyrządy, latanie w formacji, nawigację, aż do wprowadzenia do lotów bojowych.

Orliki z nowymi skrzydłami

PZL-130 Orlik TC-II to gruntownie zmodernizowany samolot w wersji TC I. Wymieniona została struktura płatowca, samoloty dostały nowe skrzydła i zmodyfikowany kadłub, łoże silnika i owiewkę. Nowością jest skrzydło z wingletami.

Maszyny posiadają też mocniejszy zespół silnikowy Pratt & Whitney Canada PT6A-25C o mocy 559 kW i śmigła Hartzell z czterema łopatami.

Duże zmiany zaszły też w kabinie pilotów. Całkowicie zastąpiono istniejące oprzyrządowanie montując wyświetlacze cyfrowe dla ucznia i instruktora. Awionika Garmin podaje informacje o parametrach lotu, pracy silnika, nawigacji. Orlik posiada też teraz systemu ostrzegania o zbliżającym się terenie oraz system ostrzegania o ruchu lotniczym i unikania kolizji.

Fotele katapultowe Martin-Baker MkPL11b nie zostały wymienione.

Komfort szkolenia podniesie nowy system klimatyzacji, a bezpieczeństwo zapewni wymiana instalacji elektrycznych i całego okablowania samolotu.

Orlik to pierwszy krok do myśliwca

PZL-130 TC II został zaprojektowany w 2000 r. Umowę na modernizację maszyn podpisano w 2017 r. Orliki są produkowane i modernizowane w PZL Warszawa-Okęcie zakłady Airbus Poland S.A. Samoloty stacjonują na co dzień w 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. W ostatnich dniach odebrano ostatnie 12 sztuk zmodernizowanych PZL-130 TC-II Orlik. Tym samym flota odnowionych Orlików jest już kompletna.

Warto dodać, że system szkoleniowy Orlik składa się z kilku elementów. Podstawowym jest oczywiście sam samolot. Poza nim jest jeszcze symulator lotu, który obejmuje symulację obciążenia przyrządów oraz wibracje fotela. System posiada podwójne stanowisko operatora na potrzeby nauki lotu w formacji i pola widzenia 180 x 80 stopni w kształcie kopuły.

 class="wp-image-2525898"
Symulator Orlik

Na Orlikach uczą się studenci Lotniczej Akademii Wojskowej. Następnym etapem szkolenia są loty na maszynach przeznaczonych do szkolenia zaawansowanego Bielik. Po tym gotowi są zasiąść za sterami myśliwców. W sumie Polska posiada 50 samolotów typu Orlik w tym 28 zmodernizowanych do najnowszej wersji.

Dane techniczne Kabina PZL-130 Orlik TC-II

  • Prędkość maksymalna: 448 km/h
  • Prędkość przeciągnięcia: 121 km/h
  • Maksymalna wysokość: 8120 m
  • Maksymalny zasięg: 1290 km
  • Maksymalna prędkość operacyjna: 520 km/h
  • Limity G: +7 do -3
  • Rozpiętość skrzydeł: 10 m
  • Powierzchnia skrzydeł: 4,56 m2
  • Długość: 9,58 m
  • Wysokość: 3,53 m

Kabina PZL-130 Orlik TC-II

 class="wp-image-2525697"
REKLAMA
  • (1) Elektroniczne przyrządy pokładowe PFD
  • (2) HSI z podwójnymi platformami AHRS
  • (3) System nawigacji GPS/VOR/ILS/GS
  • (4)Transponder modu S
  • (5) ADS-B out/in (Opcjonalnie IFF) z systemem Traffic Awareness System
  • (6) Panel ostrzegawczy A/C z ostrzeżeniem Master Warning (7)
  • (8) System komunikacji radiowej VHF 118 do 151MHz
  • Prędkość (9), Wysokość, (10), Wznoszenie (11), wartość G (12), Altymetr Radiowy (13), DME (14), ADF (15), ILS (16), MB (17), Przyrządy silnika (18)

REKLAMA
Najnowsze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA