Od tego zaczynają polscy piloci F-35. Orlik jak nowy
PZL-130 Orlik jest pierwszym polskim samolotem śmigłowym, który naśladuje własności samolotu odrzutowego. To na Orlikach stawiają pierwsze kroki przyszli piloci polskich F-35. Polskie Siły Powietrzne odebrały właśnie najnowszą wersję samolotu PZL-130 Orlik TC-II.
W najbliższym czasie będziemy potrzebować około tysiąca pilotów, proszę sobie wyobrazić, jak wielki wysiłek czeka tych, którzy szkolą młodą kadrę. Orlik będzie pierwszym ogniwem szkolenia przyszłych pilotów F-16, F-35 czy Fa-50. Podkreślam wagę tej maszyny dla polskich sił powietrznych, bez tego samolotu nie mielibyśmy pilotów wojskowych, którzy zapewniają nam bezpieczeństwo
- powiedział gen. bryg. pil. Ireneusz Nowak, zastępca inspektora sił powietrznych.
PZL-130 Orlik TC-II został zaprojektowany w taki sposób, by budował prawidłowe nawyki u przyszłych pilotów samolotów odrzutowych. Od wstępnych etapów szkolenia, przez latanie na przyrządy, latanie w formacji, nawigację, aż do wprowadzenia do lotów bojowych.
Orliki z nowymi skrzydłami
PZL-130 Orlik TC-II to gruntownie zmodernizowany samolot w wersji TC I. Wymieniona została struktura płatowca, samoloty dostały nowe skrzydła i zmodyfikowany kadłub, łoże silnika i owiewkę. Nowością jest skrzydło z wingletami.
Maszyny posiadają też mocniejszy zespół silnikowy Pratt & Whitney Canada PT6A-25C o mocy 559 kW i śmigła Hartzell z czterema łopatami.
Duże zmiany zaszły też w kabinie pilotów. Całkowicie zastąpiono istniejące oprzyrządowanie montując wyświetlacze cyfrowe dla ucznia i instruktora. Awionika Garmin podaje informacje o parametrach lotu, pracy silnika, nawigacji. Orlik posiada też teraz systemu ostrzegania o zbliżającym się terenie oraz system ostrzegania o ruchu lotniczym i unikania kolizji.
Fotele katapultowe Martin-Baker MkPL11b nie zostały wymienione.
Komfort szkolenia podniesie nowy system klimatyzacji, a bezpieczeństwo zapewni wymiana instalacji elektrycznych i całego okablowania samolotu.
Orlik to pierwszy krok do myśliwca
PZL-130 TC II został zaprojektowany w 2000 r. Umowę na modernizację maszyn podpisano w 2017 r. Orliki są produkowane i modernizowane w PZL Warszawa-Okęcie zakłady Airbus Poland S.A. Samoloty stacjonują na co dzień w 42. Bazie Lotnictwa Szkolnego w Radomiu. W ostatnich dniach odebrano ostatnie 12 sztuk zmodernizowanych PZL-130 TC-II Orlik. Tym samym flota odnowionych Orlików jest już kompletna.
Warto dodać, że system szkoleniowy Orlik składa się z kilku elementów. Podstawowym jest oczywiście sam samolot. Poza nim jest jeszcze symulator lotu, który obejmuje symulację obciążenia przyrządów oraz wibracje fotela. System posiada podwójne stanowisko operatora na potrzeby nauki lotu w formacji i pola widzenia 180 x 80 stopni w kształcie kopuły.
Na Orlikach uczą się studenci Lotniczej Akademii Wojskowej. Następnym etapem szkolenia są loty na maszynach przeznaczonych do szkolenia zaawansowanego Bielik. Po tym gotowi są zasiąść za sterami myśliwców. W sumie Polska posiada 50 samolotów typu Orlik w tym 28 zmodernizowanych do najnowszej wersji.
Dane techniczne Kabina PZL-130 Orlik TC-II
- Prędkość maksymalna: 448 km/h
- Prędkość przeciągnięcia: 121 km/h
- Maksymalna wysokość: 8120 m
- Maksymalny zasięg: 1290 km
- Maksymalna prędkość operacyjna: 520 km/h
- Limity G: +7 do -3
- Rozpiętość skrzydeł: 10 m
- Powierzchnia skrzydeł: 4,56 m2
- Długość: 9,58 m
- Wysokość: 3,53 m
Kabina PZL-130 Orlik TC-II
- (1) Elektroniczne przyrządy pokładowe PFD
- (2) HSI z podwójnymi platformami AHRS
- (3) System nawigacji GPS/VOR/ILS/GS
- (4)Transponder modu S
- (5) ADS-B out/in (Opcjonalnie IFF) z systemem Traffic Awareness System
- (6) Panel ostrzegawczy A/C z ostrzeżeniem Master Warning (7)
- (8) System komunikacji radiowej VHF 118 do 151MHz
- Prędkość (9), Wysokość, (10), Wznoszenie (11), wartość G (12), Altymetr Radiowy (13), DME (14), ADF (15), ILS (16), MB (17), Przyrządy silnika (18)