Dobry ruch, Apple. Apki na iPhone'a pozwolą ci usunąć konto
Apple po raz wtóry wychodzi naprzeciw potrzebom swoich użytkowników w zakresie ochrony prywatności. Już od tych wakacji każda aplikacja na iPhone’a, która oferuje użytkownikom konta w jakiejś usłudze online, będzie musiała też oferować opcję jego usunięcia. W przeciwnym razie wyleci z App Store’a.
Na dziś większość aplikacji proponuje bądź wymaga od użytkownika założenie jego indywidualnego konta. Trudno się temu dziwić, bowiem coraz większa ich liczba to w zasadzie mobilny interfejs do jakiejś hostowanej w chmurze usługi. Konto użytkownika to najbardziej oczywisty sposób na jego rozpoznawanie i spersonalizowaną obsługę. Sęk w tym, że coraz częściej te konta okazują się równie cenne dla usługodawców.
Czytaj też:
Użytkownicy zakładając konta ułatwiają usługodawcy przetwarzanie ich danych. W tym teoretycznie również nie ma nic złego, pod warunkiem, że usługodawca jasno informuje do czego służą mu te dane i co z nimi robi. Problem w tym, że gdy użytkownik zmieni zdanie i zdecyduje, że nie chce już, by dany usługodawca przetwarzał jego dane, proces usuwania konta i tych danych jest znacznie utrudniony. Nie bez przyczyny, są one bezcennym źródłem wiedzy dla operujących w chmurze firm. Apple ten problem znacząco zredukuje.
Jak usunąć dane użytkownika i skasować konto w aplikacji na iPhone? Będzie do tego przycisk.
Już w ubiegłym roku Apple zapowiadał, że wszystkie aplikacje na iOS-a będą musiały oferować funkcję usuwania konta. Na dziś jednak bardzo niewielu twórców aplikacji zastosowało się do nowych wytycznych. Niestety dla nich, czas na zmiany niebawem się kończy. Od 30 czerwca bieżącego roku aplikacje, które nie będą oferowały łatwo dostępnej funkcji usuwania konta użytkownika, będą usuwane z App Store.
Apple dopuszcza przy tym zwykły odnośnik, który zostanie otwarty poza aplikacją, w domyślnej przeglądarce. Deweloperzy nie muszą integrować tej funkcji bezpośrednio w kodzie programu, ale odnośnik musi prowadzić do formularza usuwającego konto. Dodatkowo, konto musi być przez usługodawcę faktycznie usunięte, wraz z danymi użytkownika, a nie tylko deaktywowane bądź zawieszone. Jeżeli proces usuwania konta i danych użytkownika ma trwać wiele dni, użytkownicy również muszą otrzymać taką informację.
Trudno tę decyzję poddawać jakiejkolwiek krytyce. Dane użytkownika zawsze powinny być przede wszystkim jego własnością, a zapewnienie użytkownikom więcej kontroli nad tymi danymi to bez wątpienia krok w dobrym kierunku.