Statystyczny portret marzeń Polaka: BMW w garażu, a w salonie Apple, Xiaomi i Samsung
SentiOne zbadał, o czym najchętniej dyskutują Polacy w mediach społecznościowych, a swoje wnioski opublikował w raporcie Social Index 2021. Wynika z niego, że rodacy szczególnie chętnie dyskutują o motoryzacji, sprzęcie RTV i sklepach internetowych. Najcieplej piszą o sprzętach AGD. Najgorzej się wypowiadają o operatorach telefonii komórkowej.
To już piąty w historii raport Social Index od SentiOne. Firma opracowała swój własny algorytm, który bierze pod uwagę liczbę wzmianek i artykułów o danej marce, ich udostępnień i retweetów oraz wydźwięk wypowiedzi na jej temat. Codziennie analizuje ponad 40 mln wypowiedzi z całego świata, a zebrane dane poddawane są analizie przez sztuczną inteligencję. Wnioski mogą być bardzo użyteczne dla dostawców usług i producentów sprzętu.
Całym raportem zajmować się nie będziemy, bowiem związany jest z wieloma różnymi branżami. Ciekawskich odsyłam do materiału źródłowego, z którego można się dowiedzieć o tym, jak w sieci radzą sobie m.in. branża modowa, telewizyjna czy finansowa. Nas interesuje technologia i elektronika konsumencka. Czego się można dowiedzieć z raportu?
Samsung na social media wśród liderów branży RTV. Ale też, co ciekawe, Xiaomi i Apple.
Jak wynika z raportu, najczęściej dyskutowaną marką w branży RTV jest Apple. Jest to poniekąd niespodziewana obserwacja, bowiem Apple z rozrywką tego rodzaju nie każdemu się kojarzy. Przystawki telewizyjne Apple TV nie są w Polsce popularne, choć na pewno dużo większym zainteresowaniem cieszą się same usługi: Apple TV+ oraz Apple Music.
Na drugim miejscu w tej kategorii znalazł się Samsung. To z kolei nie powinno dziwić nikogo. Samsung konsekwentnie, kwartał w kwartał, sprzedaje największą liczbę telewizorów na rynku. Analitycy z SentiOne zauważają też, że koreańska firma umiejętnie się reklamuje w mediach społecznościowych, ale też i wzorowo pracuje z branżowymi mediami, chętnie zapewniając dostęp recenzentom do swoich urządzeń i przedstawicieli.
Trzecie miejsce zajmuje Xiaomi, co również nie powinno zaskakiwać. Przystawki telewizyjne tego producenta są tanie, funkcjonalne i bardzo udane. Nie znamy wyników sprzedaży, ale intuicyjnie można odgadnąć, że jest bardzo wysoka. Za bardzo niewielkie pieniądze przystawki Xiaomi zamienią każdy telewizor ze złączem HDMI w nowoczesne smart TV.
BMW liderem kategorii motoryzacji. Choć nie zawsze tak, jakby życzył sobie ten producent.
Polacy bardzo chętnie rozmawiają o motoryzacji w mediach społecznościowych, choć nie zawsze są to głosy pełne zachwytu. Popularnymi tematami dyskusji były w minionym roku wypadki samochodowe. Szczególnie często rozmawiano o BMW, Mercedesie i Volkswagenie. I choć pierwsza z wymienionych marek jest ceniona, tak jej wyjątkowa popularność niezupełnie z tego wynikała. Dyskusje o BWM stymulowały newsy o sędzi Pawłowicz, która w czasie COVID-owych obostrzeń przebywała w hotelu, z którego ewakuowano ją rządową limuzyną marki BMW.
Najmniej problemów w branży AGD. Najwięcej w branży telekomunikacyjnej.
Polacy chętnie dyskutują o sprzętach AGD, głównie w pozytywnym nastroju. Lubią nawzajem sobie doradzać, porównywać poszczególne urządzenia ze sobą i polecając produkty, które zdobyły ich uznanie. Sukces marketingowy odnosi Thermomix, który za sprawą lokowania swoich produktów u influencerów cieszy się dużym zainteresowaniem. Popularny jest też Bosch i Electrolux.
Nad poprawieniem wizerunku powinny za to pomyśleć firmy świadczące usługi telekomunikacyjne. Temat operatorów komórkowych jest popularny w mediach społecznościowych, choć głównie z negatywnym wydźwiękiem. Internauci skarżą się na poziom obsługi klienta, niejasne oferty i zapisy umów oraz problemy w działaniu tych sieci. Spiralę negatywnych emocji dodatkowo nakręcają osoby obawiające się rzekomo negatywnych dla zdrowia skutków operowania sieci 5G.
Czytaj też: