Tech  /  News

PKP z dumą informuje, że mniej truje. Samochód konta pociąg - sprawdź teraz różnicę w emisji CO2

Picture of the author

PKP Intercity wprowadza nowość. Od teraz przy zamawianiu biletu dowiemy się, na ile podróż pociągiem będzie bardziej przyjazna środowisku niż pokonanie trasy autem lub skorzystanie z samolotu.

Intercity.pl wprowadza nowość na swojej stronie. Przy wyborze pociągu znajdziemy nowe pole Eko Podróż, w którym system wyliczy szacunkową emisję CO2, jaką wygenerujemy na naszej trasie pociągiem. System porówna wartość z emisją CO2, jaką wygenerowałoby auto oraz samolot.

Cały system ma pokazać pasażerom, że pociąg jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu w przeliczeniu na jednego pasażera. Uśredniając, kolej generuje trzykrotnie mniejszą emisją CO2 niż transport drogowy i ośmiokrotnie mniejszą niż lotniczy.

- Chcemy stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu. Co więcej, kolej jako najbardziej ekologiczny środek transportu zbiorowego ma ambicję stać się w najbliższych latach środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak największej liczby mieszkańców kraju. Wybierając pociągi PKP Intercity zamiast transportu drogowego, w samym 2020 roku Polacy przyczynili się do mniejszej o 460 tys. ton emisji dwutlenku węgla do atmosfery - mówi Tomasz Gontarz, Członek Zarządu PKP Intercity

Wyniki na stronie PKP są orientacyjne i raczej nie należy ich traktować dosłownie.

Intercity stosuje wiele uproszczeń w swoich wyliczeniach. Choć system pokazuje emisję dwutlenku węgla w przeliczeniu na jednego pasażera, to nie uwzględnia liczby pasażerów pociągu. Jest przyjmowana średnia wartość, a przecież pociąg wyemituje bardzo zbliżoną ilość CO2 niezależnie od tego, czy jedzie nim 200, czy 20 osób.

Ślad węglowy jest wyliczany na podstawie danych CER (Community of European Railways and Infrastructure) i bazuje wyłącznie na długości trasy. Przyjmowane są następujące wartości emisji:

  • pociąg: 28 g CO2 na pasażera na 1 km,
  • samochód: 102 g CO2 na pasażera na 1 km,
  • samolot: 244 g CO2 na pasażera na 1 km.

Emisja dla samochodu lub samolotu jest więc wyliczana na bazie mnożnika. Jest to tylko przybliżenie, co widać dokładnie w systemie. Na trasie Wrocław - Warszawa mamy do wyboru kilka pociągów o różnych długościach tras. Jeden pociąg wyemituje 11, a inni ponad 13 kg CO2 na pasażera na tej trasie. System twierdzi, że analogicznie samolot wyemituje od 97 do 120 kg, choć w praktyce wartość będzie stała, ponieważ trasa samolotu się nie zmieni.

Takich uproszczeń jest zresztą więcej. Nie na każdej trasie alternatywą będzie samolot. Do tego w przypadku samolotów dochodzą kolejne zmienne, jak np. częsta konieczność dojechania do lotniska za miastem, co wygeneruje kolejne kilogramy CO2.

Ruch PKP Intercity jest jednak dobry i pożyteczny, bo buduje świadomość u podróżników. Jednocześnie liczę na to, że spółka pójdzie za ciosem i przyspieszy proces wymiany starych składów na nowe, bo cały czas jest na tym polu ogromne pole do poprawy.