YouTube wreszcie gotowy na telewizory 8K. Google wdraża kodek AV1
Pierwsze telewizory 8K podobno sprzedają się w Polsce całkiem nieźle – oczywiście w kontekście ich absurdalnych na dziś cen. Co więcej, już niedługo ich posiadacze obejrzą na nich coś więcej, niż tylko materiały promocyjne.
Kupno telewizora z matrycą o rozdzielczości 8K może służyć dziś trzem celom:
- chęci zamanifestowania znajomym zasobnością swojego portfela – ceny tych telewizorów wyrażane są w dziesiątkach tysięcy złotych.
- chęci uzyskania jak najwyższej jakości obrazu materiałów w niższej rozdzielczości – większość modeli wykorzystuje algorytmy SI do rekonstrukcji obrazu do rozdzielczości 8K, modele LCD zazwyczaj zawierają też rekordową ilość stref wygaszania
- chęci bycia gotowym na przyszłość rozrywki, w której 8K będzie już standardem lub chociaż formatem premium
Bo na dziś, przynajmniej w Polsce, treści 8K w zasadzie nie ma. Żaden usługodawca VOD i żaden nadawca treści nie oferuje materiałów o tak dużej rozdzielczości. O czym zresztą mieliśmy okazję się przekonać testując na łamach Spider’s Web pierwsze telewizory z matrycami 8K, mając problem z odnalezieniem materiałów pozwalających na sprawdzenie pełni ich możliwości.
To właśnie się zmienia. YouTube wdraża u siebie zgodny z telewizorami kodek 8K.
Materiałów 8K na YouTubie nie ma zbyt wiele, ale da się je znaleźć bez większego problemu wykorzystując chociażby pecetową przeglądarkę internetową. Jednak nawet jeśli taki materiał odnajdziemy, a następnie zechcemy go uruchomić na telewizyjnej wersji aplikacji YouTube, szybko odkryjemy, że ta nie pozwala nam włączyć wyższej rozdzielczości niż 4K.
Przyczyną tego stanu rzeczy był brak obsługi kodeku AV1 przez usługę, który został uznany przez branżę telewizyjną jako format przyszłości dla materiałów w bardzo wysokich rozdzielczościach. Na początku bieżącego roku YouTube eksperymentalnie wdrożył jego obsługę dla urządzeń z Android TV i wybranymi mikroprocesorami Broadcoma i Realteka. Teraz jest włączana globalnie dla wszystkich, w tym w urządzeniach z systemami Tizen czy webOS – choć niektóre z nich będą wymagały aktualizacji oprogramowania.
Swoje zaangażowanie w wsparcie kodeku AV1 potwierdzili, między innymi, LG, Samsung, TCL, Philips, Amazon, Apple, Facebook, Intel. Netflix i Microsoft.
Dlaczego właśnie AV1? Sceptycy wskazują, że nie jest to najwydajniejszy z kodeków.
Jako konkurenta wskazuje się kodek VVC, który ma być rozwinięciem formatu HEVC. Sęk w tym że konkurent korzysta z własnościowej technologii, której licencjonowanie może być problematyczne i kosztowne. AV1 jest otwarty, w pełni darmowy i stanowi rozwinięcie równie otwartego kodeka VP9.
YouTube nie jest jedyną usługą VOD korzystającą już dziś z AV1. Kodek ten jest też wykorzystywany przez Vimeo, choć tylko dla wybranych przez moderację materiałów. W trakcie jego wdrażania jest również Facebook Watch. Obsługę AV1 na przyszły rok planuje też Twitch.
Nie przegap nowych tekstów. Obserwuj Spider's Web w Google News.