Oto najpopularniejsze gry mobilne 2019 r. Mobilny gaming przerósł wszystkie pozostałe platformy
Ponoć mobilni gracze nie są prawdziwymi graczami. Jak na ironię, to właśnie mobilny gaming przyćmił w ubiegłym roku ten „prawdziwy”. Oto najpopularniejsze gry mobilne AD 2019.
Raptowna cyfryzacja Indii i Brazylii, oraz coraz większy udział Chin w globalnym rynku mobilnym nie pozostały bez odzwierciedlenia w świecie gier. Według raportu App Annie, ubiegłym roku gracze wydali na gry mobilne aż 25 proc. więcej, niż na te „prawdziwe” gry na inne platformy. W 2019 r. sumaryczny przychód gier mobilnych zatrzymał się na 80 mld. dol., ale już teraz szacuje się, że jeśli tendencja wzrostowa się utrzyma, w 2020 r. gry mobilne przebiją magiczną granicę 100 mld. dol.
Najchętniej gramy w proste gry. Ale to w tych trudnych spędzamy najwięcej czasu
Aż 47 proc. spośród wszystkich pobranych w 2019 r. gier stanowią proste zręcznościowe. Kolejne 21 proc. to gry logiczne. A że większość „casualowych” graczy często skacze między grami, wygrywają ci producenci, którzy mają w swoim portfolio kilka produkcji tego typu.
Co ciekawe, choć zaawansowane produkcje stanowią ledwie 18 proc. całości, to właśnie w nich spędzamy najwięcej czasu - aż 55 proc. 38 proc. czasu spędzonego w grach stanowią zaawansowane gry akcji, gdzie statystyki zapewne mocno podbija najpopularniejsza produkcja: PUBG Mobile.
Zaawansowane gry przyciągnęły też znacznie więcej dolarów niż casualowe produkcje. Aż 76 proc. wszystkich pieniędzy wydanych przez konsumentów w 2019 r. na mobilne granie trafiły do zaawansowanych tytułów, głównie gier akcji i RPG.
Rankingi mobilnego gamingu w raporcie App Annie są jednak niepełne - jako że zliczają tylko statystyki z iOS App Store i Google Play Store, oraz aplikacje na Androida instalowane spoza Sklepu Play w Chinach, brakuje tu jednego giganta: Fortnite.
Wynika to z faktu, iż mobilni gracze na Androidzie mogą pobrać grę tylko od producenta, a nie ze Sklepu Play. iOS stanowi zaś zbyt małą pulę użytkowników w skali całości rynku, by zapewnić popularnemu Battle Royale miejsce w rankingu.
Najpopularniejsze gry mobilne 2019 - w co graliśmy najczęściej?
Według raportu App Annie, największą grupę aktywnych użytkowników w danych miesiącach miało PUBG Mobile. Na drugim miejscu uplasowała się nieśmiertelna Candy Crush Saga. Niesamowita jest również pozycja Subway Surfers. Gra debiutowała w 2012 r. i wciąż przyciąga rzesze graczy z całego świata.
Najpopularniejsze gry mobilne 2019 - co najczęściej pobieraliśmy?
Zgodnie z rozkładem zainteresowania mobilnych graczy, w rankingu dominują przede wszystkim proste gry zręcznościowe i logiczne. Wyjątki od tej reguły są trzy: Call of Duty Mobile, PUBG Mobile i nowy hit, Free Fire, czyli odpowiedź na brak Fortnite’a w Sklepie Play.
Najpopularniejsze gry mobilne 2019 - gdzie wydawaliśmy pieniądze?
Numerem jeden - o dziwo - jest gra Fate/Grand Order, niezbyt popularna w naszym kraju. Z tytułów bardziej znanych polskiemu graczowi mamy tu nieśmiertelnego Candy Crusha, Pokemon Go oraz Clash of Clans. Ciekawa jest też obecność wydanej w 2015 r. gry Dragon Ball Z Dokkan Battle, która w pięć lat od premiery wciąż przyciąga nowych użytkowników i zbiera świetne oceny.
Oczywiście gro tych przychodów pochodzi z krajów azjatyckich, zwłaszcza z Chin, które w 2019 r. stanowiły aż 40 proc. spośród wszystkich płacących za gry i aplikacje użytkowników.
„Duży” gaming święci tryumfy w „małym” gamingu
Liczba pobrań i zarobków to jedno, ale popularność nowości to drugie. Jeśli chodzi o 2019 r., rozwinięte rynki gamingowe zdominowały dwa tytuły: Call of Duty Mobile oraz Mario Kart Tour. Dwie marki szalenie popularne w świecie "dużego" gamingu.
Obydwie produkcje uplasowały się w TOP 5 najchętniej pobieranych nowych aplikacji 2019 r. w większości istotnych rynków: Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii, Francji Niemczech oraz Brazylii.
Jako że w/w produkcje są dostępne tylko w oficjalnych sklepach na iOS oraz Androida, nie dziwi ich brak w zestawieniu dla Chin.
Są to też relatywnie duże gry, wymagające obszernego pakietu danych i szybkiego łącza. Nic więc dziwnego, że brakuje ich na rynkach, gdzie mobilna łączność internetowa dopiero się rozwija.
Jak jednak przewidują analitycy z App Annie, ta sytuacja będzie się zmieniać w najbliższych latach. Im szybszy internet mobilny otrzymają kraje rozwijające się, tym szybciej zobaczymy w nich wzrost nie tylko „casualowego”, ale także „poważnego” gamingu na smartfonach.