Cyfrowy Polsat przewidział przyszłość i odcina od tego kupony. W użyciu ma 12 mln kart SIM
Cyfrowy Polsat, właściciel sieci Plus, opublikował właśnie nowe wyniki finansowe. Po 3. kwartale 2019 r. może pochwalić się ponad 12 mln aktywnych kart SIM. A to nie koniec dobrych wiadomości.
Jak co kwartał telekomy prezentują swoje wyniki finansowe. Danymi podzielił się również Cyfrowy Polsat. Przychody firmy wyniosły w 3. kwartale 2019 r. 2,9 mld. zł, z kolei zysk EBITDA przekroczył 1 mld zł przy marży EBITDA na poziomie 35 proc. Zysk netto wyniósł 236,5 mln zł.
Cyfrowy Polsat chwali się przy tym, że na pozytywne wyniki finansowe miało przełożenie m.in. wprowadzenie telewizji internetowej OTT. Wspominany jest też nowy pakiet Ekstraklasa, który najwyraźniej cieszył się zainteresowaniem ze strony klientów.
Jest jeszcze umowa joint-venture z Discovery oraz TVN
Na mocy tego porozumienia dwa najbardziej rozpoznawalne podmioty na rynku lokalnego wideo na żądanie połączą siły. Ipla należąca do Cyfrowego Polsatu będzie współpracować, a nie walczyć z Playerem od TVN-u. To ciekawa konsolidacja w kontekście debiutu Apple TV+ i nadchodzącego Disney+.
Nowa usługa to jednak jeszcze pieśń przyszłości i warto skupić się na tym, co jest tu i teraz. Cyfrowy Polsat chwali się zaś wzrostem średniego przychodu od klienta o 1 proc. do poziomu 84,9 zł oraz niskim wskaźnikiem odejść (churn), który wynosi 6,8 proc. w skali roku. To spadek o 1,1 p.p. r/r.
Grupa Cyfrowy Polsat notuje też dobrą sprzedaż telefonii komórkowej oraz smartfonów
W ramach Grupy pojawiło się 543 tys. nowych kart SIM, co jest zasługą oczywiście sieci Plus, której Cyfrowy Polsat jest właścicielem. Oznacza to, że przybyło ich 7,5 proc. r/r. do poziomu 7,8 mln. Firma podaje, że było to możliwe dzięki:
- realizacji strategii dosprzedaży usług;
- nowych taryf z lutego 2018 r.;
- popytu po stronie klientów biznesowych na usługi m2m.
Co prawda nadal nie wiemy, jaki dokładnie jest ten popyt, ale warty napomknięcia jest fakt, że już co trzeci klient Grupy korzysta z oferta multipay. Okazuje się, że przedsiębiorstwo trafnie przewidziało przyszłość już kilka lat temu - celnie zidentyfikowano trendy i zaczęło oferować oferty typu smartDom i smartFirma.
Konwergencja i konsekwencja były kluczem do sukcesu
Cyfrowy Polsat zanotował w 3. kwartale 2019 r. wzrost liczby klientów płacących za więcej niż jedną usługę na jednym rachunku o 13 proc. r/r., czyli o 220 tys. do poziomu blisko 2 mln. To już aż 35 proc. bazy klientów kontraktowych. Mają oni wykupione w sumie 5,9 mln usług.
Wskaźnik nasycenia usługami przypadającymi na klienta wzrósł o 4,9 proc. r/r do poziomu 2,58 usługi na umowę, a łącznie firma notuje 14,6 mln kontraktów, w tym 12,1 mln kart SIM. To o 353 więcej niż w poprzednim kwartale. Ostatnio taki wynik udało się osiągnąć ponad 3 lata temu.
W tym aż 9,6 mln usług to abonamenty (wzrosty zarówno w usługach głoswych, jak i data), a tylko pozostałe 2,5 mln to usługi rozliczane w modelu prepaid (wzrost w usługach głosowych, spadek w data). Warto przy tym nadmienić, że Plus nie raportuje kart prepaid, które nie były aktywne dłużej niż 90 dni.
Grupa Cyfrowy Polsat to nie tylko smartfony obsługiwane przez Plusa
Grupa Cyfrowy Polsat świadczy również usługi telewizyjnej. Płatnych abonamentów w modelu kontraktowych było na koniec 3. kwartału 2019 r. ok. 5 mln. Kanały firmy były przy tym w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej. Ich łączny wynik to 24,8 proc. w minionym kwartale.
W przypadku internetu mobilnego baza klientów utrzymuje się na poziomie 1,8 mln. Użytkownicy są dość aktywni, bo w samym 3. kwartale 2019 r. klienci Cyfrowego Polsatu i Plusa - ci detaliczni - wykorzystali 283 PB transferu danych. Wynik za ostatnie trzy kwartały to zaś 813 PB.
Firma przy tym chwali się, że już blisko 100 proc. Polaków jest w zasięgu sieci LTE. Z kolei zasięg LTE Advanced z agregacją pasma jest szacowany na ok. 73 proc. populacji. Firma może pochwalić się też dobrymi wynikami jeśli chodzi o ranking przenośności numerów.