Ministerstwo zapowiada zmiany w usłudze Twój e-PIT. Wśród nich historia dostępu
Pięćset udanych logowań na sekundę robi wrażenie. Popularność usługi Twój e-PIT musiała zaskoczyć nawet Ministerstwo Finansów. Nic dziwnego, że resort chce oswoić Polaków z takim sposobem rozliczania podatkowego i właśnie zapowiedział nowe usprawnienia.
Już w dniu premiery, 15 lutego, Paweł Jurek, rzecznik resortu finansów, na Twitterze dumnie informował o 500 logowaniach na sekundę. Tego samego dnia sam Profil Zaufany założyło ponad 32,5 tys. osób. Kilka godzin wystarczyło jednak, żeby serwery nie wytrzymały takiego dużego obciążenia, co w efekcie uniemożliwiało logowanie się do usługi Twój e-PIT.
Potem pojawiły się kolejne problemy. Podatnicy do końca nie byli pewni, czy za pomocą Twojego e-PIT-u dobrze się rozliczyli. Im dłużej musieli czekać na podgląd swojego druku, tym większe były wątpliwości. Zdarzały się też przypadki, że nawet gdy do danego użytkownika szczęście uśmiechnęło się w pełnej krasie w pierwszych godzinach od uruchomienia usługi, to i tak był problem ze znalezieniem w systemie żądanych dokumentów.
Twój e-PIT w nowej odsłonie. Mniej błędów i nie tylko.
Od początku Ministerstwo Finansów zachęcało do zgłaszania jakichkolwiek kłopotów, jakie wynikły przy okazji korzystania z usługi Twój e-PIT. Resortowi urzędnicy powtarzali, że pierwotna wersja będzie stale udoskonalana. Nie zabraknie też dodatkowych mechanizmów. I chyba skala popularności Twojego e-PIT-u wymusiła na ministerstwie wcześniejsze ogłoszenie zamian.
Chodzi o historię logowania, dodatkowy element autoryzacyjny oraz możliwość wskazania Profilu Zaufanego jako wyłącznego sposobu dostępu do usługi.
Sprawdzisz, kto i kiedy się logował.
Wprowadzenie do usługi Twój e-PIT historii logowania pozwoli użytkownikom zobaczyć wszystkie próby wejścia do systemu. W tym dokładne daty, czas oraz sposób i miejsce (region, miasto), z którego nastąpiło logowanie.
Dodatkowa autoryzacja polega zaś na koniecznym wpisaniu danych z poprzedniego roku (przy rozliczaniu się za 2018 r. będzie chodzić o informacje z 2017 r.) kwoty nadpłaty lub kwoty do zapłaty.
Resort weryfikuje bezpieczeństwo danych pracownika.
Wskazanie Profilu Zaufanego jako jedynej możliwości dostępu do systemu Twój e-PIT to pokłosie doniesień Dziennika Gazety Prawnej. Wedle nich logując się do usługi za pomocą numeru PESEL i danych z deklaracji za rok 2018 i 2017 nie robiliśmy tego do końca bezpiecznie. A nasze dane mogły tym samym znaleźć się w posiadaniu obecnego pracodawcy.
Sprawą zajęła się prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych dr Edyta Bielak-Jomaa. O stosowne wyjaśnienie tych wątpliwości zwróciła się do minister finansów. Resort ma jak najszybciej wszystko wyjaśnić.