Nigdy więcej papierowych biletów? Trójmiasto dołącza do elity smart-city

Lokowanie produktu

Świat idzie w kierunku elektronicznych systemów poboru opłat miejskich, w których papierowy bilet staje się już niepotrzebny. Od transportu przez turystykę po bezpieczeństwo.

Nigdy więcej papierowych biletów? Trójmiasto dołącza do smart-city elity

Gdański Zarząd Transportu Miejskiego testuje nowy sposób opłaty za bilety na pokładach autobusów. Jest on bardzo podobny do tego, który niedawno sprawdzaliśmy we Wrocławiu. Stolica Dolnego Śląska w marcu wdrożyła nowy system płatności w komunikacji miejskiej, gdzie za przejazd autobusem lub tramwajem można płacić zbliżeniowo kartą lub telefonem.

Gdańsk idzie śladem Wrocławia i Londynu.

Nowe kasowniki zamontowane zostały pilotażowo w autobusach linii 210 i 110, które krążą pomiędzy miastem a lotniskiem. Nowy sposób pobierania opłat jest wyjątkowo wygodny dla podróżujących, którzy nie mają gotówki, nie znają obowiązujących taryf i nie mają czasu na szukanie punktu sprzedaży biletów kartonikowych.

Różnice w stosunku do dolnośląskiego systemu są subtelne, a sama jego obsługa wyjątkowo intuicyjna.

Zaczynamy od wybrania biletu na ekranie kasownika.

Dostępne są dwie opcje: możemy kupić bilet jednorazowy - normalny lub ulgowy.

Następnie wystarczy, że przyłożymy kartę zbliżeniową lub telefon z płatnościami zbliżeniowymi do czytnika pod ekranem.

Podobnie, jak we Wrocławiu nie musimy obawiać się o bezpieczeństwo transakcji. Zbliżenie karty do kasownika inicjuje wygenerowanie tokenu, czyli kodu w centralnym systemie, który jest przypisany do konkretnej karty. System nie wykorzystuje papierowych biletów – nie ma więc opcji, że je zgubimy.

 class="wp-image-860201"

Ważność biletu możemy sprawdzić przykładając kartę lub telefon do kasownika.

Wystarczy, że wybierzemy opcję „Sprawdź ważność biletu”.

 class="wp-image-829070"

Podobnie postępujemy w razie kontroli. Wystarczy przyłożyć kartę lub telefon do czytnika kontrolera. Ten nie zobaczy naszych prywatnych informacji o numerze karty, kodzie CVV czy ostatnich transakcjach.

Kontroler widzi jedynie informację o opłaconym przez nas bilecie.

Mennica Polska, która jest operatorem systemu, współpracowała z Visa i innymi organizacjami płatniczymi przy jego projektowaniu i wdrożeniu. Bezpieczeństwo transakcji zapewniają więc największe technologiczne i finansowe firmy na świecie, które na co dzień obsługują nasze płatności. Jak nie powinniśmy się obawiać o naciągnięcie w czasie płacenia za zakupy w sklepie spożywczym, tak i tu nie ma powodów do obaw związanych z utratą pieniędzy.

Kontroler nie dysponuje terminalem płatniczym, a jedynie czytnikiem. Nie musimy mu oddawać karty czy telefonu, a jedynie zbliżyć je do urządzenia.

Nie należy się także obawiać fałszywych kontrolerów, czyli oszustów w przebraniu, którzy pod osłoną wydrukowanej legitymacji skanowaliby karty. Obciążyć je można bowiem jedynie przez terminal podpięty do sieci płatności. Nie można tego zrobić samodzielnie, a jedynie przez podpisanie umowy z firmą oferującą terminale płatnicze, czyli z tzw. agentem rozliczeniowym (w tym przypadku First Data Polska). To on następnie sprawdza sprzedawcę (w tym przypadku Mennica Polska).

 class="wp-image-826523"

Świat idzie w kierunku elektronicznych systemów poboru opłat, w których papierowy bilet staje się już niepotrzebny.

Testowany w Gdańsku system działa w mgnieniu oka, jest wygodny i bezpieczny, a także generuje oszczędności. Jest też łatwiejszy w utrzymaniu i bardziej ekologiczny. Dlatego nie ma się co dziwić, że taki model płatności adaptują również inne branże, np. turystyczna.

Bilet na sopockie molo w 2 sekundy.

 class="wp-image-824879"

W sezonie zimowym sopockie molo jest otwarte bez opłat, inaczej jest jednak w okresie od kwietnia do września, kiedy bilet normalny kosztuje 8 zł. Można go kupić w zwykłej kasie, choć wcześniej trzeba odczekać swoje w kolejce. Alternatywą jest przejście przez bramkę dla szybkich płatności zbliżeniowych.

 class="wp-image-824873"

Przykładamy kartę, dostajemy potwierdzenie opłaty i wchodzimy na molo.

Odpuszczamy także drugą kolejkę – do kasownika biletów. Tu bilet powiązany jest z naszą kartą. Na szczęście takie przykłady można mnożyć.

W Trójmieście zbliżeniowo opłacimy też postój w parkomacie.

Alternatywnie można skorzystać z aplikacji, gdzie również można wygodnie i bezpiecznie zapłacić za parkowanie.

 class="wp-image-826508"

Zbliżeniowo możemy także opłacić mandat wystawiony przez gdańską straż miejską.

 class="wp-image-827291"

Trójmiejska aglomeracja zmienia się w smart city.

Wszystkie trzy miasta bardzo często lądują w czołówkach rankingów na najlepsze miejsce do życia w Polsce. Gdańsk i Gdynia mogą się także pochwalić oficjalnymi certyfikatami smart city, wynikającymi z wysokiej jakości usług miejskich.

Co to oznacza w praktyce? Choćby to, że w Gdyni średni czas reakcji policji to nieco ponad 9 minut, a straży pożarnej tylko 5 minut. Komunikacja publiczna jest zaś na tyle wydajna, że do pracy dojeżdża nią 66 proc. mieszkańców. Urząd miejski pozwala zaś na załatwienie 170 spraw przez internet.

W Gdańsku natomiast skorzystać można z serwisu umożliwiającego uregulowanie opłat i podatków na rzecz miasta przez internet. W ten sposób szybko można zapłacić podatek od nieruchomości, za gospodarowanie odpadami komunalnymi czy rejestrację pojazdu.

 class="wp-image-826517"

Trójmiasto także ma swoje wyzwania - integrację transportu.

Ponad stu przewoźników, zróżnicowane taryfy i rozmaite ceny biletów za przejazdy autobusami, pociągami, trolejbusami i tramwajami – tak aktualnie wygląda sytuacja komunikacyjna na Pomorzu. Wspólny bilet, system płatności za przejazdy oraz jednolity system informacji ma to zmienić.

Największym problemem, z którym zmaga się InnoBaltica jest „standardowy brak standardów”. Przewoźnicy wybierają sobie rozwiązania indywidualnie, zarówno jeśli chodzi o model rozliczeń, jak i karty używane do identyfikacji. Nie mają innego wyjścia, ponieważ aktualnie jednolitych standardów w Polsce nie ma. InnoBaltica ma to wszystko zintegrować.

Na jakim etapie rozwoju jest InnoBaltica? Już w 2020 roku jeden bilet ma obowiązywać na Pomorską Kolej Metropolitalną, Szybką Kolej Miejską, tramwaj i rower metropolitalny, co znacznie ułatwi poruszanie się po mieście. Jak do tego czasu wyglądała będzie komunikacja autobusowa?

 class="wp-image-826520"

Za rok gdańskie ZTM podsumuje wyniki testów.

Kierunek wytyczony przez światowe metropolie – takie jak Londyn – i polskie miasta, jak Wrocław, Bydgoszcz, Mielec czy Świdnica, jest jasny. Płatności zbliżeniowe świetnie sprawdzają się w transporcie. Są wygodne, bezpieczne i szybkie. Jak podaje Mennica Polska, od początku działania systemu Wrocławianie kupili za pomocą nowych kasowników prawie 11 mln biletów – zarówno kartą zbliżeniową, jak i kartą-portmonetką (to 60 proc. biletów jednorazowych sprzedanych we Wrocławiu).

Przekonała ich także wygoda, która postępuje wraz z innowacjami technologicznymi.

Partnerem tekstu jest VISA.

Lokowanie produktu
Najnowsze