Jaworzno wspiera rewolucję komunikacyjną. W mieście testowane będą autonomiczne autobusy
Król jest tylko jeden – wydaje się, że komunikat Jaworzna do innych miast w sprawie elektromobilności i pojazdów autonomicznych jest jednoznaczny. Już wcześniej podpisano umowę na skanowanie miasta w celu stworzenia specjalnej mapy. Teraz zrobiono kolejny krok - Jaworzno wyznacza specjalne strefy dla testów autonomicznych autobusów.
Dzisiaj zwrot autonomiczny pojazd już nikogo nie szokuje. Auto bez kierowcy to cel największych w branży. Po takie rozwiązanie chętnie też chcą sięgać inni, widząc oszczędności i zyski. Stąd m.in. pomysł Google'a na autonomiczne ciężarówki – jako odpowiedź na armię dronów Amazona. I co istotne: owa automatyzacja ma być, jak najbardziej praktyczna. Pierwszy z brzegu przykład: dwa lata temu na ulice Singapuru wyjechały autonomiczne taksówki.
O dziwo w Polsce o elektromobilności i autonomicznych pojazdach mówi się coraz częściej i głośniej. Rysuje się szansa, żebyśmy znowu nie musieli świata gonić, ale za to być w miarę na bieżąco. Cały czas toczy się dyskusja na ile automatycznym czterem kółkom pozwolić. W zeszłorocznym raporcie Science and Technology Committee brytyjskiej Izby Lordów czytamy, że człowiek zawsze musi być przygotowany na przejęcie kontroli. Inni są zdania, że prawo znowu jest za plecami technologii.
O zmiany w polskich przepisach: przede wszystkim w kodeksie ruchu drogowego i prawie ubezpieczeniowym – apeluje od miesięcy poseł Piotr Liroy-Marzec. I chociaż trudno w tej kwestii dostrzec jakąś wyjątkową aktywność rządu, to też nie można powiedzieć, że temat ten w ogóle władz nie interesuje.
Jaworzno – autonomiczny i elektromobilny król.
Gdy tylko powstała ustawa o elektromobilności od razu swoją gotowość do przeprowadzania badań, czy testów wyraziło Jaworzno. To miasto, dla które właśnie komunikacja miejska była koronnym argumentem, by do Metropolii Górnośląsko-Zagłębiowskiej nie należeć. Od początku prezydent Jaworzna Paweł Silbert powtarzał, że u niego przez lata wypracowano doskonały transport publiczny i łączenie go z tymi funkcjonującymi we wspólnocie 41 gmin nie ma do końca sensu. Obecnie komunikacja miejska w Jaworznie to 40 proc. autobusów elektrycznych, a celem jest 80 proc.
Jak zapowiedział tak zrobił i Jaworzna w metropolii nie ma. Ale za to faktycznie miasto stało się poligonem doświadczalnym dla wielu nowoczesnych rozwiązań. Silbert przypomina, że w jego mieście debiutowały bilety OPS i twierdzi, że dobiera w ten sposób współpracowników, by miasto się rozwijało i wdrażało pionierskie rozwiązania.
Po mapach czas na strefę testów.
Skanowanie Jaworzna było tylko pierwszym krokiem. Teraz postawiono kolejne. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wraz z Ministerstwem Infrastruktury oraz Jaworznem podpisały list intencyjny o współpracy, w ramach którego w mieście powstanie specjalna strefa do testów jazdy prototypów autonomicznych pojazdów transportu publicznego. Innowacyjne autobusy będą opracowane w ramach programu „Bezemisyjny Transport Publiczny”. Jazda autonomiczna prototypów autobusów testowana będzie na terenie zajezdni Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Jaworznie oraz na specjalnie przygotowanym obszarze testowym