REKLAMA

New York Times w HTML5, by uniknąć haraczu Apple

W Polsce rynek płatnego dostępu do treści w sieci dopiero raczkuje. Trochę inaczej jest zagranicą - tam wydawcy od lat starają się wypracować odpowiedni model biznesowy, choć zamykanie materiałów za "ścianą płatności" też nie zawsze kończy się sukcesem. Jednym z pionierów paywalla jest  New York Times, choć wydaje się, żę w jego przypadku to nie walka o klienta, lecz próba walki z haraczem dla Apple.

The New York Times w HTML5 by uniknąć haraczu Apple
REKLAMA

New York Times to jeden z najciekawszych i najważniejszych amerykańskich dzienników. Nakład niedzielnego wydania przekracza 2 miliony egzemplarzy. Do tego dochodzą subskrybcje online. NYT rozwija swoją aplikację w App Store, gdzie subskrypcji można dokonać za pośrednictwem konta iTunes, co oznacza dla wydawnictwa konieczność oddania 30% prowizji Apple'owi. Wychodzi z tego całkiem pokaźna suma. Teraz wydawnictwo postanowiło, że w wersji na iPada New York Times będzie dostępny zarówno za pośrednictwem aplikacji z App Store, jak i zupełnie nowej aplikacji webowej opartej na technologii HTML5.

Oficjalnie taka decyzja ma zapewnić wszystkim czytelnikom jak najwygodniejszy dostęp do treści. Nie można jednak pominąć faktu, że dla wydawców prowizja 30% to dużo, szczególnie że tytuły takie jak New York Times czy Wall Street Journal nie potrzebują promocji ze strony Apple - na amerykańskim rynku są znanymi, cenionymi markami z wierną grupą czytelników. Apple nie chce dawać upustów największym graczom na rynku prasowym i wydawniczym; chce wszystkich traktować równo - zarówno małych, niezależnych developerów gier, jak i prasowych potentatów. To niestety skutkuje tym, że iBookStore nie jest jak na razie wielkim hitem, a gazety przechodzą do aplikacji webowych. Przed New York Times, ze wszystkimi swoimi płatnymi treściami całkowicie do przeglądarki przeszedł Financial Times.

REKLAMA

Dużą rolę w przyszłości prasy i książek na iPadzie odegrać może mniejszy iPad, którego premiera mimo iż niepotwierdzona, to jednak jest dość prawdopodobna. Jego popularność mogłaby spowodować kolejny boom na e-wydania w Apple Store. Z drugiej strony decyzję New York Timesa można uznać za chęć bycia dostępnym na wszelkie możliwe sposoby w świecie cyfrowym. Wcześniej dziennik ten podpisał umowę z Flipboard, gdzie także można uzyskać płatny dostęp do treści z codziennych wydań gazety.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-05-24T07:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T21:47:42+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T21:02:41+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T20:30:01+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T20:08:22+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T18:45:13+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T18:34:16+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T18:07:40+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T17:38:56+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T17:22:52+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T16:22:46+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T15:30:10+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T15:24:39+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T14:48:16+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T12:38:15+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T11:42:04+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T11:08:03+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T10:32:24+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T07:02:08+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T06:36:21+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T06:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T21:48:15+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T21:18:27+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T20:47:01+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T20:24:45+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA