Użytkownik smartfonu w Polsce według Nielsena
Na dzisiejszej konferencji w Warszawie, Nielsen przedstawił wyniki badania na temat polskiego konsumenckiego rynku smartfonów. Wyniki są dość zaskakujące, szczególnie jeśli chodzi o dane związane z Windows Mobile (tak, Windows Mobile) oraz Symbianem, co szczerze mówiąc stawia pod dużym znakiem zapytania wiarygodność raportu. Okazuje się bowiem, że Nielsen za smartfon uznaje nie tylko te telefony, które mają tzw. otwarty system operacyjny, który pozwala na instalowanie i odinstalowywanie aplikacji ale również te, który pozwalają na odbieranie i wysyłanie poczty e-mail. To oznacza, że przykładowo Nokia e52 była przez Nielsena zaliczona jako smartfon... Wydaje się, że taka metodologia to klucz to odpowiedniego odbioru raportu Nielsena, który trzeba przyjąć z przymrużeniem oka.
Kilka ogólnych faktów, które przedstawił w swoim raporcie jest jednak bardzo interesujących. Okazuje się bowiem, że ponad 81% osób w wieku 16+ ma telefon komórkowy, chociaż penetracja kart SIM jest w Polsce na poziomie 125%. Dla aż 39% posiadaczy telefonów komórkowych w Polsce nie jest on jedynym urządzeniem mobilnym. Oznacza to, że penetracja dwóch ekranów wśród urządzeń mobilnych w Polsce jest całkiem wysoka. Jak już wcześniej donosiły polskie media, Polska smartfonami stoi. Aż 26% wszystkich użytkowników urządzeń mobilnych w Polsce posiada smartfona. Procent ten jest jeszcze wyższy (i ten się przyjmuje jako stan faktyczny) - 38% - jeśli chodzi o analizę tzw. populacji online. Co ciekawe, wśród użytkowników smartfonów dominują mężczyźni (61% vs. 48% kobiety).
Gorzej według danych Nielsena jest ze świadomością rynkową użytkowników smartfonów w Polsce. Okazuje się, że posiadacze smartfonów w Polsce charakteryzują się niską świadomością znajomości systemów operacyjnych, co oznacza, że duża grupa konsumentów po prostu nie wie jakiego systemu operacyjnego używa, Co ciekawe, największą świadomość tego, czego używają mają użytkownicy systemu Windows Mobile (45%), podczas gdy ‘tylko’ 38 - 39% użytkowników Androida i iOS wie czego używa. To jeszcze można zrozumieć - w końcu wcale nie trzeba znać nazw urządzeń żeby z nich korzystać. Gorzej z tym, że zaledwie 38% posiadaczy smartfonów w Polsce korzysta z planów taryfowych; reszta rozlicza się z operatorem za każdy pobrany megabajt danych. To pewnie stąd biorą się problemy z gigantycznymi rachunkami, o których ostatnio coraz głośniej w polskich mediach.
Jak polscy posiadacze inteligentnych komórek z nich korzystają? To zaskoczenie - prawie tak samo jak z ficzerfonów. 68% wysyła MMS, 54% gra w preinstalowane (to ważne - preinstalowane a nie pobrane) gry, 42% korzysta z usług lokalizacyjnych. Co najgorsze - tylko 59% posiadaczy smartfonów w Polsce używa ich do surfowania w sieci. Tylko 1 na 3 użytowników smartfonów w Polsce używa ich do korzystania z serwisów społecznościowych. Tylko 1 na 4 użytkowników smartfonów... słucha na nich mizyki i co ciekawe, są to głównie starsi użytkownicy (+45 lat). Nie są to dane, które stawiałyby polskich użytkowników smartfonów w światowej czołówce akceptacji i rozumienia inteligentnych komórek.
Według Nielsena Polska Symbianem stoi - aż 2 na 3 użytkowników smartfonów w Polsce używa Symbiana (41%). To z pewnością wynika z przyjętej metodologii badań, w których proste i tanie telefony Nokii z niezaawansowaną wersją systemu operacyjnego zostały zaliczone do smartfonów. Android ma według Nielsena 22% rynku w Polsce, Windows Mobile - 4% oraz iOS - 2%. Oznacza to, że smartfonów z Windows Mobile jest w Polsce dwa razy więcej niż... iPhone’ów. Satysfakcja z używania danych systemów operacyjnych również jest ciekawa - aż 71% użytkowników Symbiana jest bardzo zadowolonych z jego używania. Podobnie zadowoleni ze swoich smartfonów (68%) są użytkownicy z Windows Mobile... Poziom zadowolenia z Androida jest najwyższy i wynosi 81%.
Na potrzeby przygotowania raportu Nielsen przepytał 1600 Polaków pomiędzy czerwcem i lipcem 2011 r. Wśród nich było 1000 użytkowników smartfonów oraz 600 użytkowników ficzerfonów.