Hotele na torach suną po Polsce. Wracamy do najlepszych czasów PKP
Dawniej kuszetka była dla wielu symbolem wakacyjnych wojaży, potem sypialne wagony zjechały na boczny tor, a teraz znowu zaczynają być pożądane. PKP Intercity pokazuje, na jakich trasach można się przespać.

Nocne podróże powinny być przyszłością europejskiej kolei. Wsiadamy w Polsce, długie godziny jazdy spędzamy wygodnie w łóżku, by nad ranem, w południe czy nawet wieczorem wysiąść na stacji docelowej w innym państwie. Na razie w przypadku wyjazdów z Polski zbyt wielu tras nie mamy do wyboru, ale i to się zmienia.
Dużą popularnością cieszy się połączenie do Chorwacji. Startując z Warszawy na miejscu jest się po ok. 18 godz. Nic dziwnego, że kuszetki bardzo szybko się wyprzedały. Sporym zainteresowaniem miejsca do spania cieszą się też w przypadku relacji Gdynia – Praga. Na tyle, że zdecydowano się wydłużyć kursowanie wagonu sypialnego. Miał być dostępny do sierpnia, a na torach spotkać go będzie można do 29 września. Najszybszy pociąg dojeżdża w 9 godz., więc wystarczy czasu, aby przespać podróż i wypoczętym ruszyć na zwiedzanie Trójmiasta albo stolicy Czech.
PKP Intercity przypomina, że kuszetki i wagony sypialne dostępne są też w pociągach z Warszawy do Budapesztu, Wiednia czy Monachium
W grudniu ruszy nocny skład do Berlina przez Łódź. Na terenie Polski podróże pociągami nocnymi są możliwe m.in. na trasach: Zakopane – Szczecin – Zakopane, Kraków – Hel – Kraków, Przemyśl – Gdynia – Przemyśl, Świnoujście – Przemyśl – Świnoujście czy Kraków – Kołobrzeg – Kraków.
PKP Intercity umożliwia podróże w wagonach sypialnych Delux z przedziałami w wariantach jedno lub dwuosobowych oraz w standardowych wagonach sypialnych z przedziałami jedno, dwu lub trzymiejscowymi. W kuszetkach dostępne są przedziały cztero oraz sześciomiejscowe.
We wszystkich pociągach, w wagonach z miejscami sypialnymi i do leżenia przez całą podróż znajduje się profesjonalna obsługa konduktorska WARS, czuwająca nad komfortem oraz bezpieczeństwem pasażerów. Podróżni mogą liczyć na niezakłócony sen w ramach obowiązującej ciszy nocnej. Nie ma obawy o przespanie docelowej stacji – obsługa budzi pasażerów przed wybranym przystankiem. Przedziały można przekształcić zgodnie z potrzebami: nocą służą do snu, a w ciągu dnia – do relaksu czy pracy – podkreśla przewoźnik.
W wagonach sypialnych w cenie biletu przysługuje śniadanie. Na trasach krajowych dostępne jest w wersji słodkiej, a na trasach międzynarodowych można wybrać też wariant wytrawny.
We wszystkich wagonach sypialnych podróżni otrzymują prześcieradło, poduszkę i kołdrę, a w kuszetkach: prześcieradła, poduszkę i koc. Ponadto w przedziałach sypialnych Delux każdy z pasażerów dostaje zestaw higieniczny: jednorazowy ręcznik frotte i mydełko toaletowe oraz ręcznik kąpielowy, żel uniwersalny do mycia, zestaw dentystyczny (szczoteczka, pasta do mycia zębów) i jednorazowe kapcie hotelowe.
Na początku czerwca biuro prasowe PKP Intercity informowało "Rynek Kolejowy", że dysponuje 26 kuszetkami i 102 wagonami sypialnymi. Działają jednak tylko 22 kuszetki oraz 73 wagony sypialne. Reszta jest naprawiana, a dwie kuszetki oraz dwa wagony sypialne są aktualnie przeznaczone do kasacji.
"Nasze plany rozwoju oferty pociągów sypialnych opieramy o zakup nowych wagonów w ramach zamówienia na 300 pojazdów z FPS w Poznaniu. To będzie co najmniej 26 wagonów dzienno-nocnych" – dodało PKP Intercity.