REKLAMA

Sto ciężarówek pracuje tu codziennie bez żadnego kierowcy

W kopalni odkrywkowej Yimin w Mongolii uruchomiono flotę autonomicznych ciężarówek elektrycznych. To pierwsze na świecie wdrożenie tego typu pojazdów w tak dużej skali. System oparto na infrastrukturze sieci 5G-Advanced od Huawei.

Ciężarówki bez kierowcy pracują na kopalni
REKLAMA

Huawei ogłosił rozpoczęcie pracy pierwszej floty 100 elektrycznych ciężarówek bezzałogowych w kopalni węgla Yimin. Pojazdy zostały opracowane w ramach współpracy firm China Huaneng, Huawei, XCMG oraz State Grid Smart Internet of Vehicles. Wdrożenie ma stanowić element szerszej strategii przejścia na transport bezemisyjny i zautomatyzowany w sektorze wydobywczym.

REKLAMA

Ciężarówki mają ograniczyć udział człowieka w transporcie na kopalni

Flota oparta jest na modelu Huaneng Ruichi, a każda z ciężarówek może przewozić do 90 ton ładunku. Zastosowanie pojazdów autonomicznych ma ograniczyć udział człowieka w transporcie wewnątrz kopalni i poprawić bezpieczeństwo w trudnych warunkach pracy.

Projekt Yimin zakłada pełną integrację pojazdów z chmurą obliczeniową i siecią telekomunikacyjną 5G Advanced. Według danych sieć zapewnia niskie opóźnienia rzędu 20 ms i umożliwia transmisję obrazu w jakości HD w czasie rzeczywistym, co wspiera systemy zarządzania flotą i zdalne sterowanie ruchem pojazdów. System CVADCS, który obsługuje lokalizację pojazdów w czasie rzeczywistym, optymalizację tras i monitoruje efektywność operacyjną, działa w chmurze Huawei. Algorytmy AI mają odpowiadać za analizę danych środowiskowych i podejmowanie decyzji w zakresie sterowania pojazdami.

Auta zwiększą efektywność kopalni

Zastosowane rozwiązania technologiczne mają zwiększyć efektywność pracy kopalni o ok. 20 proc. względem tradycyjnych metod. Jednocześnie umożliwiają działanie systemu w trybie 24/7 bez konieczności rotacji kierowców. Wszystko to jednak dopiero początkowy etap większego projektu. Już teraz zapowiedziano, że w przyszłości w Yimin ma działać ponad 300 tego typu pojazdów. Wciąż nie wiadomo, jak system sprawdzi się w trakcie użytkowania.

Najważniejsze będzie utrzymanie ciągłości pracy w zmiennych warunkach pogodowych i eksploatacyjnych oraz stabilność sieci 5G Advanced w terenie o dużym zapyleniu i utrudnionej propagacji sygnału. Pamiętajmy także, że tego typu systemu wymagają precyzji, niezawodności i odpowiedniej odporności na błędy. Czy takie okażą się te autonomiczne ciężarówki? Czas pokaże.

Zobacz także:

*Źródło zdjęcia głównego: Huawei

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-12T08:56:08+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T07:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T06:33:03+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T06:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T06:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T19:33:12+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T17:04:54+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T16:29:52+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T15:26:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T14:36:11+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T14:03:54+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T13:36:26+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T12:36:29+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T11:53:13+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T08:29:02+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T07:43:57+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T07:28:45+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T06:34:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T06:12:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-11T06:01:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA