REKLAMA

Chcą "dozbroić" strażników miejskich. Tak zwalczą plagę elektrycznych bestii

Trójmiejscy radni uważają, że strażnicy miejscy muszą mieć narzędzia, by od razu móc weryfikować, czy ktoś porusza się nieodpowiednim pojazdem. A nieprzepisowe maszyny udające rowery elektryczne to olbrzymie zagrożenie na ulicach polskich miast.

Chcą "dozbroić" strażników miejskich. Tak zwalczą plagę elektrycznych bestii
REKLAMA

W ostatnich tygodniach nasiliły się kontrole. Policjanci i strażnicy miejscy wreszcie zaczęli zwracać uwagę, czym poruszają się osoby na drogach rowerowych i chodnikach. Nie jest to reguła, jednak zwykle przerobionymi maszynami, które są w stanie osiągać zawrotne prędkości, najczęściej jeżdżą dostawcy jedzenia.

Na Spider's Web piszemy więcej o tym problemie:

REKLAMA

Jak informuje portal trójmiasto.pl, miejscy radni w Gdańsku chcą, żeby jeszcze dokładniej sprawdzać pojazdy wyjeżdżające na drogi i chodniki. Mateusz Skarbek z Koalicji Obywatelskiej w swojej interpelacji zaznaczył, że konieczne jest „zintensyfikowanie działań w celu kontroli legalności i bezpieczeństwa rowerów elektrycznych oraz hulajnóg na obszarze miasta Gdańska”.

Jego zdaniem strażnicy miejscy powinni zostać przeszkoleni i wyposażeni w narzędzia, za pomocą których udałoby się określić maksymalną prędkość wspomagania, moc silnika oraz sposób jego uruchamiania.

- Brak odpowiednich narzędzi kontrolnych może utrudniać skuteczne egzekwowanie przepisów i wpływać na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. W sprzęt taki z powodzeniem wyposażane są służby w innych Europejskich krajach – zaznaczył radny.

Działań domagają się też w nieodległej Gdyni

Miasto Wspólne Gdynia/Koalicja Ruchów Miejskich na swoim facebookowym profilu odnotowuje „coraz więcej pseudorowerów elektrycznych na skromnej siatce gdyńskich dróg rowerowych i co gorsze wśród pieszych”.

U nas najczęściej widać takie pojazdy u dostawców jedzenia. W Holandii policja zabrała się za walkę z tym sprzętem, zagrażającym zarówno pieszym jak i normalnym rowerzystom, wyposażając swoje jednostki w stacjonarne mierniki szybkości. Może czas na Gdynię? – zaapelowano.

Teoretycznie przepisy są, ale trudność sprawia ich egzekwowanie. Ewidentnie potrzebujemy zmian w całej Polsce. Trzeba zmusić platformy do większej kontroli nad tym, jak dostarczane jest jedzenie zamawiane za pomocą należących do nich aplikacji, tak jak miało to miejsce z hulajnogami na wynajem. Dzisiaj właściciele umywają ręce – interesuje ich jedynie to, żeby dostawa dojechała jak najprędzej. A czym? To już sprawa kurierów, jak zdają się mówić.

Owszem, organizowane są kursy i dostawcom zwraca się uwagę nt. bezpieczeństwa, zasad ruchu drogowego itd. W ubiegłym tygodniu Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Polski Związek Partnerów Aplikacyjnych (PZPA) i Glovo rozpoczęli w Warszawie pilotażowy program mający na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w mieście. Partnerem merytorycznym inicjatywy jest Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie. W przyszłości projekt może zostać rozciągnięty na kolejne miasta.

Jak ogłoszono, inicjatywa będzie składać się z trzech etapów.

W czasie warsztatów diagnostycznych przedstawiciele biznesu, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych zidentyfikują najważniejsze wyzwania w zakresie bezpieczeństwa ruchu związanego z usługami delivery. (…) Na podstawie wniosków z warsztatów diagnostycznych eksperci zaangażowani w projekt, opracują materiały edukacyjne (scenariusze szkoleń, infografiki) dla kurierów. Ostatni etap projektu to wdrożenie pilotażowego programu szkoleń dla dostawców, które będą realizowane przez firmy zrzeszone w PZPA i dostępne na platformie szkoleniowej Glovo.

REKLAMA

Czy w trakcie szkoleń wybrzmi, jakimi pojazdami nie wolno poruszać się po drogach dla rowerów i chodnikach? Jak mówi klasyk: czas pokaże.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-05-24T07:22:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T21:47:42+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T21:02:41+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T20:30:01+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T20:08:22+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T18:45:13+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T18:34:16+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T18:07:40+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T17:38:56+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T17:22:52+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T16:22:46+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T15:30:10+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T15:24:39+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T14:48:16+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T12:38:15+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T11:42:04+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T11:08:03+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T10:32:24+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T07:02:08+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T06:36:21+02:00
Aktualizacja: 2025-05-23T06:11:00+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T21:48:15+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T21:18:27+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T20:47:01+02:00
Aktualizacja: 2025-05-22T20:24:45+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA