Taki będzie nowy Android. Google'owi wyciekły obrazki
Pracownicy Google'a niechcący opublikowali informacje dotyczące Material 3 Expressive, tym samym zdradzając nowości w wyglądzie systemu Android 16.

Wielkimi krokami nadchodzi wydarzenie The Android Show, podczas którego Google ma zaprezentować nowości, jakie czekają nas w najnowszej wersji mobilnego systemu operacyjnego Google'a. To znaczy zaprezentować oficjalnie, bo nieoficjalnie ktoś w Mountain View ma grube palce i wcisnął przycisk "Opublikuj" zbyt wcześnie na blogu koncernu.
Google wyciekł Material 3 Expressive. Tak będzie wyglądać twój telefon
Efektem tego była omyłkowa publikacja przez Google posta na blogu, w którym koncern opisał Material 3 Expressive - nową wersję języka i stylu projektowania, który projektanci koncernu będą wykorzystywać tworzenia wyglądu produktów i usług Google'a. W tym systemu Android 16.
Omyłkowa publikacja, gdyż wpis bardzo szybko został zdjęty ze strony Google'a. Jego kopia - aczkolwiek bez grafik - znajduje się w Wayback Machine, a garść ilustracji zdołała pobrać redakcja serwisu 9to5Google.
Jak możemy przeczytać w treści publikacji, Material 3 Expressive to "odważny nowy kierunek projektowania" Google'a, który jest "najbardziej szczegółowo przeanalizowaną aktualizacją systemu projektowania Google w historii". Google chce, aby aplikacje projektowane z użyciem "M3 Expressive" "wykraczały poza proste, przejrzyste i nudne projekty, tworząc interfejsy, które łączą się z ludźmi na poziomie emocjonalnym”. Oprócz pełnej nazwy Material 3 Expressive, Google w blogu stosuje również nazwy "M3 Expressive" lub po prostu "expressive design".
Ekspresyjny design sprawia, że coś czujesz. Inspiruje emocje, komunikuje funkcje i pomaga użytkownikom osiągnąć ich cele. To projektowanie z duszą. Podstawowymi elementami wyrazistego wzornictwa są kolory, kształty, rozmiary, ruch i zamknięcie. Te aspekty projektowania są również fundamentalne dla tego, co sprawia, że produkt jest bardziej użyteczny, zwracając uwagę na to, co ważne w interfejsie: wyróżnianie kluczowych działań i grupowanie podobnych elementów

Oprócz zatrudnienia tandemu specjalistów i projektantów, którzy wiedzą co w trawie piszczy i na podstawie obecnych trendów zaprojektowali aspekty wizualne, Google zainwestowało także w badania kognitywistyczne. Badacze Google sprawdzali m.in. na jakich obiektach oczy skupiają uwagę, emocjonalne reakcje na różne projekty, a także prowadzili eksperymenty mające na celu sprawdzić jak intuicyjne w użyciu są interfejsy, oraz przeprowadzili badania metodą ankietową, by sprawdzić ogólne preferencje użytkowników.

Badania Google wykazały, że „wyraziste projekty są łatwiejsze w użyciu” i pomagają użytkownikom „szybko dostrzec kluczowe działania na każdym ekranie i szybciej nawigować”.
Kiedy patrzymy na konkretne projekty, takie jak poniższe ekrany studium przypadku aplikacji e-mail, możemy bezpośrednio zobaczyć korzyści płynące z zasad ekspresji. Na przykład przycisk Wyślij w nowym projekcie jest większy, umieszczony tuż nad klawiaturą i wykorzystuje dodatkowy kolor, aby zwrócić na niego uwagę. Możemy to porównać z nieekspresyjnym projektem, który umieszcza mały przycisk Wyślij na pasku narzędzi w górnej części ekranu wraz z innymi elementami sterującymi, takimi jak dołączanie pliku. Gdy uczestnicy zostali poproszeni o „wysłanie wiadomości e-mail” w aplikacji, ich oczy widziały przycisk 4 razy szybciej w wyrazistym projekcie


Material 3 Expressive wydaje się być całkiem ciekawym nurtem w jakim podążą projektanci Google, bowiem odrzuca on dotychczasowe ramy ikon i czcionek robionych "pod linijkę", dając pole do ekspresji i - miejmy nadzieję - indywidualizacji interfejsu. Jednocześnie Google prezentuje jedynie to, co znajdziemy w czystym Androidzie 16, podczas gdy zdecydowana większość użytkowników posiada urządzenia z nakładkami własnymi producentów, które prawdopodobnie przytulą dotychczasowe trendy projektowania, aniżeli zaadaptują nowy język Google'a.