REKLAMA

Chiny wchodzą do naddźwiękowego wyścigu. Czy Concorde znajdzie swojego następcę?

Naddźwiękowa rewolucja w lotnictwie cywilnym może nadejść szybciej, niż się spodziewano. Chiny oficjalnie zapowiedziały prace nad odrzutowcem, który nie tylko przewyższy legendarnego Concorde’a pod względem osiągów, ale będzie też bardziej ekologiczny i komfortowy.

Chiny wchodzą do naddźwiękowego wyścigu. Czy Concorde znajdzie swojego następcę?
REKLAMA

Chiński koncern Comac przedstawił plany nowego samolotu naddźwiękowego, C949, który ma latać z prędkością Mach 1,6 i przewozić 48 pasażerów. To ambitny projekt, który może na nowo zdefiniować przyszłość podróży powietrznych.

REKLAMA

Prędkość, zasięg i komfort

Inżynierowie z państwowego przedsiębiorstwa produkującego samoloty Comac ujawnili plany nowego samolotu w artykule naukowym opublikowanym w ostatnich dniach.

Comac C949 ma osiągać prędkość 1,6 razy wyższą od prędkości dźwięku, czyli około 1 975 km/h. To mniej niż Concorde, który rozwijał prędkość Mach 2,2 (2 154 km/h), ale nowy chiński projekt ma inne zalety.

Zasięg C949 ma wynosić imponujące 11 tys. km, co oznacza, że samolot będzie mógł pokonać trasę z Londynu do Kuala Lumpur bez międzylądowania. Dla porównania Concorde był w stanie przelecieć maksymalnie 7 250 km. Dzięki zwiększonemu zasięgowi samolot będzie mógł lecieć bez międzylądowania z Szanghaju do Los Angeles w około pięć godzin. To 10,5 tys. km.

Podróż na pokładzie C949 ma być też bardziej komfortowa niż w legendarnym francusko-brytyjskim Concorde. Samolot zaprojektowano z myślą o 168 pasażerach, czyli o 40 więcej niż mógł pomieścić Concorde. To zwiastuje bardziej przestronną kabinę i większy komfort dla podróżujących.

Więcej przeczytasz na Spider's Web:

Mniej hałasu, więcej możliwości

Jednym z głównych problemów Concorde’a były głośne gromy dźwiękowe, które sprawiały, że samolot miał ograniczoną możliwość latania nad lądem. C949 ma rozwiązać ten problem dzięki innowacyjnej konstrukcji kadłuba zmieniającego kształt o nazwie "reverse-camber", która redukuje fale uderzeniowe i minimalizuje hałas.

Według inżynierów Comac, gromy dźwiękowe nowego samolotu będą wynosiły 89,3 decybela, podczas gdy w przypadku Concorde’a było to aż 105 dB.

Według inżynierów samolot będzie wyposażony w system fly-by-wire zasilany sztuczną inteligencją z pełnym dostępem do sterowania, aby radzić sobie z ekstremalną nieliniowością aerodynamiczną i przeciwdziałać utracie stabilności. 

Powrót ery superszybkich lotów

Naddźwiękowe lotnictwo pasażerskie zakończyło się w 2003 r. wraz z wycofaniem Concorde’a, między innymi po katastrofie w 2000 r. w Paryżu, która pochłonęła 113 ofiar. Od tamtej pory wielokrotnie podejmowano próby przywrócenia tego sposobu podróżowania, ale żaden projekt nie przeszedł jeszcze do fazy komercyjnej.

Amerykańskie start-upy, takie jak Boom Supersonic, a nawet NASA również pracują nad nowymi maszynami.

REKLAMA

Na razie Comac przedstawił jedynie teoretyczne plany swojego superszybkiego samolotu, ale jeśli uda się je zrealizować, C949 może stać się przełomem w lotnictwie pasażerskim. Przedsięwzięcie to świadczy o rosnącej ambicji Chin w branży lotniczej i ich chęci rywalizacji z USA i Europą.

Czy Concorde znajdzie godnego następcę? Przyszłość supersonicznych podróży pasażerskich może być bliżej, niż nam się wydaje.

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-06-13T20:04:08+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T19:24:22+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T19:08:42+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T18:28:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T18:03:50+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T17:58:48+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T17:09:28+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T16:07:40+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T16:00:57+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T15:44:17+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T15:27:02+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T15:03:50+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T14:57:29+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T13:55:21+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T13:41:14+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T10:40:23+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T08:04:13+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T07:51:38+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T07:00:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-13T06:21:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T21:19:01+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T20:50:31+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T20:37:00+02:00
Aktualizacja: 2025-06-12T19:32:48+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA