Budowa CPK ruszyła. Tak będzie przebiegać
Centralny Port Komunikacyjny wraca na czołówki serwisów informacyjnych, a projekt wkracza w kolejną fazę. Jak zapowiedział wiceminister infrastruktury Maciej Lasek, do końca 2025 r. spółka CPK ogłosi nowe przetargi o łącznej wartości około 30 mld zł.

Budowa CPK już ruszyła, w pierwszej kolejności w Łodzi - powiedział w rozmowie w RMF FM Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, pytany o obecną fazę prac przy budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wiceminister infrastruktury dopowiedział, że w Łodzi powstaje tunel kolei dużych prędkości.
To już będą przetargi na budowę.(...) 5, 7, 10 mld zł dla budowy długich odcinków kolei, nie czterokilometrowych, a trzydziesto- czy czterdziestokilometrowych. Samo lotnisko też jest w tym ujęte - mówił podsekretarz stanu. Przetargi na lotniskową część mają dotyczyć terminala czy wspólnej części podziemnego dworca kolejowego z terminalem.
Kolejowe rewolucje na horyzoncie
Wśród planowanych przetargów znajdą się te absolutnie kluczowe dla przyszłości CPK. Na liście zadań spółki jest m.in. ogłoszenie tzw. dialogu konkurencyjnego na budowę terminala lotniczego – czyli serca przyszłego lotniska. To właśnie tam mają lądować i startować samoloty obsługujące nawet 40 mln pasażerów rocznie w pierwszym etapie działania portu.
Równolegle ruszyć mają przetargi dotyczące pierwszego odcinka Kolei Dużych Prędkości (KDP) – na trasie Warszawa–Łódź. Ten fragment to nie tylko jedna z najważniejszych linii CPK, ale też pierwszy realny test dla całej kolejowej części projektu. W planie jest również zaprojektowanie i budowa 90 km nowych dróg wokół przyszłego lotniska, wraz z ich wpięciem do istniejącej sieci dróg krajowych.
To nie są już szkice na papierze. To realne postępowania, które – jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem – przekształcą te tereny w gigantyczny plac budowy. A potem – w najważniejszy węzeł transportowy Europy Środkowo-Wschodniej.
Więcej na Spider's Web:
CPK buduje kolej do Łodzi
Centralny Port Komunikacyjny rozstrzygnął już przetarg na drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Inwestycja jest częścią kluczowej linii nr 85, czyli kolejowego „Y”, która do 2032 r. połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 r. umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania. Rozpoczęcie prac budowlanych jest możliwe jeszcze w tym roku.
Rozstrzygnięty przetarg dotyczy budowy tunelu od komory „Retkinia” do komory „Fabryczna” wraz z infrastrukturą niezbędną do funkcjonowania tunelu, komór i linii kolejowej. Wybrana oferta na wykonanie tego zadania, opiewająca na kwotę 1 mld 761 mln zł netto, została najwyżej oceniona przez komisję przetargową.

Inwestycja CPK w Łodzi to element infrastruktury strategicznej, który stanowi też ogromny impuls dla regionu łódzkiego i dobrą wiadomość dla mieszkańców. Tunel dalekobieżny CPK jest kluczowym elementem trasy KDP, która zbliży Warszawę do Łodzi i umożliwi realizację połączeń kolejowych z prędkością do 350 km/h, co przełoży się na bezkonkurencyjne czasy przejazdów nie tylko między tymi miastami, ale też np. do Poznania i Wrocławia. Inwestycja CPK jest ściśle skoordynowania z budową tunelu aglomeracyjnego PKP PLK, który usprawni przejazd między dzielnicami Łodzi - mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Łódzki tunel CPK drążony tarczą zmechanizowaną TBM będzie miał średnicę ok. 14 m i ok. 4,6 km długości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h. Będzie to najdłuższy i najszerszy tunelowy obiekt kolejowy wydrążony jednym odcinkiem w Polsce. Przebieg przez centrum Łodzi – pod istniejącą, gęstą zabudową – stanowi dodatkowe wyzwanie realizacyjne i konieczność zastosowania możliwie najlepszych rozwiązań asekuracyjnych.
Tempo prac nabiera rozpędu
Wbrew temu, co można było sądzić na podstawie medialnych doniesień z początku roku, projekt CPK nie został zahamowany. Przeciwnie – jak zaznacza Maciej Lasek, tempo prac nie tylko nie zwolniło, ale wręcz przyspieszyło. Tylko w 2024 r. ogłoszono około 60 przetargów o łącznej wartości ponad 8,3 mld zł.
To efekt urealnienia projektu, który – po wielu analizach – został przycięty do bardziej realistycznych i osiągalnych założeń. Co ważne, nawet po tych zmianach, inwestycja pozostaje imponująca w skali, a jej wpływ na polską gospodarkę, transport i zatrudnienie może być kolosalny.
CPK coraz bardziej realne
Zaktualizowany harmonogram przyjęty przez rząd 31 stycznia 2024 r. zakłada, że nowe lotnisko zostanie uruchomione pod koniec 2032 r. A to tylko część planu. Całkowity budżet na inwestycje związane z CPK – obejmujące zarówno przygotowania, jak i zasadnicze roboty budowlane – ma wynieść 131,7 mld zł.
W skład CPK wejdzie nowoczesny port lotniczy, zintegrowany z siecią kolei dużych prędkości i nową infrastrukturą drogową. Lokalizacja? Około 37 km na zachód od Warszawy, na terenie gminy Baranów. To tam powstać ma nowe centrum logistyczne Polski – z lotniskiem obsługującym zarówno ruch pasażerski, jak i cargo.
Wielka kasa, wielkie wyzwania
CPK to nie tylko temat dla polityków i inżynierów. Jeśli projekt faktycznie zostanie zrealizowany zgodnie z planem, może mieć realny wpływ na życie milionów Polaków. Skrócenie czasu podróży między miastami, więcej bezpośrednich połączeń kolejowych i lotniczych, a także rozwój miejsc pracy – zarówno przy samej budowie, jak i późniejszej obsłudze infrastruktury – to tylko niektóre z możliwych efektów.
Projekt CPK to jedno z najbardziej ambitnych przedsięwzięć infrastrukturalnych w historii Polski. I jak każda wielka inwestycja, budzi emocje, pytania i wątpliwości. Ale jeśli rządowi uda się utrzymać tempo z 2024 r. i zrealizować zapowiedzi przetargów za 30 mld zł w 2025 r. – to nawet najwięksi sceptycy będą musieli przyznać, że coś się rzeczywiście dzieje.
Warto więc trzymać rękę na pulsie. Bo to nie tylko temat dla branży budowlanej czy transportowej – ale potencjalny gamechanger dla całej Polski.