Tak będzie wyglądać kluczowy odcinek kolei dużych prędkości. CPK podał szczegóły
Do budowy i otwarcia CPK jeszcze daleka droga, ale wiemy coraz więcej na temat tras dowożących do lotniska. Niedawno poznaliśmy szczegóły związane z rozkładem jazdy, a teraz możemy przyjrzeć się bliżej temu, jak będzie wyglądać infrastruktura kluczowego odcinka kolei dużych prędkości.

Pociągi mają być wygodne, szybkie i regularne – dojazd koleją do CPK nie powinien być problemem, jak wynika z niedawnej zapowiedzi wiceprezesa spółki. Na linii Y kolej kursować będzie co pół godziny, a tzw. ekspresy lotniskowe połączą port ze stolicą w 15 min. Ma to być podstawowy sposób „szybkiego dotarcia na lotnisko”.
Teraz CPK ujawnia, jak wyglądać będzie infrastruktura kluczowego odcinka kolei dużych prędkości
- Prace nad dokumentacją projektową dla odcinka linii kolejowej Warszawa - Łódź są już bardzo zaawansowane. Otrzymaliśmy wizualizacje kluczowych elementów planowanej infrastruktury takich jak wiadukty, budynki obsługi tunelu, baza utrzymania czy przebieg linii kolejowej w terenie. Wszystkie obiekty zostały zaprojektowane w taki sposób, aby harmonijnie wpisać się w otaczający krajobraz – ogłosiła spółka.
Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana to najbardziej zaawansowany fragment budowanej w Polsce sieci KDP. Zostanie oddana do użytku w 2032 r. wraz z lotniskiem.
CPK już teraz zaznacza, że projekt linii będzie „wzorcem dla przyszłych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce i Europie”. A to wszystko ma być możliwe za sprawą integracji z krajobrazem, przyjaznych środowisku materiałów i technologii oraz skupieniu się bezpieczeństwie użytkowników.

Na wizualizacjach zobaczyliśmy budynek obsługi tunelu. Przypomina mi szykowany dworzec Łódź Kaliska, co w sumie nie jest komplementem ani dla jednego, ani dla drugiego. W końcu to żaden powód do dumy dla dworca, że wygląda jak infrastruktura obsługująca tunel. A i ta budowla nie ma co cieszyć się z porównań do bardzo rozczarowującej architektury.
CPK podkreśla, że zarówno przy budynku obsługi tunelu, jak i bazach utrzymania zieleń ma być bardzo ważnym elementem. Na elewacjach będą pnące się rośliny, wzdłuż drogi wjazdowej poprowadzony zostanie szpaler drzew, a wokół parkingów wyrosną wysokie trawy.
Ważnym elementem linii będzie długi na prawie 10 km tunel pod Odolanami

Został zaprojektowany jako obiekt dwunawowy. „Jego forma architektoniczna i rozwiązania funkcjonalne podkreślają zrównoważone podejście do rozwoju infrastruktury publicznej” – zaznacza CPK.
W dłuższej perspektywie przyczyni się ona do zwiększenia powierzchni biologicznie czynnej oraz pochłaniania pyłów i dwutlenku węgla. Jest to szczególnie istotne w kontekście ograniczania negatywnego wpływu inwestycji na środowisko. Zastosowane zostaną powłoki antygrafitti odporne na działanie warunków atmosferycznych, co zmniejszy koszty eksploatacji – wyjaśnia spółka.
Bezpieczeństwo użytkowników gwarantować ma dwunitkowa konstrukcja tunelu. W razie potrzeby każda z naw może pełnić funkcję obszaru ewakuacyjnego – czytamy.
Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa – Łódź pozwoli na pokonanie tej trasy najszybszym pociągiem dużych prędkości w około 40 min, czyli niemal 2 razy szybciej niż obecnie.
Zdjęcia: CPK