REKLAMA

Tak będzie wyglądać kluczowy odcinek kolei dużych prędkości. CPK podał szczegóły

Do budowy i otwarcia CPK jeszcze daleka droga, ale wiemy coraz więcej na temat tras dowożących do lotniska. Niedawno poznaliśmy szczegóły związane z rozkładem jazdy, a teraz możemy przyjrzeć się bliżej temu, jak będzie wyglądać infrastruktura kluczowego odcinka kolei dużych prędkości.

Tak będzie wyglądać kluczowy odcinek kolei dużych prędkości. CPK podał szczegóły
REKLAMA

Pociągi mają być wygodne, szybkie i regularne – dojazd koleją do CPK nie powinien być problemem, jak wynika z niedawnej zapowiedzi wiceprezesa spółki. Na linii Y kolej kursować będzie co pół godziny, a tzw. ekspresy lotniskowe połączą port ze stolicą w 15 min. Ma to być podstawowy sposób „szybkiego dotarcia na lotnisko”.

Teraz CPK ujawnia, jak wyglądać będzie infrastruktura kluczowego odcinka kolei dużych prędkości

REKLAMA

- Prace nad dokumentacją projektową dla odcinka linii kolejowej Warszawa - Łódź są już bardzo zaawansowane. Otrzymaliśmy wizualizacje kluczowych elementów planowanej infrastruktury takich jak wiadukty, budynki obsługi tunelu, baza utrzymania czy przebieg linii kolejowej w terenie. Wszystkie obiekty zostały zaprojektowane w taki sposób, aby harmonijnie wpisać się w otaczający krajobraz – ogłosiła spółka.

Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana to najbardziej zaawansowany fragment budowanej w Polsce sieci KDP. Zostanie oddana do użytku w 2032 r. wraz z lotniskiem.

CPK już teraz zaznacza, że projekt linii będzie „wzorcem dla przyszłych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce i Europie”. A to wszystko ma być możliwe za sprawą integracji z krajobrazem, przyjaznych środowisku materiałów i technologii oraz skupieniu się bezpieczeństwie użytkowników.

Na wizualizacjach zobaczyliśmy budynek obsługi tunelu. Przypomina mi szykowany dworzec Łódź Kaliska, co w sumie nie jest komplementem ani dla jednego, ani dla drugiego. W końcu to żaden powód do dumy dla dworca, że wygląda jak infrastruktura obsługująca tunel. A i ta budowla nie ma co cieszyć się z porównań do bardzo rozczarowującej architektury.

CPK podkreśla, że zarówno przy budynku obsługi tunelu, jak i bazach utrzymania zieleń ma być bardzo ważnym elementem. Na elewacjach będą pnące się rośliny, wzdłuż drogi wjazdowej poprowadzony zostanie szpaler drzew, a wokół parkingów wyrosną wysokie trawy.

Ważnym elementem linii będzie długi na prawie 10 km tunel pod Odolanami

Został zaprojektowany jako obiekt dwunawowy. „Jego forma architektoniczna i rozwiązania funkcjonalne podkreślają zrównoważone podejście do rozwoju infrastruktury publicznej” – zaznacza CPK.

W dłuższej perspektywie przyczyni się ona do zwiększenia powierzchni biologicznie czynnej oraz pochłaniania pyłów i dwutlenku węgla. Jest to szczególnie istotne w kontekście ograniczania negatywnego wpływu inwestycji na środowisko. Zastosowane zostaną powłoki antygrafitti odporne na działanie warunków atmosferycznych, co zmniejszy koszty eksploatacji – wyjaśnia spółka.

Bezpieczeństwo użytkowników gwarantować ma dwunitkowa konstrukcja tunelu. W razie potrzeby każda z naw może pełnić funkcję obszaru ewakuacyjnego – czytamy.

Linia kolejowa nr 85 na odcinku Warszawa – Łódź pozwoli na pokonanie tej trasy najszybszym pociągiem dużych prędkości w około 40 min, czyli niemal 2 razy szybciej niż obecnie.

REKLAMA

Zdjęcia: CPK

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-04-09T05:53:00+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA