REKLAMA

Zakaz smartfonów w szkołach nie działa. Naukowcy mówią, co jest z nim nie tak

Według wyników najnowszego badania zakaz smartfonów w szkołach "nie realizuje zakładanych celów". Uczniom bez smartfonów w szkołach nie jest ani lepiej, ani gorzej - za to jest im gorzej bez limitów w domu.

Zakaz smartfonów w szkołach nie działa. Naukowcy mówią, co jest z nim nie tak
REKLAMA

Od wielu lat - i to nie tylko w Polsce - dokonywane są wysiłki na rzecz ograniczenia obecności telefonów komórkowych i smartfonów w szkołach. Pedagodzy, ale i nierzadko sami rodzice rzucają wobec urządzeń mobilnych poważne oskarżenia. Ich zdaniem smartfony przyczyniają się do pogorszenia samopoczucia najmłodszych, wspierają rozwój uzależnienia od ekranów, czy promują społecznie nieakceptowalne działania i zachowania.

Z tymi zarzutami gotowi są polemizować brytyjscy naukowcy, których wyniki badań podważają te deklaracje - nawet jeżeli telefony w szkołach są zabronione, to nastolatki uczące się w owych placówkach nie są szczęśliwsze w porównaniu do rówieśników ze szkół, gdzie nie ma zakazu.

REKLAMA

Zakaz smartfonów w szkołach z korzyścią dla młodzieży? Naukowcy: ani z korzyścią, ani ze szkodą

Badacze z brytyjskiego Uniwersytetu w Birmingham opublikowali na łamach czasopisma The Lancet Regional Health - Europe wyniki przeprowadzonego przez siebie badania, w którym przeprowadzono obserwację nastolatków korzystających ze smartfonów oraz wpływu na nich.

W badaniu uczestniczyło 1227 nastolatków w wieku od 12 do 15 lat z 30 szkół w Wielkiej Brytanii. W 20 z tych szkół wprowadzone były restrykcyjne zasady korzystania ze smartfonów - lub ich całkowity zakaz - podczas przebywania w placówce. W 10 z nich zasady były luźne, pozwalając uczniom na korzystanie z elektroniki w czasie zajęć.

Na początku eksperymentu każdy z uczestników musiał wypełnić ankietę dotyczącą oceny własnego samopoczucia psychicznego, lęku, depresji, aktywności fizycznej, snu, zachowania w klasie, problematycznego korzystania z mediów społecznościowych oraz korzystania ze smartfonów i mediów społecznościowych. Tę samą ankietę musieli wypełnić po okresie obserwacji trwającym od 4 do 8 tygodni. W czasie obserwacji uczniowie nosi zegarki z akcelerometrem dostarczającym naukowcom o aktywności fizycznej, a poprzez specjalną aplikację na smartfony uczniowie przekazywali badaczom informacje o aktywności na swoich smartfonach. W badaniu brali udział także nauczyciele, którzy przekazali naukowcom swoje obserwacje zmiany zachowania i ocen badanych uczniów.

Choć analiza zgromadzonych danych wykazała, że w czasie zajęć szkolnych grupa uczniów ze szkół o rygorystycznym podejściu korzystała znacznie mniej ze smartfonów i mediów społecznościowych, to wszystkie inne wskaźniki były równe pomiędzy obiema grupami. Naukowcy nie zauważyli istotnych zmian częstotliwości korzystania ze smartfonów i mediów społecznościowych poza szkołą. Obie grupy nie wykazywały również ponad lub poniżej przeciętnych wyników w nauce ani zmian nastroju.

"Problem należy rozważyć w tandemie"

Jednocześnie porównując informacje zebrane od uczestników, którzy wykazywali największą i najmniejszą częstotliwość korzystania ze smartfonów i mediów społecznościowych, badacze zauważyli korelację pomiędzy aktywnością na smartfonach a zachowaniem w szkole i poza nią. Według uczonych z Birmingham wydłużony czas korzystania ze smartfonów i mediów społecznościowych był powiązany z gorszym samopoczuciem psychicznym, wzrostem lęku i obniżeniem nastroju. Ponadto długi czas korzystania z telefonu i mediów społecznościowych korelował z gorszymi wynikami w zakresie aktywności fizycznej i snu, a także osiągnięć i zachowań destrukcyjnych. Korelacja nie oznacza jednak związku przyczynowo-skutkowego.

W podsumowaniu badania naukowcy stwierdzili, że nie ma dowodów na poparcie stosowania zasad szkolnych, które zabraniają korzystania z telefonu w czasie przebywania w szkole i "w obecnej formie nie realizują zakładanych celów".

Zgromadzone przez nas dane sugerują, że interwencje mające na celu ograniczenie czasu spędzanego na telefonie/mediach społecznościowych w celu pozytywnego wpływu na samopoczucie psychiczne nastolatków są wiarygodne, ale zarówno w szkole, jak i poza nią powinny być rozpatrywane w tandemie. […] Przy opracowywaniu nowych wytycznych i interwencji, korzystanie z telefonu i mediów można traktować jako część „kompozycyjnej całości”, w której wytyczne dotyczące czasu spędzanego na telefonie/mediach koncentrują się na uzyskaniu „właściwej równowagi” między czasem spędzanym na urządzeniach a innymi codziennymi zachowaniami związanymi ze stylem życia. Podejście to niekoniecznie wyklucza restrykcyjne zasady korzystania z telefonów komórkowych w szkołach, ale zasady te byłyby powiązane z szerszym holistycznym podejściem do korzystania z telefonów komórkowych i mediów społecznościowych przez nastolatków.

REKLAMA

Może zainteresować cię także:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-08T13:59:04+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:21:26+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T12:51:43+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T10:31:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T06:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:44:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:41:14+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T19:59:16+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:13:17+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:07:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T17:31:21+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:46:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:34:41+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T15:59:53+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T13:44:56+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T13:33:42+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T12:17:35+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T11:08:05+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T09:46:17+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T09:03:03+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T08:25:44+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA