Pasażerowie mają problem. Krakowskie MPK zaatakowane przez hakerów
„Głównym celem działania był paraliż operacyjny krakowskiej komunikacji miejskiej” – informuje przewoźnik. Problemy występowały już wczoraj, ale teraz poznaliśmy przyczyny. MPK w Krakowie przestrzega pasażerów, bo skutki działań cyberprzestępców mogą być jeszcze poważniejsze.
We wtorek 3 grudnia Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie informował o awarii informatycznej systemu sprzedażowego biletów okresowych poprzez miejskie strony internetowe oraz aplikacje. Dziś rano portal lovekrakow.pl donosił, że nie działają rozkłady jazdy, strona internetowa i automaty biletowe. Powołując się na nieoficjalne informacje, serwis wyjaśniał, że doszło do ataku hakerskiego.
MPK w Krakowie: tak, padliśmy ofiarą hakerów
- Informujemy, że awaria systemów informatycznych wpływających na obecne problemy w funkcjonowaniu m.in. systemów sprzedaży biletów, strony internetowej MPK oraz innych systemów informatycznych to efekt ataku hakerskiego, który został przeprowadzony wcześnie rano, we wtorek 3 grudnia – informuje MPK w Krakowie.
Z uzyskanych przez MPK informacji wynika, że za atakiem stoi „międzynarodowa grupa hakerska przeprowadzająca na zlecenie ataki na przedsiębiorstwa”. Według przewoźnika „głównym celem działania był paraliż operacyjny krakowskiej komunikacji miejskiej”, o czym świadczy tryb i skala ataku. Sprawa została już zgłoszona na policję oraz do służb zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Powiadomiono również Urząd Ochrony Danych Osobowych.
MPK: raczej nie doszło do wycieku danych
Póki co nie ma dowodów potwierdzających ewentualną kradzież danych osobowych – zarówno pasażerów, jak i samych pracowników MPK.
Jednak zdecydowaliśmy, że o takim ryzyku powiadomimy wszystkie zainteresowane osoby. W przypadku stwierdzenia naruszenia poufności danych będziemy informować odrębnym komunikatem osoby, których potencjalnie może to dotyczyć. Niezależnie od powyższych działań prosimy wszystkich naszych klientów, współpracowników i pracowników, którzy posiadają dane w naszym systemie o zwrócenie szczególnej uwagi na dziwne i nietypowe maile, telefony, próby kontaktu. Zalecamy również zastrzeżenie numeru PESEL.
- apeluje przewoźnik.
Krakowskie MPK zapewnia, że wykorzystało opracowane na takie sytuacje procedury i utrzymuje niezakłócone działanie zajezdni oraz stacji obsług. Podkreślono również, że MPK cały czas realizuje usługę przewozową w pełnym zakresie.
„Pasażerów prosimy o wyrozumiałość i cierpliwość. Bardzo przepraszamy za wszelkie niedogodności w obsłudze zakupu biletów. Przypominamy, że cały czas bilety okresowe można kupić w aplikacji mobilnej iMKA oraz w automatach zamontowanych w pojazdach i w automatach biletowych KKM – w tych urządzaniach można płacić kartą płatniczą oraz gotówką. W przypadku chęci zakupu biletów do kasowania można to zrobić także w aplikacjach mobilnych (mPay, iMKA, moBiLET, SkyCash, jakdojade lub zbiletem.pl (bilety wspólne 70-minutowe w aplikacjach: iMKA oraz mPay). Kontrolerzy biletowi podczas kontroli w tramwajach i autobusach respektują wszelkie potwierdzenia płatności, w tym mailowe” – podkreślono w komunikacie.
Przeczytaj więcej o zabezpieczeniach:
Zdjęcie główne: Dutch_Photos / Shutterstock.com