Polski urząd bierze się za Facebooka. Ktoś wreszcie powiedział "sprawdzam"
Usunięcie przez Facebooka podglądu linków do artykułów prasowych sprawiło, że sprawą zainteresował się UOKiK. Urząd sprawdzi, jak decyzja Mety wpłynęła na media i czy doszło do naruszenia ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów.
20 września w życie weszło znowelizowana ustawa o prawie autorskim, w myśl której koncerny technologiczne wykorzystujące w swoich wyszukiwarkach czy portalach społecznościowych treści z mediów, mają nakaz płacenia za te nie. Koncernowi Meta - właścicielowi Facebooka, Instagrama, Threads, ale i komunikatorów Messenger i Whatsapp - nowe polskie prawo się co najmniej nie spodobało, bo w odwecie zaczął blokować wyświetlanie podglądów linków w postach na Facebooku.
Sprawa wywołała nie tylko burzę w mediach, ale także zainteresowała Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), który wszczął postępowanie w sprawie.
Blokowanie podglądu linku na Facebooku zainteresowało UOKiK. Urząd sprawdza, czy nie doszło do wykorzystania dominującej pozycji na rynku
Jak poinformował presserwis.pl, Polscy wydawcy treści otrzymali od UOKiK pisma w sprawie blokowania podglądów linków w postach na Facebooku. W nim urząd pyta wydawców o m.in. wpływ decyzji o blokowaniu podglądu na działalność redakcji, o to czy koncern odpowiednio wyjaśnił im swoją decyzję o blokowaniu linków lub zmianie algorytmu, oraz czy Meta podjęła - w myśl znowelizowanej ustawy o prawie autorskim - negocjacje dotyczące płacenia za treści.
Jednym z odbiorców pisma UOKiK jest Izba Wydawców Prasy, która ma pomóc urzędowi zebrać informacje dotyczące. wpływu decyzji Mety na media. Jednak jak przekazał Andrzej Andrysiak, szef Stowarzyszenia Gazet Lokalnych, pismo UOKiK póki co nie wpłynęło do SGL. Stowarzyszenie zrzesza 53 wydawców prowadzących 62 tygodniki lokalne oraz 69 witryn internetowych, takie jak Życie Podkarpackie czy czaschojnic.pl, które odczuły decyzję Mety, lecz nie mają instrumentów, by samodzielnie walczyć z gigantem.
Zdaniem Mety posty mediów to "raptem 3 proc. treści oglądanych przez użytkowników", w co wydawcy są akurat zgodni uwierzyć, gdyż koncern - nie tylko w Polsce - stale i konsekwentnie ucina zasięgi stronom i profilom powiązanym z mediami.
Presserwis.pl przytoczył ostatnie badanie Mediapanel PBI/Gemius, z którego wynika, że 20 największych polskich serwisów internetowych z treściami redakcyjnymi w dniach 20-29 września zanotowało o 31,1 proc. mniej odsłon przychodzących z mediów społecznościowych w porównaniu do okresu 30 sierpnia - 8 września.
Najwięcej odsłon z serwisów społecznościowych stracił serwis Naszemiasto.pl - aż 6,5 mln, a realnych użytkowników - serwis Onet.pl, bo aż 452 tys. Dla serwisów Naszemiasto.pl generowały ponad 21 proc. odsłon (spadek do 16 proc.) - najwięcej wśród dużych serwisów.
Może zainteresować cię także:
Zdjęcie główne: gioele piccinini / Shutterstock