Czy kupisz PlayStation 6 z sercem od Intela? Bo o to toczy się walka
PlayStation - zdecydowanie najpopularniejsza stacjonarna konsola na rynku - już od trzech generacji budowana jest na technologii od firmy AMD, wykorzystując zaawansowaną architekturę Zen i moc graficzną technologii Radeon. Ale czy nie czas na zmiany? Intel rozpoczął Wielkie Kuszenie i wiemy już, co z tego wyniknęło.
Konsolowe giganty, takie jak PlayStation i Xbox, od lat korzystają z technologii AMD, co ma kluczowe znaczenie dla ich wydajności i możliwości. Zarówno PlayStation 5, jak i Xbox Series X są napędzane przez zaawansowane układy SoC (System on Chip) od AMD, które łączą w sobie procesory Zen 2 oraz karty graficzne RDNA2. Dzięki temu obie konsole oferują znacznie wyższą wydajność w porównaniu do swoich poprzedników, co przekłada się na lepsze wrażenia z gry dla użytkowników.
Jednym z głównych powodów, dla których Sony i Microsoft zdecydowały się na współpracę z AMD, są koszty produkcji. AMD oferuje konkurencyjne ceny swoich komponentów, co pozwala producentom konsol na utrzymanie atrakcyjnych cen dla konsumentów. Dodatkowo, integracja procesora i karty graficznej w jednym układzie SoC pozwala na zmniejszenie kosztów produkcji oraz zwiększenie efektywności energetycznej, co jest kluczowe w kontekście długotrwałego użytkowania konsol.
Nie przegap:
Kolejnym istotnym aspektem jest architektura AMD, która jest dobrze znana i ceniona przez deweloperów gier. Dzięki temu, tworzenie gier na konsole PlayStation i Xbox jest bardziej efektywne i mniej skomplikowane. W przeszłości niektóre konsole, takie jak PlayStation 3, miały problemy z niełatwą do opanowania architekturą, co utrudniało deweloperom optymalizację gier. W przypadku AMD, deweloperzy mają do dyspozycji narzędzia i wsparcie, które ułatwiają proces tworzenia gier.
AMD nie nadąża we wszystkim. Stąd PlayStation 5 Pro. I stąd poszukiwania alternatywy
PlayStation 5 Pro powstał między innymi z uwagi na techniczne niedociągnięcia AMD. Firma nadal nie ma w swojej ofercie technologii sprzętowej akceleracji obliczeń wykorzystujących uczenie maszynowe - w przeciwieństwie do Intela (XeSS) i Nvidii (DLSS). Ma tylko software’owy mechanizm FSR, który działa imponująco, ale tylko mając na uwadze zasadę jego działania. PlayStation, przygotowując technologię rekonstrukcji obrazu w PlayStation 5 Pro, zmuszone było opracować własne rozwiązanie (PSSR), bo jego partner sprzętowy nadal nie oferuje stosownego rozwiązania.
Należy z całą pewnością założyć, że choć związek z AMD jest bardzo ścisły - nie tylko za sprawą poniekąd bardzo udanych, mimo niedociągnięć, układów, ale też z uwagi na zgodność wsteczną. Trzymanie się podobnej technologii układów scalonych znacząco ułatwia projektowanie konsol, które nie tylko uruchamiają gry bieżącej generacji, ale również minionych. Należy jednak również założyć, że Sony nieustannie analizuje rynek w poszukiwaniu jeszcze lepszego partnera. Do tego miana, jak się właśnie okazało, niedawno aspirował Intel.
Dla Intela sojusz z PlayStation byłby zbawieniem z dwóch powodów. Po pierwsze, firma sama produkuje swoje układy scalone, a PlayStation fantastycznie się sprzedaje. Kilkadziesiąt milionów PlayStation 6 z Intelem oznaczałoby dla Intela dodatkowe wpływy z produkcji samych układów (AMD zleca ich budowę podwykonawcy, zazwyczaj TSMC), które są firmie bardzo potrzebne. Dodatkowo, układ graficzny Intel Arc jest z uwagi na udziały rynkowe raczej ignorowany przez twórców gier 3D. Jego obecność w PlayStation zmusiłaby twórców do optymalizacji pod jego specyfikę, na czym skorzystaliby również posiadacze pecetowych układów Arc. Do tego jednak nie dojdzie.
PlayStation 6 z układami scalonymi od AMD
Intel stanął do rywalizacji z AMD i ponoć przygotował bardzo atrakcyjną ofertę. Jednak, jak informuje Reuters, w 2022 r. Sony podjęło ostateczną decyzję co do partnerów w kwestii PlayStation 6. Intel będzie musiał obejść się smakiem, następca PS5 również będzie bazować na technologii AMD. Niestety redakcji nie udało się zdobyć informacji na temat przyczyn tej decyzji.
Jakie będzie PlayStation 6? Na dziś odpowiedź na to pytanie wydaje się niemożliwa. Ponowny wybór AMD świadczy jednak o tym, że PlayStation 6 nie będzie konsolą nastawioną na streaming, niezmiennie będzie pozwalać na granie offline. Z kolei dalsze inwestowanie w architektury Zen i RDNA sugerują chęć zachowania zgodności wstecznej. Trudno powiedzieć, jak szybkie będzie PS6, ale zapewne bez problemu będzie uruchamiać gry również dla PS5 i PS4.