Zotac Zone - ta konsola rozwiązuje dość istotny problem. Chodzi o granie myszką
Zotac dość niespodziewanie i bez większego rozgłosu uruchamia przedsprzedaż konsoli Zone. Urządzenie ma doczekać się głośniejszej premiery na Gamescom, ale ja już teraz zwracam na nie uwagę. Czerpie ono bowiem wiele mądrości ze Steam Decka, dodając sporo od siebie.
Jednym z wielu problemów mobilnych konsol do gier z Windowsem jest fakt, że niemal każda uruchamiana na nich gra projektowana była z myślą o zupełnie innym urządzeniu. Konkretniej o desktopie, z podłączonymi do niego klawiaturą i myszką. I, ewentualnie, kontrolerem gier. Tymczasem mobilne konsole są jednym wielkim gamepadem, co sprawdza się bardzo dobrze w wielu grach zręcznościowych, wyścigowych czy sportowych. Nieco gorzej jest w przypadku tych, które bez myszki, czy chociaż gładzika, są niemal niegrywalne.
Zotac Zone ma rozwiązywać ten problem. Piszemy przy tym w trybie przypuszczającym, bowiem póki co to deklaracje producenta, a nie jakiekolwiek bezstronne informacje. Projekt konsoli ma jednak wiele sensu chociażby z uwagi na dużą inspirację budową Steam Decka. To jednak nie oznacza, że Zotac Zone to mało ciekawa kopia. Urządzenie ma całkiem niezły na siebie pomysł.
Nie przegap:
Zotac Zone - mobilna konsola ze świetnym sterowaniem
Zone wykorzystuje spusty i drążki analogowe, które z kolei wykorzystują czujniki zjawiska Halla. To zjawisko fizyczne, które polega na wystąpieniu różnicy potencjałów (napięcia Halla) w przewodniku, gdy płynie przez niego prąd elektryczny i znajduje się w poprzecznym polu magnetycznym. Jest to spowodowane działaniem siły Lorentza na ładunki poruszające się w polu magnetycznym.4
W czujnikach efektu Halla wykorzystuje się to zjawisko do precyzyjnego pomiaru pozycji, co jest szczególnie przydatne w kontrolerach gier, ponieważ zapewnia dokładność bez fizycznego kontaktu i minimalizuje zużycie. Zone oferuje również regulowane spusty, gdzie gracz może wybrać krótki skok lub przełączyć się na pełną analogową kontrolę. Do tego przyciski makro z tyłu obudowy i mikroswitche w D-Padzie.
Bardzo ciekawym pomysłem jest otoczenie analogowych drążków pokrętłami dotykowymi - obrót palca wokół joya ma zapewnić dodatkowe podręczne gesty do dyspozycji gracza, w tym umożliwiające szybką zmianę jakiegoś ustawienia konsoli. Bardzo wiele uwagi poświęcono też gładzikom po obu stronach wyświetlacza, co w połączeniu ze wspomnianymi czujnikami ma zapewnić precyzję i szybkość sterowania w grach RPG, RTS nieodległą od PC z porządną myszką.
W kwestii samej specyfikacji, Zotac Zone nie wyróżnia się akurat niczym szczególnym. Jej sercem jest układ Ryzen 7 8840U z 16 GB LPDDR5X-7500 RAM i 512 GB pamięci 2280 M.2 NVMe PCIe 4.0 x4 SSD. Konsola jest wyposażona w czytnik kart pamięci microSD i 7-calowy, 120-hercowy wyświetlacz Full HD AMOLED o jasności 800 nitów. Do tego dwa złącza USB4, Wi-Fi 6E, Bluetooth, czytnik linii papilarnych, kamerka i mikrofon. Oby cena była przystępna.