REKLAMA

Aplikacja twojego banku wygasa. Uważaj, oszuści zakasali rękawy

Specjaliści ds. cyberbezpieczeństwa zauważyli wzrost liczby wysyłanych potencjalnie niebezpiecznych wiadomości. Ich treści niepokoi, więc oszuści mogą być skuteczni.

oszustwo
REKLAMA

W ostatnich tygodniach w CERT Orange Polska obserwujemy znaczący wzrost ataków phishingowych na klientów polskich banków – czytamy na stronie operatora. Złodzieje podszywają się pod banki BNP Paribas, ING i Alior.

Tak brzmi fałszywa wiadomość:

REKLAMA

Rejestracja Twojej aplikacji [nazwa banku/aplikacji] wygasa [data]. Postępuj zgodnie z instrukcjami i zapobiegaj blokowaniu poprzez: [adres fałszywej strony]

Inny komunikat wygląda podobnie:

Twoja aplikacja [nazwa banku/aplikacji] wygasa dzisiaj. Postępuj zgodnie z instrukcjami i zapobiegaj blokowaniu poprzez: [adres fałszywej strony]

Oszuści stosują sprytne sztuczki. Sugerują, że trzeba szybko zareagować. Wielu może błyskawicznie wykonać polecenie, bojąc się, że stracą dostęp do aplikacji. A przecież trzeba opłacić rachunki, kupować bilety w komunikacji miejskiej, płacić za parking czy robić zakupy. Nie można sobie pozwolić na blokadę.

Rzecz jasna bardziej wtajemniczeni użytkownicy wiedzą, że banki nie działają w ten sposób. Cyberprzestępcy polują jednak na mniej świadome osoby, które np. dopiero zaczynają swoją przygodę z mobilną bankowością. A takich przybywa, więc niestety niektórzy mogą dać się złapać.

Co dzieje się po kliknięciu w link?

Ofiara trafia na stronę przypominającą witrynę prawdziwego banku. Jak zaznacza CERT Orange Polska, różni się adres i szczegóły w oknie logowania. Już na tym etapie wyłudzają numer PESEL i nazwisko panieńskie matki. Pozwoli im to uzyskać dostęp do konta.

Teoretycznie łatwo więc wyczuć przekręt. Nie zgadza się adres strony, a logowanie nie jest takie, jak zwykle. Tyle że zwykle te czerwone lampy są widoczne dopiero po fakcie. W takich momentach dużą rolę odgrywa stres i niepewność. Przestraszony użytkownik nie chce dopuścić do blokady aplikacji, więc działa bez zastanowienia.

Jak się w takich sytuacjach chronić? Bardzo prosto – przyjmować wiadomości na chłodno. Sprawdzić na stronie banku czy informuje o zmianach, o których czytamy w wiadomości SMS-owej bądź mailowej. Przede wszystkim zaś sprawdzać adres strony, na której znaleźliśmy się po kliknięciu w link. Tam wyraźnie zobaczymy, że różni się od znajomej nazwy.

REKLAMA

Więcej o metodach oszustów przeczytasz na Spider's Web:

REKLAMA
Najnowsze
Aktualizacja: 2025-10-08T13:59:04+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T13:21:26+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T12:51:43+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T10:31:28+02:00
Aktualizacja: 2025-10-08T06:39:00+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:44:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T20:41:14+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T19:59:16+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:13:17+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:11:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T18:07:57+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T17:31:21+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:46:08+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T16:34:41+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T15:59:53+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T13:44:56+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T13:33:42+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T12:17:35+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T11:08:05+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T09:46:17+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T09:03:03+02:00
Aktualizacja: 2025-10-07T08:25:44+02:00
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA