Co to jest FSR 3? Bardziej płynne działanie gier na każdej karcie graficznej
Technologie generowania dodatkowych klatek w grach cieszą się ogromną popularnością, a FSR 3 zadziała na każdej karcie graficznej - zarówno Radeon, GeForce GTX, jak i Arc. Oto lista kompatybilnych gier.
Zaczęło się od DLSS - technologii NVIDII do skalowania grafiki w grach, co zwiększało szybkość ich działania przy małym spadku jakości obrazu. DLSS wymaga do działania rdzeni Tensor, a więc działa tylko na kartach GeForce RTX. Nie trzeba było długo czekać na odpowiedź AMD i tak otrzymaliśmy FSR (FidelityFX Super Resolution), która dla odmiany nie wymagała specjalistycznych rdzeni i działała nie tylko na kartach Radeon, ale i GeForce GTX, czy Intel Arc. Efekty działania pierwszej wersji nie były specjalnie spektakularne, ale druga iteracja działała już naprawdę przyzwoicie.
Później nadszedł DLSS w wersji 3, który do skalowania obrazu dodał również generator klatek. W połączeniu z technologią zmniejszającą opóźnienia (Reflex) całość robi naprawdę niezłe wrażenie, ale działa tylko na karta GeForce RTX serii 4000. Opracowanie odpowiedzi zajęło AMD trochę czasu, ale w końcu pojawiła się wersja FSR 3 - czyli z generatorem klatek.
FSR 3 to technologia generowania dodatkowych klatek w grach dla każdego (w miarę nowoczesnego) sprzętu. Jeśli tylko gra została wyposażona w taką opcję, to najprawdopodobniej uruchomisz ją na swoim komputerze, niezależnie jakiego producenta kartę graficzną masz wewnątrz. Oczywiście technologia ta doskonale działa z nowymi zintegrowanymi grafikami AMD Radeon 700M.
Co to jest FSR 3 i jak działa?
Warto wspomnieć, że generatory klatek to nie magiczna opcja zwiększająca szybkość przy równoczesnym redukcji opóźnień (tak jak ma to miejsce w przypadku zwyczajnego zwiększenia wydajności), a raczej zwiększająca płynność wyświetlanego obrazu. Technologie te najlepiej działają w przypadku, gdy gra bez wspomagaczy osiąga około 60 klatek na sekundę. Jeśli natywnie gra działa w około 30 klatkach na sekundę, to włączenie generatora klatek może zwiększyć liczbę klatek na sekundę, ale opóźnienia (input-lab) spowodują, że wciąż będziemy mieć feeling grania w 30 fps (opóźnienia). Opóźnienia spowodowane generowaniem dodatkowych klatek niwelowane są przez takie technologie jak AMD Radeon Anti-Lag, jak i NVIDIA Reflex, oraz oczywiście przez samo skalowanie obrazu do niższej rozdzielczości.
Warto napomknąć, że w tym roku FSR ewaluowało do wersji 3.1. W tej wersji zadbano o lepszą jakość skalowania (zmniejszono zjawiska ghostingu i migotania), oddzielono generator klatek od funkcji skalowania obrazu (co pozwoli go włączyć wraz z innymi technikami skalowania), jak i również dodano obsługę bibliotek Vulcan.
Jak włączyć FSR 3 w grach?
Zrobimy to w ustawieniach gry, która otrzymała obsługę tej technologii. Wystarczy wejść w ustawienia jakości grafiki poszukać technologii skalowania i wybrać FSR 3.
Niektóre gry umożliwią również ręczne włączanie/wyłączanie generatora klatek, ale nie musi to być regułą. Generator klatek dostępny będzie tylko w przypadku FSR 3, jeśli gra dysponuje wyłącznie obsługą FSR 2 (lub wręcz FSR 1), to mamy do czynienia tylko z zaawansowanym skalowaniem.
Lista gier z obsługą FSR 3
Teraz najważniejsze - jakie gry otrzymały już wsparcie technologii FSR 3?
- Avatar: Frontiers of Pandora
- Call of Duty: Modern Warfare 3
- Call of Duty: Warzone
- Dragon's Dogma 2
- EVERSPACE 2
- Farming Simulator 22
- Forspoken
- Fort Solis
- Ghost of Tsushima DC
- Gray Zone Warfare
- Hellish Quart
- House Flipper 2
- Immortals of Aveum
- Like a Dragon Gaiden: The Man Who Erased His Name
- Like a Dragon: Infinite Wealth
- Mortal Online 2
- MotorCubs RC
- NARAKA: BLADEPOINT
- Nightingale
- Outpost: Infinity Siege
- REMNANT II
- RoboCop: Rogue City
- Senua’s Saga: Hellblade II
- Ships At Sea
- Sons of the Forest
- Starfield (w obecnej chwili wciąż w wersji beta)
- Starship Troopers: Extermination
- The Last of Us Part I
- The Talos Principle 2
- The Thaumaturge
Wielkim nieobecnym na tej liście jest Cyberpunk 2077 - już od jakiegoś czasu czekamy na dodanie obsługi FSR 3 w tej grze i prawdopodobnie będzie to jeden z ostatnich patchów do Cyberpunka.
Do jakich jeszcze gier zmierza FSR 3 (oprócz wspomnianego Cyberpunka 2077)? Wiele gier otrzymuje wsparcie FSR 3 w patchach, więc lista gier wciąż się powiększa.
- The Alters
- Black Myth: Wukong
- Crimson Desert
- Dying Light 2: Stay Human
- EVE Online
- Frostpunk 2
- Pax Dei
- Ratchet and Clank: Rift Apart
- Squad
- Warhammer 40,000: Darktide i Space Marine
- Warhammer Age of Sigmar: Realms of Ruin
Ciekawostką są nieoficjalne mody (niestety, często płatne) do gier, które dodają obsługę FSR 3 do tytułów, które nie posiadają tej opcji. Ciekawe, ale można również sięgnąć po AFMF.
Zobacz inne powiązane artykuły na Spider's Web:
FSR 3, a AFMF (AMD Fluid Motion Frames)
Największym problemem FSR 3 była mała liczba obsługiwanych gier, ale dynamicznie się to zmienia. Na szczęście możemy również zadziałać z poziomu sterownika i włączyć do akcję technologię AMD Fluid Motion Frames, która powinna zadziałać praktycznie z każdą grą, pod warunkiem posiadania w miarę nowoczesnej karty graficznej - co oznacza co najmniej Radeona RX 6000 lub zintegrowane Radeony 700M. AFMF działa na podobnej zasadzie jak FSR 3, ale ta druga technologia jest optymalizowana pod konkretne tytuły, więc zawsze będzie działać nieco lepiej.
Jako, że FSR 3 (wraz z generatorem klatek) wylądowała właśnie na konsolach Xbox i PlayStation (pierwszą grę z obsługą tej technologii jest Immortals of Aveum) to należy przypuszczać, że czeka ją świetlana przyszłość. No i oczywiście można ją używać na handheldach z układami AMD, czyli np. Steam Decku, czy ASUS ROG Ally.