REKLAMA

Nie ogarniasz nowych opcji w grach? Tłumaczymy czym są DLSS i FSR na przykładzie God Of War

Gracze dostali do ręki tyle narzędzi do przyśpieszania działania gier, że trudno się w nich połapać. Wyjaśniamy sytuację na przykładzie God Of War, który właśnie dostał obsługę FSR 2.0. Skorzystać może każdy - zarówno posiadacz kart GeForce, jak i Radeon.

Co to jest DLSS i FSR? Tłumaczymy na jakiej karcie działa
REKLAMA

Zastosowanie zaawansowanego skalowania zmieniło sporo w przypadku gier. Z jednej strony umożliwiło sięgnięcie po wyższe rozdzielczości, a z drugiej pozwoliło na bardziej płynną zabawę posiadaczom mniej wydajnych kart graficznych.

REKLAMA

Takie techniki będą coraz popularniejsze, bowiem rozdzielczości monitorów i telewizorów ciąż rosną, a do obsługi wymagających gier w natywnej rozdzielczości 8K wymagana jest wręcz niesamowita moc obliczeniowa. Znacznie lepiej jest zastosować zaawansowane skalowanie. Aktualnie mamy do czynienia z dwoma czołowymi technologiami - DLSS od NVIDII oraz FSR od AMD.

Zarówno FSR (2.0) jak i DLSS to konkurencyjne technologie przyśpieszające działanie gier, które oparte są na zaawansowanym skalowaniu obrazu. Wszystko oczywiście ma na celu szybsze działanie gier, przy nieznacznym spadku jakości obrazu. Silnik po prostu renderuje grę w niższej rozdzielczości i dopiero później skaluje ją do wskazanej.

Zamiast więc bawić się często dziesiątkami opcji, by zmniejszyć jakość grafiki i uzyskać zadowalającą płynność rozgrywki na twoim komputerze można po prostu skorzystać z zaawansowanego skalowania.

Zaraz, ale po co to wszystko? Przecież w razie czego mogę uruchomić grę w niższej rozdzielczości. Jasne, ale w ten sposób uruchomisz najzwyklejsze skalowanie, które bardzo mocno obniża jakość obrazu. Zaawansowane skalowanie w postaci DLSS czy FSR 2.0 da znaczne lepsze efekty. Na tyle lepsze, że czasami nie będziesz mógł odróżnić gry uruchomionej z zaawansowanym skalowanie do tej w natywnej rozdzielczości monitora.

Czy FSR i DLSS zadziała na mojej karcie graficznej?

Dobra, mam grę w której są opcje DLSS i FSR - co mam włączyć?

  • DLSS czyli Deep Learning Super Sampling - zadziała tylko na kartach GeForce RTX. Obiektywnie rzecz biorąc daje najlepsze rezultaty, ale nie zadziała na każdej karcie graficznej. Jeśli masz kartę GeForce RTX, a gra nie ma opcji DLSS, możesz skorzystać z FSR.
  • FSR (1.0 i 2.0) czyli FidelityFX Super Resolution - zadziała zarówno na kartach GeForce GTX i RTX, jak i Radeon. Wersja FSR 1.0 odstaje od konkurencji pod względem jakości, ale FSR 2.0 daje już bardzo zbliżone rezultaty do DLSS.

Test DLSS vs FSR 2.0 w grze God Of War

God Of War jest jedną z gier, które są wyposażone zarówno w obsługę FSR 2.0, jak i DLSS.

Ustawienia graficzne w God Of War

Opcja DLSS będzie dostępna jedynie w przypadku gdy jesteśmy posiadaczami karty graficzne GeForce RTX. Zarówno w DLSS, jak i FSR 2.0 możemy stosować ustawienia Jakość, Równowaga, Wydajność i Maksymalna Wydajność. Im wyższa wydajność, tym większy spadek jakości obrazu. Jakich różnic należy się spodziewać?

Porównanie jakości obrazu po zastosowaniu DLSS i FSR 2.0

Statyczne zrzuty ekranowe nie oddają doskonale różnic, ale widać, że już w przypadku ustawień Wydajność widać lekki spadek jakości. Naturalnie wprawne oko dopatrzy się również różnic w przypadku trybu Jakość i Równowaga, ale nie będą one powalające. Druga wersja FSR działa niemal tak dobrze jak DLSS, chociaż przy wydajniejszych ustawieniach, w ruchu należy spodziewać się tzw. ghostingu przy obiektach o dużym kontraście. Gwoli sprawiedliwości należy dodać, że również DLSS w trybie Wydajność może generować przekłamania obrazu, chociaż może nie tak rzucające się w oczy.

Zarówno obecna wersja DLSS, jak FSR 2 dają naprawdę dobry efekt i śmiało można je stosować. W przypadku obu technik można również dodatkowo regulować ostrość.

Test wydajnościowy FRS 2.0 kontra DLSS

Na wykresie widnieje opis ustawienia DLSS/FSR o nazwie "Zbalansowany", który często jest używany w innych grach - w God Of War nosi on nazwę "Równowaga".

Przy takich samych ustawieniach DLSS będzie nieco wydajniejszy, ale nic w tym dziwnego, jako, że wymaga on specjalizowanych układów Tensor, które znajdują się wyłącznie w kartach GeForce RTX. FSR 2.0, pomimo że nie daje aż takiego przyśpieszenia, to oddaje nam bardzo zbliżoną jakość obrazu, działając przy tym praktycznie na dowolnej karcie graficznej - czy to GeForce GTX, czy to Radeon.

A co w przypadku naprawdę mało wydajnych układów graficznych, np. zintegrowanych? Zobaczcie to na przykładzie procesora AMD Ryzen 7 5700G z zintegrowaną grafiką Radeon. Ponownie God Of War w akcji, chociaż test był przeprowadzony przy wersji 1.0 FSR

God Of War na zintegrowanej grafice Radeon z wykorzystaniem FSR

Efekt nie jest może wbijający w ziemię, ale równocześnie FSR pozwala na rozrywkę w God Of War na zintegrowanej grafice w (skalowanej) rozdzielczości Full HD, a to już naprawdę coś.

Zaawansowane skalowanie - FSR 2.0 czy DLSS?

Pomysł NVIDII na zaawansowane skalowanie w postaci DLSS, był znakomity. Oczywiście podobne techniki stosowane były już wcześniej (choćby skalowanie szachownicowe na PS4), ale to Zieloni wprowadzili skalowanie na zupełnie nowy poziom. Karty AMD pozbawione specjalizowanych układów do takich zastosowań stały na gorszej pozycji, ale wprowadzenie FSR i w końcu FSR 2.0 pokazało, że takie zadanie można realizować prawie tak samo dobrze za pomocą funkcji programowych. FSR 2.0 ma taką przewagę nad DLSS, że zadziała na każdej karcie graficznej, ale by osiągnąć faktyczną przewagę musi się znaleźć w znacznie większej liczbie gier. Kod FSR 2.0 został uwolniony i teraz wypada tyko czekać na ruch producentów gier.

Aktualnie ponad 110 gier obsługuje technologię AMD FSR, z czego tylko kilka to nowa (i znacznie ulepszona) wersja FSR 2.0. Z kolei NVIDIA DLSS która zadebiutowała znacznie wcześniej może się już pochwalić ponad 180 grami z jej obsługą. AMD nadrabia straty bardzo szybko - zarówno pod względem ilości gier, jak i dopracowania swojego systemu zaawansowanego skalowania.

REKLAMA

Czytaj też:

REKLAMA
Najnowsze
Zobacz komentarze
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA